Minivany są wciąż w modzie. Trochę zapomniany, a może niedoceniany Mitsubishi Space Star należy do weteranów tego gatunku. Przeciwstawiamy mu młodego Forda Fusion.
Obaj konkurenci mają podwyższone nadwozie o zbliżonej długości - ok. 4 metrów i mogą przewozić do 5 pasażerów. Mitsubishi Space Star debiutował jednak w 1998 r., a Ford Fusion w 2002. W rozwoju techniki samochodowej taka różnica czasu to dużo. Czy rzeczywiście Ford jest znacznie nowocześniejszy od Mitsubishi?
Cechy szczególne
W Mitsubishi na uwagę zasługuje przesuwana o 15 cm tylna kanapa. Dzięki niej można regulować ilość miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Niestety, w Fusion nie ma takiego rozwiązania i żadnego innego, które by zmieniało położenie foteli. Fusion wykorzystuje podzespoły Fiesty. Na tablicy przyrządów ciekłokrystaliczny wyświetlacz temperatury cieczy chłodzącej silnik i ilości paliwa w zbiorniku nie zawsze jest czytelny. Tablica przyrządów Mitsubishi nadaje wyraziste komunikaty. Obaj konkurenci mają dość obszerne wnętrza o zbliżonej objętości. Przestrzeń bagażowa w Space Star to 370 l, a w Fusion - 335 l.
Silniki
Do napędu Mistubishi wybraliśmy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 98 KM. Okazało się bowiem, że pojazd ten ze słabszym silnikiem 1,3 l/82 KM jest tylko o 3 tys. zł tańszy. W tej sytuacji dobraliśmy Fusiona z silnikiem
1,6 l o mocy 100 KM. Obie jednostki napędowe mają po 4 zawory w każdym cylindrze i zbliżony maksymalny moment obrotowy. Jednak silnik Forda okazał się nieco bardziej oszczędny i co więcej - rozpędzał Fusiona szybciej. Trzeba się jednak liczyć z zużyciem paliwa w mieście na poziomie 9-10 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Z powodu wielowahaczowego zawieszenia tylnego Mitsubishi powinno mieć lepsze własności jezdne od Forda, który z tyłu ma nieskomplikowaną belkę skrętną. A jednak Ford całkiem nieźle daje sobie radę na zakrętach, o ile nie jedziemy zbyt szybko. Oba pojazdy oferują zbliżony
komfort jazdy, jednak na dłuższych trasach lepiej podróżować Mitsubishi. Przednie siedzenia Forda mają za krótkie siedziska i nie są zbyt wygodne. Również poziom hałasu jest nieco niższy w Space Starze. Za to Fusion ma skuteczniejszy układ hamulcowy, chociaż oba auta z prędkości 100 km/h zatrzymują się na drodze dłuższej niż 40 m.
Podsumowanie
Wygląda na to, że ani Space Star ani Fusion nie są prawdziwymi minivanami. W żadnym z nich nie można wyjąć tylnych siedzeń, co jest typowe dla aut tej klasy. Ford lansuje Fusiona jako pojazd miejski i ma rację - w tych warunkach to auto sprawdza się znakomicie. Ma bowiem mniejszy od Mitsubishi promień skrętu i nieco oszczędniejszy silnik. Za to Space Star ma większy bagażnik i bogatsze wyposażenie seryjne, m.in. klimatyzację, układ ABS i poduszkę powietrzną dla pasażera. Niestety kosztuje znacznie więcej od Forda.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Space Star | Fusion | |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
Space Star 1,6 | Fusion 1,6 | |
Typ silnika | Benzynowy | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1584 | 1596 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 98/5000 | 100/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 150/4000 | 146/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,0 | 10,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 14,8 | 11,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 180 | 178 |
Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB)*: | 68 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,6 | 40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 370/1370 | 335/1175 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,0/9,3 | 5,3/9,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 405 x 170 x 152 | 402 x 172 x 153 |
Rozstaw osi (cm): | 250 | 249 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/6 | 2/12 |
Cena (zł): | 59 900 | 50 510 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
Space Star Family | Fusion Trend | |
poduszki powietrzne | 2 | 1 |
układ ABS | S | O |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | - | - |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | S/- |
klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | O |
Radio | O | S |
centralny zamek | S | O |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?