Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Moment obrotowy

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Rys. Skoda: Przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego w silniku benzynowym. Maksymalny moment obrotowy to niedoceniany przez kierowców parametr jednostki napędowej.

Tymczasem jego wartość ma bezpośredni wpływ na możliwości przyspieszania i elastyczność samochodu.

 

Według definicji moment obrotowy silnika jest iloczynem wartości siły pochodzącej od ciśnienia gazów działających na tłok oraz długości wykorbienia wału korbowego. Jak wiadomo wykorbienie dla silnika o danej pojemności skokowej ma wartość stałą, więc wartość liczbowa momentu Rys. Skoda: Przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego w silniku benzynowym. obrotowego jest zależna od wielkości siły działającej na tłok.

 

Wraz ze wzrostem prędkości silnika moment rośnie, ale tylko do pewnej granicy. Następnie, pomimo wzrostu obrotów, wartość momentu zmniejsza się. Ta ogólna zależność obowiązuje w silnikach z zapłonem iskrowym (benzynowych) i w silnikach wysokoprężnych. Jednak przebieg krzywej momentu obrotowego w obu rodzajach silników jest nieco inny co obrazują załączone wykresy. W silnikach z zapłonem iskrowym wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału korbowego wzrasta moment obrotowy i dość szybko osiąga swe maksimum. Wartość maksymalna utrzymywana jest w niewielkim przedziale obrotów. Następnie gdy obroty nadal wzrastają moment maleje a jego wartość minimalna osiągana jest przy obrotach maksymalnych silnika. W silnikach z zapłonem samoczynnym krzywa momentu obrotowego ma korzystniejszy kształt a uzyskiwane wartości momentu są dużo wyższe. Ponieważ silniki takie bardzo dobrze współpracują z turbosprężarkami można osiągnąć płaski przebieg krzywej momentu w znacznym zakresie obrotów. W Przebieg krzywych mocy i momentu obrotowego w silniku wysokoprężnym. turbodoładowanych silnikach Diesla maksymalny moment jest dostępny w zakresie od 1750 do 3500 obr/min, co znakomicie ułatwia prowadzenie samochodu.  

 

Idealną dla trakcji byłaby sytuacja, w której wartość momentu w zależności od prędkości obrotowej silnika byłaby wartością stałą. W praktyce ważna jest wartość momentu maksymalnego oraz zakres prędkości obrotowych, w którym on występuje. Konstruktorzy silników spalinowych znają i wykorzystują narzędzia do kształtowania krzywej momentu obrotowego (kolektory dolotowe o zmiennej charakterystyce, doładowanie). Jednak pomimo prawie 100 lat doświadczeń nie udało się uzyskać takiego przebiegu krzywej momentu obrotowego, aby przy stałej mocy silnika nie była potrzebna skrzynia biegów.

 

W eksploatacji, ważne jest, aby stosunkowo wysoki moment obrotowy utrzymywał się w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika, co czyni silnik elastycznym, bowiem umożliwia płynną jazdę bez konieczności częstej zmiany biegów. Moment obrotowy silników spalinowych mierzy się w warunkach laboratoryjnych za pomocą specjalnych przyrządów zwanych hamulcami. Jego wartość podaje się w niutonometrach (Nm). Wartości momentu uzyskiwanego przez silniki samochodów osobowych zawierają się w szerokich granicach 47- 590 Nm i zależą od mocy, pojemności i wielu cech konstrukcyjnych silnika. Na przykład silnik Peugeota o pojemności 1,1 litra osiąga maksymalny moment obrotowy równy 94 Nm przy prędkości 3500 obr/min, silnik Forda Zetec SE o pojemności 1,6 litra osiąga moment 145 Nm przy 4000 obr/min. Zalety wysokoprężnych silników doładowanych obrazuje jednostka zbudowana przez Opla 1,3 CDTI, która ma znacznie większy moment 170 Nm przy znacznie niższej prędkości wału korbowego wynoszącej 1700 obr/min. Dlatego w czterozaworowych silnikach benzynowych, aby jeździć dynamicznie, trzeba mocno wciskać pedał gazu, gdyż auto przyśpiesza najefektywniej, kiedy moment osiąga wartość maksymalną. Wtedy również jednostkowe zużycie paliwa powinno osiągać minimum. Jak widać z przykładu nowoczesne turbodiesle startują wcześniej i zachowują swe dynamiczne właściwości w szerszym zakresie obrotów niż benzyniaki. Między innymi z tego powodu zdobywają one coraz silniejszą pozycję w napędzie samochodów osobowych.

 

W praktyce zdarza się tak, że samochody o porównywalnych masach własnych, napędzane silnikami o mniejszej mocy maksymalnej, uzyskują krótsze czasy wyprzedzania na IV i V biegu niż ich „mocniejsi” koledzy. Samochody takie mają bardzo dobrze dobrane przełożenia w układzie napędowym uwzględniające elastyczność momentu obrotowego. Najlepsze charakterystyki momentu obrotowego uzyskują doładowane silniki z zapłonem samoczynnym oraz doładowane mechanicznie silniki z zapłonem iskrowym.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • różnie to bywa (gość)

    Bo np. taki Passat 2.0 FSi 150 KM przyspiesza tak samo na IV i V biegu jak jakiś diesel z turbiną i wysokim momentem . Jak ktoś nie lubi zmieniać biegów i cieszy się jak dziecko z tego ,że wyprzedza na V biegu to niech sobie kupi samochód z automatem .

  • Peppek (gość)

    Pewnie że tak ! To prawda że diesle mają wysoki max moment ale w bardzo krótkim zakresie obrotów i dlatego nie umywaja się pod względem elastyczności do np boxera z subaru forestera (turbo) To jest dopiero mega elastyczność !!! Wszystkie henie ze swoimi mondeo 2,2 czy beemkami sie chowają. PANZERWAGONY NA ZŁOM !!!

  • ble... (gość)

    Tia...tylko boxer z subaru i z turbo polyka 12/100 (jak nie wlaczy sie turbo), a passatem 2.0 FSI (czyt.wsi) zeby uzyskac ponizej 10/100 nie wolno dotykac gazu. A dieselek bedzie sobie klekotal i 6/100 mu wystarczy. A ceny palwa ida w gore...

  • Adam

    "Idealną dla trakcji byłaby sytuacja, w której wartość momentu w zależności od prędkości obrotowej silnika byłaby wartością stałą. W praktyce ważna jest wartość momentu maksymalnego oraz zakres prędkości obrotowych, w którym on występuje. Konstruktorzy silników spalinowych znają i wykorzystują narzędzia do kształtowania krzywej momentu obrotowego (kolektory dolotowe o zmiennej charakterystyce, doładowanie). Jednak pomimo prawie 100 lat doświadczeń nie udało się uzyskać takiego przebiegu krzywej momentu obrotowego, aby przy stałej mocy silnika nie była potrzebna skrzynia biegów." - Panie redaktorze, aby nie była potrzebna skrzynia biegów to moc w całym zakresie obrotów powinna być stała. A moment powinien mieć kształt hiprboli. Płaskość charakterystyki momentu obr w silnikach Z.S wynika w głównej mierze z ograniczeń wytrzymałościowych układu korbowego, aby nie przekroczyć naprężeń dopuszczalnych w zakresie pemax ogranicza się wartoś maksymalnego ciśnienia do wartości nie powodujących niebezpiecznych naprężeń - i to jest to spłaszcenie. w silnikach Z.S charakterystyka jest obcinana przez odpowiednią korekcję dawki wtrysku. W przypadku nowoczesnych silników Z.S. możemy uzyskać dowolną charakterystykę, ale zazwyczaj jest to nie opłacalne gdyż zakres użytecznych obrotów jest za mały aby mozna był bezpośrednio napędzać samochód (z pominięciem skrzyni biegów) no i oczywiście silnik byłby znacznie większy przy takiej samj mocy. Dla przykładu jeżeli silnika V6 2,5TDI miałby stały moment to jego wartość mogła by osiągnąć wartość maksymalną około 200 Nm (maksymalna moc około 100 kW), natomiast stała moc (powyżej pewnych obrotów, powiedzmy powyżej 1300 obr/min) mogła by wynosić około 45 kW, moment max 310Nm (wystarczy odpowiedni poobcinać istniejącą charakterystykę)

  • moment (gość)

    Panowie o czym mowa, jaki boxer, jakie fsi. Z całym szacunkiem dla Waszych furek, V8 i 450 Nm to jest moment i kultura pracy silnika o elastyczności nie wspomnę. W tej kwesti amerykany rządzą, mega przyjemność z jazdy - Camaro Power. Zapytacie o spalanie, nie bede nawet pisał bo i tak nieuwierzycie ale mniejsze niż w wiekszości kosiarek. Automat w tym wypadku to rewelacja...Pozdrawiam.

  • B (gość)

    tylko mi tu nie mówić, że mondek 2.2 zle jezdzi, a porownanie go do takiej paruwy jak forester jest uwlaczajace... anie ten forester ladny, ani sie fajnie nim nie jezdzi, a sam silnik to nie wszystko

  • Polonez1.4 (gość)

    "W eksploatacji, ważne jest, aby stosunkowo wysoki moment obrotowy utrzymywał się w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika, co czyni silnik elastycznym, bowiem umożliwia płynną jazdę bez konieczności częstej zmiany biegów" praktycznie tylko to zdanie ma tutaj jakiś pożytek dla osób mało znających się na motoryzacji. Inne zdanie to ciekawostki. Piszcie więcej konkretów dla ludzi mniej znających się na motoryzacji

  • maciechan (gość)

    Mam pytanko. Wysoki moment obrotowy daje dużą elastycznosc silnika, czyli żadszą zmiane biegów oraz odczuwalne przyspieszenie w każdym zakrasie obrotów silnika. Więc jeśli identyczne samochud z silnikiem benzynowym 2.0 oraz silnikiem wysokopręznym 2.0 postawimy obok siębie na wyścigach to szybszy powinien być samochuid z silnikiem wysokoprężnym ponieważ ma znacznie większy moment od benzyniaka ale mniejszą ilośc koni mechanicznych. Mam racje że sprint do setki będzie gorszy w wykonaniu benzyniaka??

  • pete (gość)

    maciechan: tak, sprint do setki bedzie gorszy w wykonaniu benzyniaka ... jak oba wystartuja od razu z piatki ;) mialem diesla 2,4 turbo ktory startowal bez problemu z 4-ki w zasadzie bez zbednego slizgania na sprzegle i gazowania, teraz mam 2,3 turbo benzyne i niby startuje, ale trzeba troche sprzegla zuzyc ;)

  • burus (gość)

    Oczywiscie kazdy boxer z silnikow benzynowych ma najwiekszy moment obr- wswej klasi -litrazu oraz niebywala elastycznosc o ktorej nie moze marzyc nikt inny! kazdy kto znal VW Kefer czy citroene boxer ( skad subaru ma silnik)alfa romeo alfa sud,Ferrai BB i nieliczne inne,w motocyklach zreszta honda ect!ktore wlasciwie juz zniknely - oprocz Porche i Subaru- wie o czym tu gadam. VWgarbus mial lichutkie przyspieszenia- bo to byl prymityw starszny,ale jego moenet i elastycznosc oraz zywotnosc ( mimo,ze OHV) bajeczna!Porche tez nie mozna zajezdzic- najwyzej rozbic lub zniszczyc wszystko inne oprocz silnika.latwe to bo silnik z tylu to starszliwa ndasterownosci wylatuja z drogi nawet na suchej nawierzchni! A subaru ma silnik juz znacznie zmieniony- do tego juz bez zeliwnego bloku i jest nawet DOHC- bo sam designe boxera sprawia jego zywotnosc- WZAJEMNE PRZECIWSOBNE ELIMINOWANIE LUZOW ,BIC I SZARPAN UKLADU KORBOWODOWO-TLOKOWEGO! Dodatkowo jego zastosowanie powoduje znacznie obnizenie srodka ciezkosci pedzacego walu w samochodzie- stad takie trzymanie sie drogi!Mozna go zreszta krecic obrotami - stad stosowanie turbo w silniku 2,5l daje swobodnie ponad 300KM a mozna i wiecej! Nie bez powodu najlepsi rajdowcy wybieraja subaru! Dodatnia strona jest takze to,iz firma subaru- jest de facto fima lotnicza- jak Mitsu- wiec chyba jasne,iz to NAJWIEKSZA JAKOSC TECHNOLOGII itp! Ktos tu powiada,ze :sam silnik to nie wszystko"! racja! ale w subaru wszystko jest NAJ nie tylko silnik! Zreszta podobnie jak w kazdym japcu! jako ciekawostke dla niezorietowanych dodam,iz mimo,iz ten silnik ma najmniejsze z mozliwych drgania i bez obrotomierza nie widomo czy on wogole chodzi- to subaru stosuje zawieszenie silnika na tulejach hydraulicznych + telekopowych!!he!he! Niekoniecznie trzeba subaru z turbo zwykly bez ma rowniez niewyobrazalna elastycznosc! Stad niekonieczna jest tu AT transmisja! Bur jezdzilem w miescie na 4-5tym b przyspieszajac od 1500ob plynnie bez szarpan itp tak,ze wciska w siedzenie!Daltego sam z duza elastycznoscia silnika sa takze b. ekonomiczne i maja niezwykle zywotne silniki! Innym sposobem uzyskiwania duzego momentu i duzej elastycznosci silnika jest pomysl i zastosowanie w hondzie- extra walek VTEC,ktory na malych obr zamyka 2 zawory a pozniej je kolejno otwiera ,nie mowiac o 3-ch innych funkcjach ! W sumie mimo,iz maja silniki niby wysilone- gdzie max moment siega nieomal max mocy sa bardzo plynnie i elastycznie dzialajacymi! Stad ich minimalne zuzycie p[aliwa i zywotnosc a takze swietne przyspieszenia ! ma sie praktycznie bardzo dlugi zakres OBr do uzytku od 2-6 tys - czyli to o co wiekszosci z was chodzi! zas Diesel jest najbardziej twardym silnikiem- najlepiej wiec gdyby byl z CVT transmisja bezbiegowa AT!Wtedy pobije kazdego benzynowca w tej klasie bez turbo! burus

  • burus (gość)

    P.maciechan: Nie! Disel mimmo ,iz relatywnie ma 2-3 x wiekszy moment obr - w porownaniu z tej samej pojemnosci sil. benzynowym.Diesel ma bardzo stromy wykres momentu w obie strony! Wiec na kazdym b. jest b. krotki rozped!Przeto trzeba tych biegow znacznie wiecej zmienic w tym samym czasie!Dlatego stosuja w Dieslach 6b. przekladnie! Ale idealnym rozwiazaniem byloby stosowanie AT najlepiej bezbiegowa CVT!a wtedy zaden benzyniak nie moze sie z tym mierzyc( w orownywalnej klasie litrazu i mocy! Ze zwyklych silnikow Mitsubishi z walkami wywazajacymi wal korbowy - takze sa b. elastyczne gdyz ich charakterystyka jest zblizona do boxera lub 5cyl!

  • dzik (gość)

    chłopie zastanów sie co piszesz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kolejna kompromitacja

  • Adam

    Generalnie zgadzam się z tym co napisał Pan Prus (burus).

  • Adam

    Co do elastycznośći garbusa to wynikała ona w głównej mierze z długich przewodów dolotowych (doładowanie dynamiczna i wykorzystanie zjawisk rezonansowych), ale długosć tych przewodów była spowodowana układem cylindrów. Nie wiem jak wygląda sprawa w subaru. Natomiast Alfa Romeo i Porshe miały mały stosunek skoku tłoka do jego średnicy, co również może miec wpływ na elastyczność silnika. Tak więc układ typu boxer faktycznie przez pośrednie zjawiska może mieć i zazwyczaj ma większą elastyczność niż inne układy cylindrów. Diesle (zwłaszcza te starsze) są mniej elastyczne niż benzynowce i faktycznie stosuje się tam więcej biegów.

  • maciecahn (gość)

    No dzięki panowie troche mi pomogliście zaczynam wiedziec o co kaman

  • wojt (gość)

    1.3 cdti to nie silnik opla tylko fiata, 1.3 jtd taki jak w pandzie!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Adam

    [quote="wojt"]1.3 cdti to nie silnik opla tylko fiata, 1.3 jtd taki jak w pandzie!!!!!!!!!!!!!!!![/quote] Silnik ten powstał przy współpracy GM (między innymi OPEL) i FIATa. Gdzieś słyszałem, że były przymiarki żeby ten silnik montować w Swifcie. Bielski silniczek jest nowoczesny i ma niezłe parametry (podobno był prototyp OPLA Eco Speedstera z tym silnikiem i mocą 120KM, na pewno jest w wersji 112KM).

  • gr44 (gość)

    mój TDI 1,9 110KM ma moment 235. I napewno nie jest szybszy do setki niż VW 1.8 benzyna. Ale na 4 i 5 biegu nie ma benzyna szans. Dopiero 1.8 turbo który ma 150KM ciągnie równo za mną. Poza tym 0-100km/h to suchy wynik na papierze bo kto z nas to wykorzystuje ale od 60-100 na 4 biegu lub 80-120 na 5 to co innego.Wystarczy trzymać obroty około 2000 na minute tak aby turbina tłoczyła i.....mocy przybywaj! I tak do zmiany biegu która powinna być w momęcie uzyskania max wartości koni mechamicznych u mnie to 4000obr. A spalanie.... 5,2/100km na dystansie 310km. dobre co? która benzyna to potrafi? Dlatego zrobię jeszcze pewne zmiany w mapie paliwowej i bede miał 140km i 320momentu!!!POzdrawiam!!!

  • Adam

    Osobiście bardzo rzadko mi się zdarza rozpedzać samochód od 60-100 km/h na IV biegu, i jeszcze rzadziej od 80-120 na V (a w zasadzie nigdy gdy mam zamiar ten manewr wykonać możliwie szybko). Znacznie częściej rozpędzam samochód przez biegi od 0 do jakiejś tam prędkości nie koniecznie 100 km/h. Wniosek - każdy jeździ jak lubi i właśnie do swojego stylu jazdy powinien dobrać silnik (charakter silnika).

  • gr44 (gość)

    Adam... chodzi o elastyczność!!! nik nie mówi że masz jeździć od 60-100 czy 80-120. Elastyczność jest najważniejsza na naszych drogach.

  • Adam

    [quote="gr44"]Adam... chodzi o elastyczność!!! nik nie mówi że masz jeździć od 60-100 czy 80-120. Elastyczność jest najważniejsza na naszych drogach.[/quote] Spoko spoko, ale jakoś trzeba to porównać i to już nie moja wina iż często w pismach motoryzacyjnych podje się czasy rozpędzania od 60-100 i od 80-100. Nie twierdzę również że elastyczność jest nie ważna, powołałem sie na taki przykład aby pokazać iż znaczenie elastyczności zalezy od stylu jazdy kierowcy. Otóż mi nie przeszkadza silnik mało elastyczny, co starałem sie pokazać własnie na przykładzie rozpędzania 60-100 i 80-120, ale znam kierowców którzy preferują samochody z silnikami bardzo elastycznymi. Swoją drogą czas rozpędzania 60-100 i 80-120 ma bardzo mało wspólnego z faktyczną elastycznością silnika.

  • Peppek (gość)

    To jest niemiecka propaganda. Oni robią najwięcej silnikow diesla i wmawiaja ludziom że najlepiej to jeździć na jednym biegu np IV czy V. To prawda że mają wyski max moment obr ale za to w bardzo krótkim zakresie i trzeba machać biegami często. A to już nie jest elastyczność.

  • Jeżdzę autem z silnikem 2,2 TD (gość)

    ma 150 KM. Nie piszczę oponami (ESP). Nie rajcuje mnie to, ale na trasie odejście auto ma niesamwite. Wyprzedzanie bez redukcji, itp. Jeśli benzyna to dla porównania 1.8 turbo. Duże silniki diesla mają po prostu grację po odejściu. Bez szarpaniny, bez deptania do dechy. Po prostu robi się wolne miejsce na autostradzie i na 5 biegu od 80kmh idę pod górkę bez stresu. Kiedy zależy mi na uzyskaniu dużej prędkości to po osiągnięciu 130-140 kmh wrzucam 6-tkę i lecę dalej...pod górkę oczywiście. Na Górę Świętej Anny na A4 auto idzie cały czas do przodu. Aż do 190 kmh z pełnym obciążeniem (bagaż i 5 ludzi).

  • burus (gość)

    [quote="ble..."]Tia...tylko boxer z subaru i z turbo polyka 12/100 (jak nie wlaczy sie turbo), a passatem 2.0 FSI (czyt.wsi) zeby uzyskac ponizej 10/100 nie wolno dotykac gazu. A dieselek bedzie sobie klekotal i 6/100 mu wystarczy. A ceny palwa ida w gore...[/quote] =====================bur=> kazda maszyna z turobodladowaniem ( benzynowy silnik) jest po to by lykajac dawala przyspieszeniarzedu 6 sek od 0-100k/h i lepiej! A takie przyspieszenie za 12l/na setke nie sa duzo! Bo by to uzyskac bez turbo- tzreba by conajmniej 5l silnik V8 i z 400KM a taki zuzyje conajmniej 2 x tyle co turbinkowa 2 ; subaru! wszystkie silnik boxera - zawsze byly niezwykle elastyczne. Turbina jeszzce zwieksza ten efekt! natomiast silniki Diesla wlasnie sa bardzo malo elastyczne. maja bardzo stromy Moment Obr i krorki zakres 'dachu" wykresu! maja one jednak w porownaniu do podobnego im rzedowca tej samej pojemnosci 2-3 wyzszy moment obr no i znacznie lepsze zuzycie paliwa! zatem z dobra skrzynia AT- taki TD jest znacznie lepszy niz najlepszy benzyniak chocby bardzo elastyczny zarowno w przyspieszaniu,jak i konsumpcji paliwa! czytalem,ze obecnie najlepszym na swiecie TD jest maly silnik 2 i 2,2l hondy! bardzo bym chcial miec takiego dobrego Diesla made in Japy! Subaru zapowiada nowy TD boxer w przyszlym roku! To dopiero bedzie cudenko! Burus

  • Adam

    Jeśli Subaru wprowadzi boxera TD to zyska moje uznanie, pod warunkiem że ten silnik będzie konkurencyjny z innymi jednostkami wysokoprężnymi - ale myślę że to oczywiste. Już dawno czekałem na diesla w układzie boxer - to może być całkiem ciekawe rozwiązanie, ciekawe jak będzie wyglądała sprawa jednostkowego zużycia paliwa w porównaniu z rzędówkami (w boxerach zazwyczaj wypada to nieco gorzej, ale zobaczymy).

  • halogenik

    odp.autor:maciechan 29.06.06 Jesli postawimy obok siebie 2 identyczne auta z takimi samymi silnikami czyli majace ta sama ilosc koni mechanicznych tylko jeden bedzie benzyna a drugi dieslem roznica bedzie w momencie obrotowy, u diesel wiekszy.Ale nie oznacza to ze bedzie mial lepsze przyspieszenie(jesli rozpartujemy przypadek kiedy wskazowka obrotomierza osaiga szczyt mozliwosci)Zachowa wieksza elastycznosc(czyli na wyzszych biegach przy nizych obrotach silnika bedzie lepiej przyspiesal) ale kreci sie w mniejszym zakresie obrotowym w porownaniu do benzyny wiec to silnik benzynowy wygra sprint

  • Pabloprz

    Zrobiłem obliczenia. Policzyłem korelacje między mocą a przyśpieszeniem i pomiędzy momentem obrotowym a przyśpieszeniem dla wszystkich silników Audi A3 (żeby zachować zbliżoną masę). Dla mocy korelacja wyniosła w granicach -0,94, a dla momentu obrotowego w granicach -0,7. Przyśpieszenie zależy od mocy, a od momentu tylko pośrednio. To wynika z definicji mocy (ilość pracy wykonanej w jednostce czasu). Tak jest we wzorze i tak jest w samochodzie. Benzyniaki mają lepsze przyśpieszenie. A że trzeba zmieniać biegi, żeby utrzymać moc, to chyba nie problem? Od tego jest skrzynia.

  • stig (gość)

    km odpowiadaja za przyspieszenie i predkosc maxymalna nie nm .wzór jak liczyc km z nm km=(nm * obr/min):5252.przy tych obrotach przy ktorych km mechanicznych bedzie wiecej auto motocykl cokolwiek bedzie lepiej przyspeiszac niz tam gdzie ma maxymalna wartosc momentu obrotowego np przy 2000obr/min mamy 500 nm to daje 190 km a przy 6000 obr/min mamy tylko 300nm ale to daje az 342 km =znacznie lepsze prawie 2 krotnie lepsze rpzyspeiszenie przy 6000 obr/min.

  • stig (gość)

    przyklad honda s2000 vs golf 3 1.9 tdi honda ma 240 km golf 110 km moment obrotowy honda 210 golf 230 masa aut ta sama cx zblizony sprint z 100 do 160 km/h zajmuje hondzie 8 sekund golfowi okolo 20 sekund:P skrzynia biegów słuzy do jak najlepszego wykorzystania wykresu mocy silnika.jesli wykres jest cały czas szczytujacy jak w wysokobrotowych silnikch hondy np potrzebne sa jak najkrotsze biegi zeby na kolejnym rpzelozeniu obroty neispadaly zanisko im krótsze tym lepiej .jesli wykres ma moc stalo w gornym zakresie np 4000-7000 obr/min mozna zamontowac znacznie dlzusze przelozenia tak zeby na kolejnym niepsadaly oborty ponizej 4000 obrotow na minute wtedy przyspeiszenie bedzie takie samo jak na duzo krotszych przelozeniach .

  • stig (gość)

    w tym rpzykaldzie z moca stala miedzy 4 a 7 tys obr/min w tym zakresie rpzyspeiszenie ebdzie takie samo bez wzgledu na dlugosc skrzyni o ile niebedzie zadlugie i niespadna obroty ponizej 4 tys to bedzie tak samo dobre jak wduzo krotszych biegach tylko ze na krotszej skrzyni ponizej tych 4 tys obrotow na minute przyspeiszenia przy tych samych predkosciach beda lepsze np przy 40 km/h bo oborty beda wyzej io moc bedzie wyzsza np przy 40 km/h na krotkiej skrzyni bedzie 3 tys obrotow a na dlugiej 2 tys obrotow :)

  • stig (gość)

    bardzo mnie zainteresowal temat mocy stalej i dzieki temu wyeliminowaniu skrzyni biegow . zeby tak sie stalo konstrukcja silnika musiala by produkowac monstrualny moment obrotowy juz przy obrotach powiedzmy 1000 obr/min dajmy na to 500 nm to nam by dalo przy tych obrotach 95km i np przy 5000 obr/min 100 nm =tez 95 km mocy niewiem czy konstrukcja takiego silnika jest mozliwa ale jest to bardzo ciekawe wyeliminowanie skrzyni biegow było by fenomenalne stala moc bez wzgledu na predkosc uzalezniona tylko stopniem otwarcia przepustnicy chcialbym takie cos miec:)

  • kkk (gość)

    stig - są silniki z takimi parametrami - elektryczne.

  • Drdre (gość)

    silniki elektryczne mają wysoki moment ale stały (z minimalnym spadkiem) do jakichś 4000-5000 obr/min, po czym drastycznie spadają. Moc rośnie też stale do 4000-5000obr/min po czym spada. Taki silnik aby uzyskać jak najlepsze przyśpieszenie względem mocy potrzebuje jak najbardziej skrzynie biegów, bardziej niż benzynowy czy diesel, bo zakres maksymalnej mocy podczas przyśpieszania jest dużo mniejszy niz w spalinowych. Chyba, że się obetnie mu moc oprogramowaniem, ale to nie ma najmniejszego sensu. Do celów użytkowych taki silnik jest wporządku bo na jednym przełozeniu uzyskuje tą samą siłę napędową (nie moc). Pomijając opory powietrza, tarcie. silnik przyspiesza właściwie tak samo przy 10km/h i 100km/h, ale nie jest to ideał, gdyż przyśpieszenie przy stałej mocy hiperbolicznie maleje, a tutaj jest stałe. uzyskując tą samą wartość przy maxymalnej mocy którą jest osiągana przy tych 4000-5000 obrotów (przy np 150km/h).

  • :-) (gość)

    Drdre: co ty za głupoty o silnikach elektrycznych piszesz... żadnych skrzyń biegów... przecież po to np. w spalinowaych lokomotywach slinik spalinowy napędza prądnice a następnie silniki eletryczne napędzają koła żeby uniknąc stosowania przekładni mechanicznych!!!

  • Jacek (gość)

    To co napisano wg. definicji jest momentem siły więc jeżeli chcemy o czymś pisać to przygotujmy się trochę

  • Gość (gość)

    W sumie nawet jest to czytelne, niestety z tymi silnikami diesla bym nie szarżował, bo faktem jest że są bardziej ekonomiczne i mocniejsze na początku swojej eksploatacji, niestety z doświadczenia wiem, że te silniki są opłacalne tylko do czasu, potem zaczynają dziać się częste wizyty u mechanika, a najgorszą rzeczą którą obserwuję to czarny dym 10-15 letnich dzików, który wdycham do płuc jadąc za delikwentem. Miałem co prawda do czynienie z jednym diesel'em 2.0, ale znajomy, który również miał 8 letniego diesel'a wydał nie małe pieniądze na usterki silnika. To też przekonało mnie do benzyniaków, bo dzisiaj z dobrą turbiną też można efektywnie poruszać się po drogach, spalanie też jest już optymalnie, a na mechanika wydałem dużo mniej pieniędzy mimo, że mam obecnie używany 10 letni samochód (od 5 lat) niż na poprzedni, którego miałem z salonu przez 6 lat. Teraz mam średnie spalanie w mieście 7.0-7.4 l a za miastem 5.8-6.0 l, pomimo wystarczająco dynamicznej jazdy aby wyprzedzać.

  • jan (gość)

    Do gr-44 Mam skromne auto 140 KM i 250Nm przy pojemności 1.4l z turbo ale odejście i ten ciąg. Wg. info od 2000 tys obrotów mam go. Przy wadze auta 1140 kg jazda to przyjemność wyprzedzanie w"oczach" i nie koniecznie trzeba mieć paro litrowego ropniaka żeby było "ok"

  • Ghost (gość)

    Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć dieslem dla mnie nudy straszne ✌️

  • Bravo 2 1.4 Tjet 120 KM (gość)

    Fiatowski najlepszy silnik, 206Nm juz od 1750 obr , po zmianie sprężarki 350Nm i 208 KM spalanie ....30l g na 360 km..warunek gaz z Shella..gaz bp 30 l na 270km. Zajefajny SAMOCHOD i ja zostaje przy fiaciku

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości