Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

MiVue 698 Dual. Test podwójnego wideorejestratora

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

Czy ma sens instalacja samochodowego wideorejestratora z podwójną kamerą? Nasz test udowadnia, że tak, nawet biorąc pod uwagę, że koszt takiego zestawu jest dużo wyższy.

Fot. Mio Czy ma sens instalacja samochodowego wideorejestratora z podwójną kamerą? Nasz test udowadnia, że tak, nawet biorąc pod uwagę, że koszt takiego zestawu jest dużo wyższy.

Samochodowe wideorejestratory stają się codziennością. Dość wygodną, bo w sytuacji kolizji czy wypadku mogą stanowić bardzo ważny czynnik przemawiający na naszą korzyść (jeśli – oczywiście – nie jesteśmy sprawcami). Ale o ile przednie kamery są już bardzo popularne, o tyle zestawienie kamery przedniej i tylnej – już nie. A szkoda, bo czasami to, co dzieje się za naszym pojazdem, jest równie interesujące jak to, co przed nim! Jednym z udanych przedstawicieli podwójnego wideorejestratora jest model Mio MiVue 698 Dual.

Czy ma sens instalacja samochodowego wideorejestratora z podwójną kamerą? Nasz test udowadnia, że tak, nawet biorąc pod uwagę, że koszt takiego zestawu jest dużo wyższy.

Fot. MioCo otrzymujemy?

Jednym z najważniejszych dla nas czynników przy wyborze wideorejestratora powinna być jakość nagrywanego obrazu w różnych warunkach oświetleniowych. A za to w głównej mierze odpowiedzialny jest obiektyw i matryca.

W Mio Mivue  znalazł się dość jasny, szklany obiektyw o przysłonie F1.8. w kamerze głównej i trochę ciemniejszy, o przysłonie F2.0 kamerze tylnej (model Mio A20). Osadzenie obiektywu głównego wystaje trochę ponad obudowę, zatem w dłuższym czasie, przy częstym zakładaniu i zdejmowaniu rejestratora, może nastąpić jego zabrudzenie czy porysowanie. Warto jest o tym pamiętać i czynności instalacyjne wykonywać dosyć ostrożnie.

W urządzeniu zastosowano popularny chipset AIT8328D, z 2 megapikselowym sensorem optycznym firmy Omni Vision OV2710 o formacie 1/2,7 cala. Sensor ten jest powszechnie stosowany w laptopach, telefonach komórkowych, kamerach monitoringu i wideorejestratorach, a charakteryzuje się wysoką czułością, zwłaszcza przy niskim poziomie natężenia światła.
Wideorejestrator obejmuje pole widzenia o kącie 140 stopni. Niektóre z wideorejestratorów dostępnych na rynku mogą mieć kąt nawet i 170 stopni, ale pole obejmowane przez Mivue w zupełności wystarcza. Oczywiście mamy tu do czynienia z pewnym zniekształceniem perspektywy.
Obraz wyświetlany jest na kolorowym, panoramicznym wyświetlaczu LCD o przekątnej 2,75 cala (ok. 7 centymetrów), który został osadzony w szerokiej ramce. Jego wymiary pozwalają na wygodny podgląd rejestrowanego materiału. Ekran m tzw. funkcję PIP (Picture In Picture – obraz w obrazie), dzięki czemu na jednym obrazie możemy mieć podgląd zarówno z kamery głównej, jak i mniejszy z kamery tylnej. Wybór głównego obrazu (dominujący z kamery głównej/mały z tylnej lub dominujący z kamery tylnej/mały z głównej), możemy ustawiać w zależności od własnych preferencji.

Operowanie funkcjami urządzenia odbywa się za pomocą czterech przycisków typu mikro switch umieszczonych na prawej bocznej ściance. Operowanie nimi i edycja menu wymaga trochę wprawy, ale już po krótkiej chwili powinniśmy poruszać się po nim dość swobodnie.

Obudowa kamery głównej ma wymiary: 90,2x49x35,2 mm (szerokość x wysokość x grubość) i waży 102 gramy, a kamera tylna: 32x45,8x41,55 mm (szerokość x wysokość x grubość) i 48,5 grama wagi.

Nagrywanie

Kamera zaczyna rejestrację zaraz po podłączeniu jej do zasilania. Do zalet należy umieszczenie na zapisanym materiale wideo, takich informacji jak: model rejestratora, daty i godziny, danych z G-sensora (sensora przeciążenia), współrzędnych GPS dotyczących naszego położenia, a także aktualnej prędkości rozwijanej przez pojazd. Ta ostatnia informacja – czasami dość wrażliwa – może, ale nie musi być zapisywana na nagranym materiale. Możemy to ustawić podczas programowania urządzenia.

Zobacz także:Czy wiesz, że....? Przed II wojną światową były auta na... gaz drzewny

Sam zapis dokonywany jest z rozdzielczością Full HD 1920 x 1080p lub Super HD 2304 x 1296 w przypadku kamery głównej i Full HD 1920 x 1080p w przypadku kamery tylnej.

Rejestrator wykorzystuje przy tym popularny kodek H264. Nagrania są archiwizowane na karcie micro SD o pojemności od 8 do 128 GB klasy 10 (czyli zapewniającej 10 MB/s transferu minimalnego). I tu ciekawostka – ponieważ przewidziano zapis z dwóch kamer równolegle, urządzenie niejako „dzieli” pamięć karty na pół i dane z każdej z kamer zapisuje w tej, konkretnie przydzielonej pamięci. I nawet jak odłączymy tylną kamerę, to i tak do dyspozycji będziemy mieli fizycznie tylko połowę pojemności karty. Warto o tym pamiętać przy jej wyborze.

Czy ma sens instalacja samochodowego wideorejestratora z podwójną kamerą? Nasz test udowadnia, że tak, nawet biorąc pod uwagę, że koszt takiego zestawu jest dużo wyższy.

Fot. Mark SnowInstalacja

Przednia kamera mocowana jest na szybie pojazdu za pomocą uchwytu z przyssawką. Tylna natomiast instalowana jest na szybie lub na obudowie trzeciego, tylnego światła stop poprzez jej naklejenie za pomocą taśmy klejącej. W zależności od potrzeb i kąta nachylenia szyby lub obudowy, kamera jest regulowana ustawianym przegubem. Przedni przewód zasilający ma długość około 3 metrów, a przewód łączący obie kamery ze sobą około 7 metrów. Co pozwala na w miarę swobodne i dyskretne przeprowadzenie całej instalacji wewnątrz auta.

Czy ma sens instalacja samochodowego wideorejestratora z podwójną kamerą? Nasz test udowadnia, że tak, nawet biorąc pod uwagę, że koszt takiego zestawu jest dużo wyższy.

Fot. Mark SnowFunkcje
Wideorejestrator wyposażony został we wszystkie typowe funkcje, które znajdziemy „na pokładzie” tego typu urządzeń. Dodatkowo, dzięki modułowi GPS jego funkcjonalność została rozszerzona o bazę fotoradarów, ostrzeżeń o ograniczeniach prędkości czy możliwości umieszczenia na nagraniu danych dot. pozycji pojazdu.

To, co odróżnia go od wielu innych wideorejestratorów, to bardzo zaawansowany  system wspierający kierowcę ADAS (Advanced Driver Asistance System), w którego skład wchodzą: asystent zmiany pasa ruchu LDWS (Line Departure Warning System) i system antykolizyjny FCWS (Front Collision Warning System). System ten znajdziemy także w innych wideorejestratorach Mio z „górnej półki” i jest sukcesywnie rozwijany. W podobne technicznie rozwiązania wyposażone są samochody klasy premium. Systemy te działają w wideorejestratorze Mio przy prędkości pojazdu powyżej 60 km/h.

LDWS,  to system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Możemy przy tym wybrać dwa różne sposoby ostrzegania m.in. za pomocą dźwięku ostrzegawczego bądź komunikatu głosowego w języku angielskim.
FCWS natomiast, to system ostrzegający nas o możliwości kolizji z autem nas poprzedzającym. Aby system działał poprawnie musimy przeprowadzić kalibrację kamery przedniej względem horyzontu i maski auta.
Nie zabrakło także takich funkcji jak alarm zmęczenia kierowcy czy przypominającą o konieczności włączenia świateł mijania.

Czy ma sens instalacja samochodowego wideorejestratora z podwójną kamerą? Nasz test udowadnia, że tak, nawet biorąc pod uwagę, że koszt takiego zestawu jest dużo wyższy.

Fot. Mark SnowW praktyce

Jak już wspomniałem, po podłączeniu do samochodowego zasilania kamera rozpoczyna zapis automatycznie. Obraz nagrywany jest w pętli, zatem tylko od pojemności karty zależy, jak długa przerwa wystąpi pomiędzy starym materiałem a nadpisaniem na nim nowego.

Bardzo jasny obiektyw przedniej kamery zapewnia czytelny, wyraźny obraz nawet po zmroku. Oczywiście wraz z pogarszaniem się warunków (np. deszcz), obraz ulega pogorszeniu, ale i tak pod tym względem pozytywnie odstaje od konkurencyjnych modeli. Tylna kamera jest ciemniejsza i ma to swoje przełożenie na zapisany materiał. Ale i on spełni nasze oczekiwania.

Docenić trzeba bazę fotoradarów (w tym także zagranicznych), choć w tym ostatnim przypadku przed wyjazdem powinniśmy ją zaktualizować. Bardzo przydatny jest wbudowany moduł GPS, zwłaszcza jeśli chcemy analizować trasę naszego przejazdu, porównać zapis wideo z miejscami na mapie, etc. Ciekawe są systemy wspomagające jazdę i kierowcę – ostrzeganie o pojazdami przed nami czy zmianie pasa ruchu.    
Bardzo pomocnym i funkcjonalnym oprogramowaniem dodatkowym, które można ściągnąć ze strony producenta jest MiVue Manager. To uniwersalne narzędzie, dzięki któremu możemy przeglądać zarejestrowane materiały, a także uzyskać informacje o przeciążeniach rejestrowanych przez sensor G. Pliki możemy także wygodnie archiwizować, zarządzać nimi i ładować je bezpośrednio na Facebook lub YouTube.

Zalety:
- bardzo wysoka jakość zapisywanego obrazu;
- wbudowany moduł GPS;
- tylna kamera w zestawie.

Wady:
- relatywnie wysoka cena;
- wystający obiektyw kamery głównej podatny na uszkodzenia.

Orientacyjna cena detaliczna urządzenia wynosi 1049 złotych.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Czy ma sens instalacja samochodowego wideorejestratora z podwójną kamerą? Nasz test udowadnia, że tak, nawet biorąc pod uwagę, że koszt takiego zestawu jest dużo wyższy.

Fot. Mio

Czy ma sens instalacja samochodowego wideorejestratora z podwójną kamerą? Nasz test udowadnia, że tak, nawet biorąc pod uwagę, że koszt takiego zestawu jest dużo wyższy.

Fot. Mio

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości