Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36336 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mitsubishi Pajero DI-D

Data publikacji: Autor: Witold Blady

Moda na ogromne auta terenowe przyjęła się także w naszym kraju. Choć większość z nich prawie nigdy nie zjeżdża z asfaltu chętnych na te drogie przecież terenówki nie brakuje.

Także Mitsubishi Pajero sprzedaje się bardzo dobrze, choć musi rywalizować z groźnymi konkurentami - Nissanem Patrolem GR, Jeepem Grand Cherokee, Mercedesem ML czy BMW X5.

Napęd na cztery koła i duży prześwit zachęcają do jazdy w terenie znacznie trudniejszym niż asfalt. Jednak do jazdy po piachu czy błocie zdecydowanie nie pasują szosowe opony, z niezbyt głębokim bieżnikiem. Amatorzy mocniejszych wrażeń powinni zaopatrzyć się w specjalne, węższe ogumienie do jazdy w terenie. Auta typu SUV (od angielskiego określenia aut sportowo-rekreacyjnych) siłą rzeczy są kompromisem między własnościami terenowymi, a zachowaniem na szosie. Rzadko udaje się połączyć te cechy. Pajero jest jednym z wyjątków, dość dobrze radzi sobie w terenie, na asfalcie prowadzi się wyjątkowo pewnie. Nawet w okolicach prędkości maksymalnej nie ma problemów z opanowaniem auta.

Wyposażenie Pajero już w wersji podstawowej jest bardzo bogate. Poza wspomaganiem układu kierowniczego, centralnym ryglowaniem zamków, systemem ABS, elektrycznie opuszczanymi szybami w drzwiach, do standardu należą poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne, immobiliser, obrotomierz, halogeny, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane lusterka, klimatyzacja i aluminiowe felgi. Na liście opcji nie znajduje się zbyt wiele - m.in. lakier metalizowany, system nawigacji satelitarnej, skórzana tapicerka i automatyczna skrzynia biegów.

Terenowe Mitusbishi ma twarde zawieszenie, jednak nie powoduje to spadku komfortu. To dzięki oponom, szerokich i o wysokim profilu. Najłatwiej zauważyć to podczas przejazdu przez zwalniajace garby, tzw. śpiących policjantów. Pajero nawet ich nie zauważa. Podczas szybkiej jazdy na szosie nie ma problemów z pod- czy nadsterownością, nawet na tylnym napędzie. Jedyny problem to dość duża wrażliwość na boczny wiatr, ale w końcu przy takiej powierzchni bocznej nie jest to dziwne. Zużycie paliwa podczas szybkiej jazdy szosą i w mieście nie przekracza 13,5 l/100 km. Jak na tak duże auto to wynik całkiem dobry. Zwłaszcza że paliwem tańszym od benzyny jest olej napędowy.

Wnętrze
I wewnątrz Pajero królują ostre, zdecydowane linie. Gdyby nie było to auto terenowe, można by nawet nazwać deskę rozdzielczą toporną. Jednak to, co nie uchodzi w samochodzie typowo szosowym, w off-roadzie jest zaletą. Wskaźniki są czytelne, daszek nad zegarami i górna część środkowej konsoli mają podobny kształt. Mimo że w wyposażeniu znalazła się poduszka gazowa dla pasażera, wygospodarowano po jego stronie aż dwa spore schowki. Zrezygnowano na szczęście z wątpliwej urody uchwytu przed pasażerem. Włącznik świateł awaryjnych jest w dobrym miejscu, by go dosięgnąć nie trzeba właściwie odrywać ręki od kierownicy.

Nadwozie
Już pierwsze spojrzenie na Pajero w wersji pięciodrzwiowej powoduje, że czujemy respekt do tego auta. Nic dziwnego, że kierowcy innych aut na drodze mają takie same odczucia i... chętnie ustępują rozpędzonej terenówce. W porównaniu z poprzednim Pajero kształty nowego modelu są ostrzejsze, w oczy rzucają się zwłaszcza wydęte błotniki i masywne zderzaki. Aby nadwozie nie sprawiało wrażenia zbyt ciężkiego, linia okien za tylnymi drzwiami unosi się do góry. Trzeba przyznać, że ten prosty zabieg dał niezłe efekty. Nie wiedzieć czemu, Pajero (podobnie zresztą jak wiele innych terenówek) ma zdublowane tylne światła. Te w błotnikach są głównie ozdobą, większość funkcji (światła pozycyjne, kierunkowskazy) zgrupowano w zderzaku.

Silnik
W tej dziedzinie nie ma wielkiego wyboru. Długa, pięciodrzwiowa wersja Pajero dostępna jest tylko z dwoma silnikami. Zwolennicy silników wysokoprężnych muszą zdecydować się na 163-konną jednostkę z wtryskiem bezpośrednim. To jeden z największych, jeśli nie największy silnik o czterech cylindrach. 3,2 litra to pojemność zarezerwowana raczej dla jednostek sześciocylindrowych. Nie można narzekać na kulturę pracy - wprawdzie po uruchomieniu jest głośny, później jednak ten dokuczliwy odgłos niemal zupełnie znika, ustępując miejsca basowemu pomrukowi. Amatorzy jednostek benzynowych też nie mają wyboru - jedyny dostępny silnik to sześciocylindrowa jednostka także z wtryskiem bezpośrednim. Z 3,5 litra uzyskano moc 202 KM. Zapewnia bardzo dobre osiągi - prędkość maksymalna wynosi 190 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa niecałe 11 sekund (dane dotyczą wersji z manualną skrzynią biegów).

Mimo wysokiej ceny Pajero cieszy się sporym zainteresowaniem klientów. Najwięcej chętnych jest właśnie na testowaną odmianę - z wyspokoprężnym silnikiem DI-D i automatyczną skrzynią biegów. Krótka, trzydrzwiowa wersja Pajero znajduje mniej nabywców, nic więc dziwnego, że oferowana jest wyłącznie na zamówienie. Zobaczymy jak Pajero poradzi sobie w konkurencji z najnowszą wersją Jeepa Grand Cherokee, z nowoczesnym silnikiem Diesla CRD.

Stan techniczny

Model Mitusbishi Pajero DI-D Nissan Patrol GR Di Jeep Grand Cherokee CRD
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 16 16 20
Napęd 4x4 4x4 4x4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 3200 2953 2685
Moc maksymalna (KM) 165 158 163
Maks. moment obrotowy (Nm) 373 354 400
Skrzynia biegów A/5 A/4 A/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 11,4 12,2 11,5
Objętość bagażnika (dm sześc.) b.d. 810 1104
Długość (mm) 4795 5010 4613
Szerokość (mm) 1775 1930 1858
Wysokość (mm) 1850 1840 1773
Rozstaw osi (mm) 2780 2970 2691
Masa własna (kg) 2155 2335 1960
Ładowność 655 745 546
Prędkość maksymalna (km/h) 170 160 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 13,2 16,9 11,2
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 13,5 13,9 12,5
Poza miastem 8,4 9 8,1
Średnie 10,3 10,8 9,7

T - hamulce tarczowe

Wyposażenie

Model Pajero GLS Patrol Elegance Grand Cherokee Limited
Cena 224 000 205 000 221 000
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/S S/S S/S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S O S
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi S S S

S - standard, O - opcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mitsubishi Pajero zdjęcia

Mitsubishi Pajero dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Mitsubishi Pajero Cena

Części dla marki Mitsubishi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

598 zł