Samochodowe wideorejestratory stają się codziennością. Dość wygodną, bo w sytuacji kolizji czy wypadku mogą stanowić bardzo ważny czynnik przemawiający na naszą korzyść (jeśli – oczywiście – nie jesteśmy sprawcami). Ale o ile przednie kamery są już bardzo popularne, o tyle zestawienie kamery przedniej i tylnej – już nie. A szkoda, bo czasami to, co dzieje się za naszym pojazdem, jest równie interesujące jak to, co przed nim! Jednym z udanych przedstawicieli podwójnego wideorejestratora jest model Mio MiVue 698 Dual.
Co otrzymujemy?
Jednym z najważniejszych dla nas czynników przy wyborze wideorejestratora powinna być jakość nagrywanego obrazu w różnych warunkach oświetleniowych. A za to w głównej mierze odpowiedzialny jest obiektyw i matryca.
W Mio Mivue znalazł się dość jasny, szklany obiektyw o przysłonie F1.8. w kamerze głównej i trochę ciemniejszy, o przysłonie F2.0 kamerze tylnej (model Mio A20). Osadzenie obiektywu głównego wystaje trochę ponad obudowę, zatem w dłuższym czasie, przy częstym zakładaniu i zdejmowaniu rejestratora, może nastąpić jego zabrudzenie czy porysowanie. Warto jest o tym pamiętać i czynności instalacyjne wykonywać dosyć ostrożnie.
W urządzeniu zastosowano popularny chipset AIT8328D, z 2 megapikselowym sensorem optycznym firmy Omni Vision OV2710 o formacie 1/2,7 cala. Sensor ten jest powszechnie stosowany w laptopach, telefonach komórkowych, kamerach monitoringu i wideorejestratorach, a charakteryzuje się wysoką czułością, zwłaszcza przy niskim poziomie natężenia światła.
Wideorejestrator obejmuje pole widzenia o kącie 140 stopni. Niektóre z wideorejestratorów dostępnych na rynku mogą mieć kąt nawet i 170 stopni, ale pole obejmowane przez Mivue w zupełności wystarcza. Oczywiście mamy tu do czynienia z pewnym zniekształceniem perspektywy.
Obraz wyświetlany jest na kolorowym, panoramicznym wyświetlaczu LCD o przekątnej 2,75 cala (ok. 7 centymetrów), który został osadzony w szerokiej ramce. Jego wymiary pozwalają na wygodny podgląd rejestrowanego materiału. Ekran m tzw. funkcję PIP (Picture In Picture – obraz w obrazie), dzięki czemu na jednym obrazie możemy mieć podgląd zarówno z kamery głównej, jak i mniejszy z kamery tylnej. Wybór głównego obrazu (dominujący z kamery głównej/mały z tylnej lub dominujący z kamery tylnej/mały z głównej), możemy ustawiać w zależności od własnych preferencji.
Operowanie funkcjami urządzenia odbywa się za pomocą czterech przycisków typu mikro switch umieszczonych na prawej bocznej ściance. Operowanie nimi i edycja menu wymaga trochę wprawy, ale już po krótkiej chwili powinniśmy poruszać się po nim dość swobodnie.
Obudowa kamery głównej ma wymiary: 90,2x49x35,2 mm (szerokość x wysokość x grubość) i waży 102 gramy, a kamera tylna: 32x45,8x41,55 mm (szerokość x wysokość x grubość) i 48,5 grama wagi.
Nagrywanie
Kamera zaczyna rejestrację zaraz po podłączeniu jej do zasilania. Do zalet należy umieszczenie na zapisanym materiale wideo, takich informacji jak: model rejestratora, daty i godziny, danych z G-sensora (sensora przeciążenia), współrzędnych GPS dotyczących naszego położenia, a także aktualnej prędkości rozwijanej przez pojazd. Ta ostatnia informacja – czasami dość wrażliwa – może, ale nie musi być zapisywana na nagranym materiale. Możemy to ustawić podczas programowania urządzenia.
Sam zapis dokonywany jest z rozdzielczością Full HD 1920 x 1080p lub Super HD 2304 x 1296 w przypadku kamery głównej i Full HD 1920 x 1080p w przypadku kamery tylnej.
Rejestrator wykorzystuje przy tym popularny kodek H264. Nagrania są archiwizowane na karcie micro SD o pojemności od 8 do 128 GB klasy 10 (czyli zapewniającej 10 MB/s transferu minimalnego). I tu ciekawostka – ponieważ przewidziano zapis z dwóch kamer równolegle, urządzenie niejako „dzieli” pamięć karty na pół i dane z każdej z kamer zapisuje w tej, konkretnie przydzielonej pamięci. I nawet jak odłączymy tylną kamerę, to i tak do dyspozycji będziemy mieli fizycznie tylko połowę pojemności karty. Warto o tym pamiętać przy jej wyborze.
Instalacja
Przednia kamera mocowana jest na szybie pojazdu za pomocą uchwytu z przyssawką. Tylna natomiast instalowana jest na szybie lub na obudowie trzeciego, tylnego światła stop poprzez jej naklejenie za pomocą taśmy klejącej. W zależności od potrzeb i kąta nachylenia szyby lub obudowy, kamera jest regulowana ustawianym przegubem. Przedni przewód zasilający ma długość około 3 metrów, a przewód łączący obie kamery ze sobą około 7 metrów. Co pozwala na w miarę swobodne i dyskretne przeprowadzenie całej instalacji wewnątrz auta.
Funkcje
Wideorejestrator wyposażony został we wszystkie typowe funkcje, które znajdziemy „na pokładzie” tego typu urządzeń. Dodatkowo, dzięki modułowi GPS jego funkcjonalność została rozszerzona o bazę fotoradarów, ostrzeżeń o ograniczeniach prędkości czy możliwości umieszczenia na nagraniu danych dot. pozycji pojazdu.
To, co odróżnia go od wielu innych wideorejestratorów, to bardzo zaawansowany system wspierający kierowcę ADAS (Advanced Driver Asistance System), w którego skład wchodzą: asystent zmiany pasa ruchu LDWS (Line Departure Warning System) i system antykolizyjny FCWS (Front Collision Warning System). System ten znajdziemy także w innych wideorejestratorach Mio z „górnej półki” i jest sukcesywnie rozwijany. W podobne technicznie rozwiązania wyposażone są samochody klasy premium. Systemy te działają w wideorejestratorze Mio przy prędkości pojazdu powyżej 60 km/h.
LDWS, to system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Możemy przy tym wybrać dwa różne sposoby ostrzegania m.in. za pomocą dźwięku ostrzegawczego bądź komunikatu głosowego w języku angielskim.
FCWS natomiast, to system ostrzegający nas o możliwości kolizji z autem nas poprzedzającym. Aby system działał poprawnie musimy przeprowadzić kalibrację kamery przedniej względem horyzontu i maski auta.
Nie zabrakło także takich funkcji jak alarm zmęczenia kierowcy czy przypominającą o konieczności włączenia świateł mijania.
W praktyce
Jak już wspomniałem, po podłączeniu do samochodowego zasilania kamera rozpoczyna zapis automatycznie. Obraz nagrywany jest w pętli, zatem tylko od pojemności karty zależy, jak długa przerwa wystąpi pomiędzy starym materiałem a nadpisaniem na nim nowego.
Bardzo jasny obiektyw przedniej kamery zapewnia czytelny, wyraźny obraz nawet po zmroku. Oczywiście wraz z pogarszaniem się warunków (np. deszcz), obraz ulega pogorszeniu, ale i tak pod tym względem pozytywnie odstaje od konkurencyjnych modeli. Tylna kamera jest ciemniejsza i ma to swoje przełożenie na zapisany materiał. Ale i on spełni nasze oczekiwania.
Docenić trzeba bazę fotoradarów (w tym także zagranicznych), choć w tym ostatnim przypadku przed wyjazdem powinniśmy ją zaktualizować. Bardzo przydatny jest wbudowany moduł GPS, zwłaszcza jeśli chcemy analizować trasę naszego przejazdu, porównać zapis wideo z miejscami na mapie, etc. Ciekawe są systemy wspomagające jazdę i kierowcę – ostrzeganie o pojazdami przed nami czy zmianie pasa ruchu.
Bardzo pomocnym i funkcjonalnym oprogramowaniem dodatkowym, które można ściągnąć ze strony producenta jest MiVue Manager. To uniwersalne narzędzie, dzięki któremu możemy przeglądać zarejestrowane materiały, a także uzyskać informacje o przeciążeniach rejestrowanych przez sensor G. Pliki możemy także wygodnie archiwizować, zarządzać nimi i ładować je bezpośrednio na Facebook lub YouTube.
Zalety:
- bardzo wysoka jakość zapisywanego obrazu;
- wbudowany moduł GPS;
- tylna kamera w zestawie.
Wady:
- relatywnie wysoka cena;
- wystający obiektyw kamery głównej podatny na uszkodzenia.
Orientacyjna cena detaliczna urządzenia wynosi 1049 złotych.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?