Zdaniem Jakuba Farysia, dyrektora Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, ten duży wzrost procentowy w liczbach bezwzględnych nie jest już tak wielki. Ale, jak podkreśla, coraz więcej ludzi chce mieć auto inne niż sąsiedzi, bardziej odpowiadające ich osobowości.
Ponadto jesteśmy coraz majętniejszym społeczeństwem, które stać na aktywniejsze spędzanie czasu. Coraz więcej osób ma domy letnie, w miejscach gdzie łatwiej dojechać samochodem terenowym. Chcemy mieć tez auta większe, wygodniejsze, a takie są dzisiejsze terenówki.
A zmieniły się one zasadniczo. Realne potrzeby nabywców sprawiły, że z grupy samochodów terenowych, wywodzących się jeszcze z pojazdów militarnych, wyłoniła się odrębna klasa aut określanych mianem SUV uważa Wojciech Sierpowski, juror w międzynarodowym plebiscycie Car of the Year.
O ile prawdziwe offroadery bazowały na ramie nośnej, miały sztywne mosty i przekładnię redukcyjną, to SUV-om taki rozwiązania nie są potrzebne, bo ich właściciele rzadko albo nawet nigdy nie zjeżdżają z dróg utwardzonych. Siłą rzeczy ważniejszy staje się styl i wielkość auta, komfort jazdy i jego wyposażenie. Krótko mówiąc nadeszła moda na SUV-y - podkreśla Sierpowski.
Więcej trafia ich także do firm. Ta tendencja z pewnością utrzyma się w bieżącym roku. Przykładowo Nissan i Suzuki już zadeklarowały chęć sprzedaży takich aut przedsiębiorstwom. Ich cena ma być niewiele większa od popularnych modeli klasy kompaktowej, dotychczas kupowanych przez nie.
Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w poprzednim roku zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy 56 058 nowych i używanych samochodów rekreacyjnych-terenowych, czyli o 57,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba ta obejmuje 19 845 aut nowych (wzrost o 71,3 proc.) oraz 36 213 aut używanych (wzrost o 50,6 proc.).
Patrząc po modelach widać, że zdecydowanie więcej zarejestrowanych zostało nowych mniejszych terenówek i to o prawie 93 proc. (14 861 sztuk). Natomiast liczba dużych zbliżyła się do poziomu 5 tys. sztuk (wzrost o 28,7 proc.). Wśród używanych również mniejsze miały większe wzięcie, ale nie tak duże w porównaniu do większych (56,2 proc. do 46,7 proc.)
Używane pojazdy terenowe nie są zbyt młode. 48 proc. aut terenowo-rekreacyjnych to modele wyprodukowane przed 2000 rokiem, 24 proc. jest z lat 2000-2003, 15 proc. z lat 2004-2005, a tylko 13 proc. stanowią dwulatki.
W 2007 roku liderem wśród mniejszych aut terenowych zostało Suzuki - zarejestrowano w tym czasie 7301 sztuk (o 30,3 proc. więcej). W grupie dużych największym uznaniem cieszyła się marka Jeep - 3176 (wzrost o 43,7 proc.). Ale najpopularniejszym modelem była Toyota RAV4 (5306 sztuk, wzrost o 63,4 proc.) Zajęła ona też pierwsze miejsce wśród kupionych nowych aut (3093 sztuki, wzrost o 36,6 proc.). Suzuki Grand Vitara w tych zestawieniach wygrało rywalizację wśród samochodów używanych (2365 sztuk - wzrost o 20,4 proc.)
Ciekawe jak długo takie duże zainteresowanie autami terenowo-rekreacyjnymi w naszym kraju utrzyma się. Szybko drożeje paliwo, a na dodatek na strukturę sprzedaży mogą w przyszłości wpłynąć przepisy dotyczące ochrony środowiska.
Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w UE auta mają emitować najwyżej 120 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Przekroczenie limitu emisji kosztować ma 35 euro za każdy gram nadmiernej emisji od każdego samochodu. W 2015 roku będzie to już wynosiło 95 euro. Tymczasem Toyota RAV4 z silnikiem benzynowym 2,0 l/152 KM emituje 202 g CO2, a większy od niej Nissan Pathfinder 2.5 diesel 174 KM 238 g CO2.
Eksploatacja SUV-ów i terenówek nie jest tania. Najlepiej widać to po porównaniu kosztów użytkowania i ewentualnych napraw Avensisa 1,6 VVTi i Land Cruisera 3.0 D4D. Przegląd po 15 tys. km lub po roku kosztuje w przypadku Avensisa 840 zł, a Land Cruisera 1270.
Gdy rozbijemy błotnik, to cena części bez kosztów montażu i lakierowania wynosi odpowiednio 840 zł i 1380 zł. Gdyby doszło do zniszczenia opony, to ta dla Avensisa kosztuje od 330 do 650 zł, a dla Land Cruisera od 870 do 920 zł. Gdy kamień rozbije nam szybę przednią, to oryginał jej dla Avensisa kosztuje 1130 zł, a dla terenówki 2080 zł.
Tymczasem oferta samochodów terenowo-rekreacyjnych jest coraz bogatsza. Najtańszym autem jest wciąż Lada Niva w cenie 41 tys. zł, ale to auto dla nie bojących się siermiężności. Nowocześniejszy Suzuki Jimny to wydatek 49,9 tys. zł. Dalej już mamy auta, za które trzeba zapłacić co najmniej 70 tys. zł Wybór jest duży. Do ceny 100 tys. naliczyliśmy ok. 10 modeli, (m.in. SsangYong Actyon, Hyndai Tuscon, Volkswagen Tiguan).
Najwięcej aut kosztuje pomiędzy 100 a 200 tys. zł. Są wśród nich trzy modele Jeepa z najdroższym Cherokee (od 136 tys. zł), czy Mazda CX7 za 130 tys. zł. Modeli, za które trzeba zapłacić więcej niż 200 tys. też nie jest mało. Są wśród nich dwie marki, których modele kosztują ponad 300 tys. zł. Pierwszy to Land Rover Range Rover (jego cena zaczyna się od 317 tys. zł) i Hummer H2 (od 327 tys. zł).
Samochody terenowe
Marka | Model | Pojemność silnika (l)/moc (KM) | Cena orientacyjna (zł) |
Lada | Niva | 1,7/81 | 41 000 |
Suzuki | Jimny | 1,3/83 | 49 900 |
Kia | Sportage | 2,0/142 | 69 900 |
Suzuki | Grand Vitara | 1,6/106 | 66 900 |
SsangYong | Actyon | 2,0 diesel/141 | 76 300 |
Subaru | Forester | 2,0/150 | 79 755 |
Hyundai | Tuscon | 2,0/141 | 74 400 |
Honda | FR-V | 1,8/140 | 84 900 |
Toyota | RAV4 | 2,0/152 | 82 500 |
Volkswagen | Tiguan | 1,4/150 | 100 040 |
Nissan | X-Trail | 2,0/141 | 99 150 |
SsangYong | Kyron | 2,0 diesel/141 | 99 300 |
Mitsubishi | Outlander | 2,0/140 | 99 900 |
Jeep | Patriot | 2,0 diesel/140 | 103 700 |
Jeep | Compass | 2,0 diesel/140 | 106 000 |
Honda | CR-V | 2,0/150 | 96 400 |
Jeep | Wrangler | 2,8 diesel/177 | 110 300 |
Chevrolet | Captiva | 2,4/136 | 114 800 |
SsangYong | Rodius | 2,7 diesel/165 | 139 900 |
Dogde | Nitro | 2,8 diesel /177 | 126 700 |
Land Rover | Defender 90 | 2,4T diesel /122 | 128 900 |
Hyundai | Santa Fe | 2,2 diesel /155 | 126 900 |
Kia | Sorento | 2,5 diesel /170 | 129 900 |
Mazda | CX 7 | 2,3/258 | 135 200 |
Land Rover | Freelander 2 | 2,2 diesel /160 | 131 000 |
Citroen | C-Crosser | 2,4/170 | 131 900 |
Jeep | Cherokee | 2,8 diesel /177 | 136 000 |
Peugeot | 4007 | 2,2 diesel /156 | 141 500 |
BMW | X3 | 2,0/150 | 143 000 |
Nissan | Pathinder | 2,5 diesel /171 | 149 000 |
Toyota | Land Cruiser | 3,0 diesel /163 | 135 000 |
SsangYong | Rexton II | 2,7 diesel /165 | 161 900 |
Nissan | Patrol | 3,0 diesel /160 | 166 900 |
Land Rover | Discovery 3 | 2,7 diesel /190 | 167 000 |
Subaru | Tribeca | 3,0/245 | 163 170 |
Mitsubishi | Pajero | 3,2 diesel /170 | 175 900 |
Hummer | H3 | 3,7/245 | 176 150 |
Jeep | Grand Cherokee | 3,0 diesel /218 | 185 000 |
Lexus | RX350 | 3,5/276 | 198 200 |
Volvo | XC90 | 2,4 diesel /185 | 181 300 |
Mercedes Benz | R280 | 3,0 diesel /190 | 195 000 |
Porsche | Cayenne | 3,6/290 | 220 973 |
Volkswagen | Touareg | 2,5 diesel /174 | 184 290 |
Nissan | Murano | 3,5/234 | 215 000 |
Mercedes Benz | ML | 3,0 diesel /190 | 206 000 |
Land Rover | Range Rover Sport | 2,7 diesel /190 | 221 500 |
Lexus | RX 400h | 3,3 hybrydowy/272 | 224 500 |
Jeep | Commander | 3,0 diesel /218 | 225 000 |
BMW | X5 | 3,0/272 | 229 000 |
Toyota | Land Cruiser V8 | 4,7/288 | 261 000 |
Mercedes Benz | GL320 | 3,0 diesel /224 | 273 000 |
Mercedes Benz | G320 | 3,0 diesel /224 | 298 000 |
Land Rover | Range Rover | 3,6 diesel /272 | 317 000 |
Hummer | H2 | 6,8/329 | 333 316 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?