Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36204 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Mitsubishi Pajero Sport

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcie Witold Blady

 Duże auta terenowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem także w naszym kraju, choć rzadko się zdarza, by zjeżdżały z asfaltu. Jeśli jednak już zjadą, czują się w terenie (z wyjątkami, oczywiście) jak ryba w wodzie.

Do takich aut, znacznie lepiej sprawdzających się w terenie niż na szosie, należy Mitsubishi Pajero Sport.

Inna sprawa, że i polskie drogi, pełne kolein i dziur można właściwie traktować jak niezbyt łatwy teren. Dzięki podwyższonemu zawieszeniu i oponom o wysokim profilu jadąc Pajero można pokonać każdy, nawet najbardziej dziurawy odcinek drogi, nie wzruszają go nawet śpiący policjanci i wysokie krawężniki. Nieco gorzej jest na równym asfalcie podczas szybkiej jazdy. Wówczas daje się we znaki miękkie zawieszenie, auto mocno pochyla się na zakrętach, wymaga także znacznie więcej skupienia podczas jazdy niż zwykłe osobówki. Zaletą jest za to wysoka pozycja za kierownicą, dzięki niej widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra.

Nikomu jeszcze nie udała się sztuka stworzenia auta, które równie dobrze radziłoby sobie na szosie i w terenie. Nie inaczej jest z Pajero Sport, auto znacznie lepiej sprawuje się w terenie, mimo niezbyt dużej mocy i sporych rozmiarów. Silnik ma niezłą kulturę pracy, ze względu na sporą masę auta ma duży apetyt na paliwo, średnio podczas testu zużywał około 13 l oleju napędowego na 100 km. Inna sprawa, że jeździliśmy szybko ze stale włączoną klimatyzacją.

W tej chwili w ofercie znajduje się tylko jedna wersja wyposażenia - GLS. Jak na auto terenowe wyposażenie jest imponujące. Poza dwoma poduszkami gazowymi otrzymujemy ABS, centralne ryglowanie zamków, halogeny, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, automatyczną klimatyzację, wspomaganie układu kierowniczego, obrotomierz i immobiliser. Listę uzupełniają aluminiowe felgi, wskaźnik temperatury zewnętrznej, przechyłomierz i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne. Na liście opcji jest skórzana tapicerka, radioodtwarzacz i lakier metalizowany.

Wnętrze
Wnętrze Pajero Sport jest typowe dla aut japońskich - pozbawione polotu, ale bardzo dobrze wykonane. Nic tu nie skrzypi, nie grzechocze, a i do ergonomii nie mamy większych zastrzeżeń. W aucie terenowym niezbyt mocno rażą także wszechobecne szare tworzywa sztuczne. Na szczęście w wyposażeniu standardowym jest automatyczna klimatyzacja, nie ma więc typowych dla japońskich aut archaicznych suwaków sterujących nawiewem. Deska rozdzielcza jesat czytelna, poza prędkościomierzem, obrotomierzem i wskaźnikami paliwa i temperatury płynu chłodniczego znalazło się tam miejsce dla kontrolki napędu wyboru napędu - na dwa lub wszystkie koła.

Nadwozie
Z trzech odmian Pajero właśnie Sport podoba nam się najbardziej. Nadwozie ma proste kształty, nie ma co doszukiwać się w nim najnowszych krzyków samochodowej mody, jak choćby w największym Pajero. Zalety odmiany Sport to dobra widoczność z miejsca kierowcy, jedynie podczas cofania mogą przeszkadzać szerokie tylne słupki. Nietypowo - bo do góry - otwiera się tylna klapa. Nie ma więc na niej często spotykanego w terenówkach właśnie w tym miejscu koła zapasowego. Imponujące rozmiary ma bagażnik Pajero Sport, co przy komplecie pasażerów na pokładzie i np. planowaniu dłuższego wyjazdu ma spore znaczenie.

Silnik
Do wyboru są dwie jednostki napędowe - benzynowa i wysokoprężna. Ta pierwsza ma sześć cylindrów w układzie V, pojemność 3 l i moc 170 KM. Druga z jednostek to wysokoprężny silnik o czterech cylindrach, o pojemności 2,5 l i mocy 115 KM. Różnica w mocy jest spora, jednak gdy przyjrzymy się momentowi obrotowemu Diesel niewiele ustępuje jednostce benzynowej. Zwolennicy automatycznych skrzyń biegów rozczarują się - w Pajero Sport niezależnie od silnika montowana jest tylko pięciostopniowa skrzynia manualna z reduktorem i dołączanym napędem na przednią oś.

Mitsubishi Pajero Sport, choć jest na rynku od kilku lat, nieźle się "trzyma". W porównaniu z rywalami (Nissana niedawno modernizowano, Toyota jest zupełnie nowym autem) wygląda nieco mniej nowocześnie, ale w tego typu samochodach może być to uznane nawet za zaletę. Świetnie sprawuje się w terenie.

Mitsubishi Pajero Sport a konkurencja

Model Mitsubishi Pajero Sport Toyota Land Cruiser Nissan Terrano II
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 2477 2982 2664
Moc maks. (KM) 115 163 125
Maks. moment obrotowy (Nm) 240 343 278
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/B
Średnica zawracania (m) 11,8 11,4 11,4
Długość (mm) 4610 4715 4720
Szerokość (mm) 1775 1790 1755
Wysokość (mm) 1735 1870 1810
Rozstaw osi (mm) 2725 2790 2650
Masa własna (kg) 1735 1840 1815
Ładowność (kg) 1000 760 765
Prędkość maksymalna (km/h) 150 165 155
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 13,8 12,7 16,7
Srednie zużycie paliwa (l/100 km) 10 9,4 9,9

Wyposażenie

Model Pajero Sport Land Cruiser GLS Terrano II Terra Sport
Cena (zł) 169 999 150 000 123 000
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/O S/S
Poduszki boczne N O N
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/S S/O S/S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio O S S
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi S S S
S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • wlasciciel (gość)

    na zachodzie wiele jest pajerakow w automacie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Mitsubishi Pajero zdjęcia

Mitsubishi Pajero dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Mitsubishi Pajero Cena

Części dla marki Mitsubishi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

598 zł