Mitsubishi Pajero Sport DI-D

Przemysław Pepla
Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla
Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla
Niemal 80 lat doświadczenia w budowie aut terenowych i 12 zwycięstw w Rajdzie Dakar - tak w skrócie można opisać Mitsubishi jako producenta samochodów z napędem 4x4. Na rynku pojawił się kolejny pojazd tej marki - Pajero Sport. Jego podstawowa wersja została wyceniona na 137,9 tys. zł.

W ostatnich latach europejski rynek samochodowy został niemal zdominowany przez SUV-y. Pojazdy te powoli wypierają z

Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla
Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla

salonów sprzedaży tradycyjne auta terenowe. Zdarzają się jednak wyjątki. Najlepszym tego przykładem jest debiutujące w naszym kraju Pajero Sport drugiej generacji. Nie jest to jednak nowa konstrukcja, ponieważ w Rosji, Azji oraz na Bliskim Wschodzie model ten pojawił się już w roku 2008.

W przypadku Pajero Sport, nazwa auta może być myląca. Pod względem konstrukcyjnym, samochód ten ma niewiele wspólnego z pozostałymi wersjami Pajero, zaś 178-konny motor w połączeniu z 5-stopniowym automatem zdecydowanie nie zapewnia sportowych osiągów.
 
Pajero Sporto jest przykładem tzw. „starej szkoły” budowy aut terenowych. Pod nadwoziem tego pojazdu kryje się solidna, stalowa rama podłużnicowa. To jedyne Pajero, które posiada takie rozwiązanie. Wynika to z faktu, że model ten  został zbudowany w oparciu o rozwiązania zastosowane w pick-upie L200. Oznacza to także wyposażenie obejmujące system przeniesienia napędu Super Select. To jeden z największych atutów terenowego Mitsubishi. Do wyboru mamy automatyczną lub ręczną blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. To jednak nie koniec, gdyż model ten posiada również przełożenie redukcyjne oraz kolejną blokadę - tym razem tylnego mostu.

Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla
Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla

W praktyce trudno jest znaleźć teren, z którym Pajero Sport by sobie nie poradził. Walory terenowe tego pojazdu znacząco podnosi wynoszący aż 215 mm prześwit oraz płyta ochronna pod silnikiem i skrzynią biegów. Dzięki krótkim zwisom nadwozia, kąt natarcia wynosi 36 stopni, zaś zejścia 25 stopni. Jeśli jednak zdecydujemy się na jazdę po nawierzchniach utwardzonych, możemy skorzystać z możliwości odłączenia napędu przedniej osi. Zmniejsza to zużycie paliwa o ok. 0,5 litra na 100 km.

Konstrukcja przedniego zawieszenia Pajero Sport opiera się na podwójnych wahaczach poprzecznych wspomaganych stabilizatorem. Natomiast z tyłu zastosowano oś wleczoną z drążkiem Panharda oraz kolejnym stabilizatorem. Z kolei nad bezpieczeństwem czuwają montowane seryjnie systemy kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ASTC wraz z EBD (elektronicznym rozdziałem siły hamowania).

Zewnętrzny stopień, zintegrowany z bocznym „orurowaniem”, ułatwia zajęcie miejsca w mierzącym 1840 mm wysokości Pajero Sport. Gdy już znajdziemy się w środku, naszym oczom ukazuje się czarna, skórzana tapicerka kontrastująca z beżowymi plastikami. Kabina pasażerska nie grzeszy luksusowymi materiałami czy bogatym wyposażeniem. Testowany egzemplarz nie posiadał nawet nawigacji GPS, co przy cenie przekraczającej 150 tys. zł należy uznać za istotną wadę. System multimedialny firmy Alpine dostępny jest dopiero za dopłatą 5,9 tys. zł.

Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla
Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla

Niemniej jednak wnętrze Pajero Sport jest bardzo obszerne, zapewniając dużą ilość przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dodatkowo, oparcie tylnej kanapy posiada regulację nachylenia. Bliskie pokrewieństwo z pick-upem zaowocowało pokaźnym bagażnikiem o pojemności aż 714 litrów. Zapewnia on tak wiele przestrzeni, że z powodzeniem zmieściłby się w nim trzeci rząd foteli.

Na asfaltowych drogach, Pajero Sport zachowuje się przewidywalnie, oczywiście jak na pojazd o wysoko umieszczonym środku ciężkości i masie ponad 2 ton. Próby gwałtownej zmiany kierunku jazdy skutkują znacznymi przechyłami nadwozia, co nie zachęca do szybkiego pokonywania zakrętów. Ze względu na ramową konstrukcję, auto nie rozpieszcza pasażerów poziomem komfortu podczas jazdy po nierównościach. Z kolei układ kierowniczy wyposażono we wspomaganie o umiarkowanej sile, co ułatwia jazdę z większymi prędkościami zapewniając wystarczającą precyzję prowadzenia.

Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla
Mitsubishi Pajero Sport Fot: Przemysław Pepla

W Polsce, Pajero Sport oferowane jest wyłącznie z jednym silnikiem - 2.5-litrowym turbodieslem znanym już z modelu L200. W zależności od zastosowanej skrzyni biegów, jednostka ta generuje 178 KM i 350 (automat) lub 400 (wersja manualna) Nm maksymalnego momentu obrotowego. Testowany egzemplarz był wyposażony w pierwszą z nich o nazwie INVECS-II. Jej praca nie budzi większych zastrzeżeń. Biegi przełączane są szybko i płynnie. Problemy pojawiają się podczas mocniejszego wciśnięcia pedału gazu. Czas oczekiwania na redukcję przełożenia jest dość długi. Z pomocą przychodzi jednak możliwość ręcznej zmiany przełożeń za pośrednictwem łopatek przy kierownicy.

Pomimo wyrazu "Sport" w nazwie, jednostka DI-D nie zapewnia sportowych doznań za kierownicą. Osiągnięcie 100 km/h zajmuje Pajero 12,4 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 176 km/h. Producent obiecywał, że średnie zużycie paliwa będzie oscylowało wokół 9,5 l/100 km. Podczas testu, samochód zadowalał się średnio 10,5 l. oleju napędowego na „setkę”. W mieście, zużycie może wzrosnąć o dodatkowe 3 litry na każde 100 km. Irytująca może być natomiast głośna praca jednostki napędowej – nawet po rozgrzaniu, dźwięk wydawany przez 2.5-litrowego diesla intensywnie przenika do kabiny pasażerskiej.

Na polski rynek zostało wprowadzonych zaledwie 150 egzemplarzy Pajero Sport. Za wersję z manualną przekładnią trzeba zapłacić 137,9 tys. zł. Jeśli jednak zdecydujemy się na skrzynię automatyczną, wówczas cena Pajero Sport wzrasta do 159,9 tys. zł.

Wybrane dane techniczne Mitsubishi Pajero Sport i konkurentów:

Marka/model

Mitsubishi Pajero Sport Intense

Nissan Pathfinder XE

Land Rover Defender 110 SW E

Cena (zł)

137 990

174 300

188 300

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

7

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4695/1815/1840

4813/1848/1781

4639/1790/2021

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1520/1515

1570/1570

1486/1486

Rozstaw osi (mm)

2800

2853

2794

Masa własna (kg)

2045

2060

2005

Pojemność bagażnika (l)

714

515

b.d.

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

80

60

Minimalny prześwit (mm)

215

233

314

Kąt natarcia/zejścia

36/25

30/26

49/35

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

2477

2488

2179

Liczba cylindrów

4

4

4

Rodzaj napędu

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

178 przy 4000

190 przy 4000

122 przy 3500

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

400 przy 2000

450 przy 2000

360 przy 2000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

11,7

11

b.d.

Prędkość maksymalna (km/h)

179

186

132

Średnie spalanie (l/100 km)

8,2

8,5

11,1

Emisja CO2 (g/km)

b.d.

224

295

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty