Mitsubishi Space Star kontra Ford Fusion

Ryszard Polit
Fot. Mitsubishi: Mitsubishi Space Star to niemłoda konstrukcja, jednak ma liczne zalety, jak dobre własności jezdne czy spory bagażnik.
Fot. Mitsubishi: Mitsubishi Space Star to niemłoda konstrukcja, jednak ma liczne zalety, jak dobre własności jezdne czy spory bagażnik.
Minivany są wciąż w modzie. Mitsubishi Space Star to weteran tego gatunku. Przeciwstawiamy mu Forda Fusion.

Minivany są wciąż w modzie. Trochę zapomniany, a może niedoceniany Mitsubishi Space Star należy do weteranów tego gatunku. Przeciwstawiamy mu młodego Forda Fusion.

 

Fot. Mitsubishi: Mitsubishi Space Star to niemłoda konstrukcja, jednak ma liczne zalety, jak dobre własności jezdne czy spory bagażnik.
Fot. Mitsubishi: Mitsubishi Space Star to niemłoda konstrukcja, jednak ma liczne zalety, jak dobre własności jezdne czy spory bagażnik.

Obaj konkurenci mają podwyższone nadwozie o zbliżonej długości - ok. 4 metrów i mogą przewozić do 5 pasażerów. Mitsubishi Space Star debiutował jednak w 1998 r., a Ford Fusion w 2002. W rozwoju techniki samochodowej taka różnica czasu to dużo. Czy rzeczywiście Ford jest znacznie nowocześniejszy od Mitsubishi?

 

Fot. Ford: Ford Fusion wykorzystuje płytę podłogową i wiele innych elementów z Fiesty. Jest jednak od niej wyższy i przez to ma przestronniejsze wnę
Fot. Ford: Ford Fusion wykorzystuje płytę podłogową i wiele innych elementów z Fiesty. Jest jednak od niej wyższy i przez to ma przestronniejsze wnętrze.

Cechy szczególne

 

W Mitsubishi na uwagę zasługuje przesuwana o 15 cm tylna kanapa. Dzięki niej można regulować ilość miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Niestety, w Fusion nie ma takiego rozwiązania i żadnego innego, które by zmieniało położenie foteli. Fusion wykorzystuje podzespoły Fiesty. Na tablicy przyrządów ciekłokrystaliczny wyświetlacz temperatury cieczy chłodzącej silnik i ilości paliwa w zbiorniku nie zawsze jest czytelny. Tablica przyrządów Mitsubishi nadaje wyraziste komunikaty. Obaj konkurenci mają dość obszerne wnętrza o zbliżonej objętości. Przestrzeń bagażowa w Space Star to 370 l, a w Fusion - 335 l.

Fot. Mitsubishi: Silnik 1,6 l/98 KM to wystarczające źródło napędu dla Mitsubishi. Pojazd ten jest jednak nieco wolniejszy od Forda Fusion.
Fot. Mitsubishi: Silnik 1,6 l/98 KM to wystarczające źródło napędu dla Mitsubishi. Pojazd ten jest jednak nieco wolniejszy od Forda Fusion.

 

Silniki

 

Do napędu Mistubishi wybraliśmy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 98 KM. Okazało się bowiem, że pojazd ten ze słabszym silnikiem 1,3 l/82 KM jest tylko o 3 tys. zł tańszy. W tej sytuacji dobraliśmy Fusiona z silnikiem

Fot. Ford: Napędzany silnikiem 1,6 l/100 KM Fusion zużywa nieco mniej paliwa od Mitsubishi. Mimo nieskomplikowanego zawieszenia własności jezdne Forda
Fot. Ford: Napędzany silnikiem 1,6 l/100 KM Fusion zużywa nieco mniej paliwa od Mitsubishi. Mimo nieskomplikowanego zawieszenia własności jezdne Forda są zupełnie przyzwoite.

1,6 l o mocy 100 KM. Obie jednostki napędowe mają po 4 zawory w każdym cylindrze i zbliżony maksymalny moment obrotowy. Jednak silnik Forda okazał się nieco bardziej oszczędny i co więcej - rozpędzał Fusiona szybciej. Trzeba się jednak liczyć z zużyciem paliwa w mieście na poziomie 9-10 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Z powodu wielowahaczowego zawieszenia tylnego Mitsubishi powinno mieć lepsze własności jezdne od Forda, który z tyłu ma nieskomplikowaną belkę skrętną. A jednak Ford całkiem nieźle daje sobie radę na zakrętach, o ile nie jedziemy zbyt szybko. Oba pojazdy oferują zbliżony

Fot. Mitsubishi: Tablica przyrządów jest czytelna, ale jakość plastików nie jest najwyższej jakości – podobnie jak w Fordzie.
Fot. Mitsubishi: Tablica przyrządów jest czytelna, ale jakość plastików nie jest najwyższej jakości – podobnie jak w Fordzie.

komfort jazdy, jednak na dłuższych trasach lepiej podróżować Mitsubishi. Przednie siedzenia Forda mają za krótkie siedziska i nie są zbyt wygodne. Również poziom hałasu jest nieco niższy w Space Starze. Za to Fusion ma skuteczniejszy układ hamulcowy, chociaż oba auta z prędkości 100 km/h zatrzymują się na drodze dłuższej niż 40 m.

 

Fot. Ford: Na tablicy przyrządów mało czytelne są wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej i ilości paliwa w zbiorniku.
Fot. Ford: Na tablicy przyrządów mało czytelne są wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej i ilości paliwa w zbiorniku.

Podsumowanie

 

Wygląda na to, że ani Space Star ani Fusion nie są prawdziwymi minivanami. W żadnym z nich nie można wyjąć tylnych siedzeń, co jest typowe dla aut tej klasy. Ford lansuje Fusiona jako pojazd miejski i ma rację - w tych warunkach to auto sprawdza się znakomicie. Ma bowiem mniejszy od Mitsubishi promień skrętu i nieco oszczędniejszy silnik. Za to Space Star ma większy bagażnik i bogatsze wyposażenie seryjne, m.in. klimatyzację, układ ABS i poduszkę powietrzną dla pasażera. Niestety kosztuje znacznie więcej od Forda.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 Space Star

Fusion

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

 +

Poziom hałasu

+

 
Hamulce

 +

Dynamika

 +

Zużycie paliwa

 +

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 Space Star 1,6

Fusion 1,6

Typ silnika

Benzynowy

benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1584

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min):

98/5000

100/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

150/4000

146/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

12,0

10,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,8

11,4

Prędkość maksymalna (km/h):

180

178

Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB)*:

68

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,6

40,1

Pojemność bagażnika (dm3):

370/1370

335/1175

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,0/9,3

5,3/9,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

405 x 170 x 152

402 x 172 x 153

Rozstaw osi (cm):

250

249

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/6

2/12

Cena (zł):

59 900

50 510

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 Space Star Family

Fusion Trend

poduszki powietrzne

2

1

układ ABS

S

O

lusterka zewnętrzne elektrycznie

sterowane/podgrzewane

-

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/-

klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

O

Radio

O

S

centralny zamek

S

O

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty