Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Monitoring pojazdów. Taki system będzie powszechny?

(ip)
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Archiwum
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Archiwum
Traktem Królewskim w Warszawie mogą poruszać się jedynie pojazdy posiadające odpowiednie – wydawane przez ZDM – zezwolenie. Pomimo tego wielu kierowców łamie zakaz wjazdu. Dlatego przeprowadzone zostaną testy urządzeń, które będą mogły automatycznie kontrolować wjeżdżające pojazdy.
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Archiwum
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Archiwum

Testy odbywają się w ramach inicjatywy Klastra ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych), przy udziale Politechniki Warszawskiej i Kapsch Telematic Services. Na razie obejmą odcinek Nowego Światu od ul. Smolnej do ul. Świętokrzyskiej.

Jak to działa?

Testowe rozwiązanie będzie działało w oparciu o dane pozyskiwane z dwóch tzw. wirtualnych bram. Kamery ANPR będą odczytywały tablice rejestracyjne pojazdów i porównywały te dane z bazą zezwoleń wydanych przez ZDM. Urządzenia będą wkomponowane w wystrój Traktu Królewskiego, zgodnie z wytycznymi Konserwatora Zabytków. Trwające obecnie prace montażowe zostaną ograniczone do minimum: kamery będą zamontowane na słupach oświetleniowych, a wygląd pozostałego sprzętu będzie dostosowany do małej architektury Traktu Królewskiego.

Centralną część systemu stanowi serwer z oprogramowaniem obsługującym bazę danych pojazdów z identyfikatorem TK oraz zarządzającym wydawaniem takich identyfikatorów, nadawaniem uprawnień i personalizacją wydanych zezwoleń. Dane do tego serwera będą przesyłane za pomocą sieci komórkowej.

Pół roku testów

Testy potrwają pół roku. Po tym okresie będzie można ocenić przydatność takich rozwiązań do stosowania w polskich miastach: nie tylko w przypadku stref zabytkowych (jak Trakt Królewski), ale także do kontroli i egzekwowania zakazu wjazdu pojazdów ciężkich do poszczególnych stref miasta. Na obecnym etapie dane zbierane w ramach testów posłużą wyłącznie do oceny skali zjawiska i skuteczności urządzeń. W przyszłości natomiast będą mogły być podstawą do nakładania mandatów przez uprawnione służby.

Testowany system to w Polsce nowość. Podobne rozwiązania są jednak stosowane w innych europejskich miastach. Najbardziej znanym przykładem jest Londyn. Najwięcej miast z monitorowanym ruchem w zabytkowych dzielnicach znajduje się jednak we Włoszech. Jest ich obecnie 270: to m.in. Rzym, Mediolan, Neapol, Como czy Cremona. 

 

 


 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty