Obecnie obowiązują aż cztery kategorie prawa jazdy na jednoślady. Najniższa – prawo jazdy kat. AM uprawnia do jazdy motorowerem o pojemności skokowej do 50 ccm i quadem o wadze do 350 kg. Można się o nią starać od 14 roku życia. Mając 16 lat można zdobyć prawo jazdy kat. A1 na motocykl o pojemności do 125 ccm i mocy nie większej niż 11 kW. Aby jeździć motocyklem wyposażonym w silnik o mocy do 35 kW trzeba mieć prawo jazdy kat. A2, o którą można ubiegać się od 18 roku życia. Mocniejsze i cięższe motory są zarezerwowane tylko dla posiadaczy prawa jazdy kat. A. Egzamin można zdawać w wieku 24 lat, lub po upływie dwóch lat od zdobycia uprawnień kat. A2.
Sejmowa komisja infrastruktury proponuje, aby uprawnienia kat. B umożliwiły także jazdę motocyklem lub skuterem o pojemności do 125 ccm, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nie wyższej niż 0,1 kW/kg w przypadku pojazdu z automatyczną skrzynią biegów. Jazda jednośladem o pojemności 125 ccm z manualną skrzynią nie będzie dozwolona.
Źródło: TVN24/x-news
Ostatni warunek – osoba siadająca na taki skuter lub motocykl będzie musiała mieć prawo jazdy kategorii B przynajmniej 3 lata.
– Myśleliśmy także o obowiązku wprowadzenia specjalnych szkoleń motocyklowych dla takich kierowców, ale ostatecznie z niego zrezygnowaliśmy. W większości przypadków takie parametry będą bowiem dotyczyły skuterów, które prowadzi się łatwo i które nie rozwijają dużych prędkości – mówi poseł Stanisław Żmijan z PO, szef sejmowej komisji infrastruktury.
Zobacz też: Prawo jazdy po nowemu - przepisy, nowe kategorie, testy, koszty. Poradnik
Ale zdaniem Roberta Drozda, egzaminatora nadzorującego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Rzeszowie pomysł jest kontrowersyjny.
– Na pewno zmiana będzie korzystna dla tych, którzy wcześniej jeździli motorowerem i mają pojęcie o prowadzeniu jednośladów. Bez odpowiedniego przeszkolenia nie wyobrażam sobie natomiast sytuacji, gdy na jednoślad z silnikiem o pojemności skokowej stu dwudziestu pięciu centymetrów sześciennych wsiądzie człowiek, który nigdy motocyklem nie jechał. Moim zdaniem podstawowe szkolenie w tym zakresie powinno być obowiązkowe – przekonuje Robert Drozd.
Projekt komisji jest już u marszałek Sejmu Ewy Kopacz. Jeszcze przed wakacjami prace nad nim zaczną posłowie. Zmiany mogą wejść w życie jeszcze w tym roku.
Bartosz Gubernat
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?