Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Młodzi kierowcy po lupą. Fani nocnej jazdy i instalacji LPG

Mariusz Michalak
Brawura, nieodpowiedzialność oraz zamiłowanie do szybkiej jazdy? A może wręcz przeciwnie - widoczny gołym okiem brak doświadczenia i problemy z podstawowymi manewrami? Co tak naprawdę cechuje młodych kierowców? Specjaliści z Yanosika postanowili to sprawdzić. Fot. Pixabay.com
Brawura, nieodpowiedzialność oraz zamiłowanie do szybkiej jazdy? A może wręcz przeciwnie - widoczny gołym okiem brak doświadczenia i problemy z podstawowymi manewrami? Co tak naprawdę cechuje młodych kierowców? Specjaliści z Yanosika postanowili to sprawdzić. Fot. Pixabay.com
Brawura, nieodpowiedzialność oraz zamiłowanie do szybkiej jazdy? A może wręcz przeciwnie - widoczny gołym okiem brak doświadczenia i problemy z podstawowymi manewrami? Co tak naprawdę cechuje młodych kierowców? Specjaliści z Yanosika postanowili to sprawdzić.

Młody kierowca (często zwany również młodocianym) to sformułowanie, które najczęściej pojawia się w kontekście towarzystw ubezpieczeniowych. Określenie to nie jest jednak konkretnie definiowane - nie ma ściśle wskazanej granicy wieku, po której przekroczeniu osoba dysponująca prawem jazdy staje się doświadczona czy też dojrzała.

Brawura, nieodpowiedzialność oraz zamiłowanie do szybkiej jazdy? A może wręcz przeciwnie - widoczny gołym okiem brak doświadczenia i problemy z podstawowymi
Brawura, nieodpowiedzialność oraz zamiłowanie do szybkiej jazdy? A może wręcz przeciwnie - widoczny gołym okiem brak doświadczenia i problemy z podstawowymi manewrami? Co tak naprawdę cechuje młodych kierowców? Specjaliści z Yanosika postanowili to sprawdzić.

Fot. materiały prasowe

- Firmy ubezpieczeniowe najczęściej informują, że młodociani kierowcy to osoby, które nie przekroczyły 24-26 roku życia. Granica ta jest jednak różna i zależy tak naprawdę wyłącznie od decyzji ubezpieczyciela. My przy naszej analizie za wiek graniczny przyjęliśmy 26 rok życia - wyjaśnia Magda Zglińska z firmy Yanosik.

Z raportu przygotowanego na podstawie danych z systemu Yanosik wynika, że osoby w tym wieku to prawie 6% społeczności kierowców. Co ciekawe - ponad 83% z nich to mężczyźni.

- Informacja ta nie jest jednak dla nas zaskoczeniem. W każdym przedziale wiekowym kobiety-kierowcy to zdecydowana mniejszość - dodaje Zglińska.

Zaskoczeniem dla specjalistów z Yanosika nie jest również zestawienie najczęściej kupowanych samochodów przez kierowców poniżej 26 roku życia. Wśród 10 najchętniej wybieranych marek znalazły się te auta, które cieszą się popularnością wszystkich osób kierujących - Volkswageny i Ople. Na pierwsze miejsce trafiło jednak Audi, wysoko znalazło się również BMW.

Czym jeszcze charakteryzują się pojazdy wybierane przez osoby poniżej 26 roku życia? Ponad połowa z nich decyduje się na auta o pojemności silnika 1.7-1.9 l, przy czym tę najwyższą opcję wybiera niemal 25% młodych kierowców.

Specjaliści z Yanosika zweryfikowali również, jaki rodzaj paliwa jest preferowany przez kierujących z niedużym doświadczeniem. Dane te są szczególnie interesujące, gdy porówna się je z preferencjami kierowców w innych przedziałach wiekowych. Można wówczas wywnioskować, że instalacja LPG cieszy się największą popularnością właśnie wśród osób kierujących poniżej 26 roku życia.

Brawura, nieodpowiedzialność oraz zamiłowanie do szybkiej jazdy? A może wręcz przeciwnie - widoczny gołym okiem brak doświadczenia i problemy z podstawowymi
Brawura, nieodpowiedzialność oraz zamiłowanie do szybkiej jazdy? A może wręcz przeciwnie - widoczny gołym okiem brak doświadczenia i problemy z podstawowymi manewrami? Co tak naprawdę cechuje młodych kierowców? Specjaliści z Yanosika postanowili to sprawdzić.

Fot. materiały prasowe

- Z naszych danych wynika, że im kierowca jest starszy, tym rzadziej wybiera LPG. W grupie osób kierujących powyżej 61 roku życia na instalację gazową decyduje się niewiele ponad 11%, większość stawia na benzynę. Co ciekawe, wśród kierowców w wieku 26-60 lat największą popularnością cieszą się natomiast diesle - tłumaczy Magda Zglińska z Yanosika.
 
Tym, co jeszcze różni młodych kierowców od tych z dużo większym doświadczeniem, jest sama jazda samochodem. Specjaliści z Yanosika przyjrzeli się jej dokładnie i doszli do kilku interesujących wniosków.

- Ciekawymi danymi są na przykład te, dotyczące jazdy w porze nocnej. Z naszej analizy wynika bowiem, że ponad 9% wszystkich swoich tras młodzi kierowcy pokonują nocą. W przypadku starszych kierujących przejazdy takie stanowią niewiele ponad 6% - wyjaśnia Zglińska.

Doświadczeni kierowcy pokonują natomiast więcej długich tras - powyżej 100 km. Stanowią one 19% wszystkich przejazdów. Dla osób kierujących poniżej 26 roku życia wartość ta wynosi jedynie 13%.

Przy porównaniu młodych kierowców do ich starszych kolegów nie można również zapomnieć o stawkach OC. Jest to bowiem jedna z różnic, która jest nie tylko wyraźnie zauważalna, ale też bardzo odczuwalna przez mniej doświadczonych posiadaczy prawa jazdy

Z danych wynika, że średnia wysokość składki OC dla młodego kierowcy to 1408 zł. Dla tych bardziej doświadczonych kwota ta jest prawie o połowę niższa i wynosi 783 zł - dodaje Magda Zglińska z Yanosika.

Różnicę tę widać doskonale także na podstawie wykresu. Wynika z niego, że najniższe OC, czyli poniżej 500 zł, płaci jedynie 3% kierowców. Stawka ta przysługuje natomiast aż 21% kierowców z większym stażem.

- Ponad 80% osób kierujących powyżej 26 roku życia ma składkę OC do 1000 zł. Tak atrakcyjna stawka przysługuje natomiast tylko 36% osób z mniejszym stażem za kółkiem - podsumowuje Zglińska.

Zobacz także: Ford Transit w nowej wersji Trail

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty