Most na Dunajcu. Co go wyróżnia? Kiedy będzie przejezdny?

Mariusz Michalak / GDDKiA
602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości, a do tego trzy pylony o wysokości 33,5 m. Tak w skrócie można opisać trzeci w Polsce pod względem wielkości most, który powstaje w ciągu drogi krajowej nr 75 na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza.Fot. GDDKiA
602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości, a do tego trzy pylony o wysokości 33,5 m. Tak w skrócie można opisać trzeci w Polsce pod względem wielkości most, który powstaje w ciągu drogi krajowej nr 75 na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza.Fot. GDDKiA
602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości, a do tego trzy pylony o wysokości 33,5 m. Tak w skrócie można opisać trzeci w Polsce pod względem wielkości most, który powstaje w ciągu drogi krajowej nr 75 na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza.

Zaawansowanie robót mostowych wynosi 86 proc., a drogowych 66,2 proc. Przypomnijmy, że budowa rozpoczęła się pod koniec lipca 2019 r. i trwa nieprzerwanie, także zimą. Wykonawca, polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier, wykorzystał łagodną zimę do prowadzenia prac. 23 lutego 2021 r. zakończono nasuwanie przy pomocy siłowników konstrukcji budowanego mostu na przyczółek od strony Brzeska.

Most typu extradosed

Most w Kurowie zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Ten typ obiektów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Będzie miał więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony będą niższe niż w mostach wantowych. To sprawia, że takie mosty są tańsze w wykonaniu od typowych mostów wantowych, ale bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. Całkowita jego długość wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m.

W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym będzie most w Kurowie na Dunajcu.

Wszystkie pylony wznosić się będą na ok. 33,5 m od poziomu terenu, a 22,8 m od jezdni. Nowy obiekt ma cztery przęsła. Odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 m - 200 m - 200 m - 100 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki Dunajec. Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki na czas realizacji obiektu, które potem zostaną rozebrane.

Obecnie w ramach robót mostowych prowadzone są głównie prace związane z betonowaniem ostatniego pylonu i podwieszaniem want. Na pylonie od strony Nowego Sącza zamontowano już dziewięć want, czyli wszystkie przewidziane do podwieszenia. Trwają przygotowania do montażu want na pylonie od strony Brzeska. Z kolei na środkowym pylonie zabetonowano trzy z pięciu segmentów. Na każdym pylonie zamontowanych będzie dziewięć want, a każda z nich zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin. Po wykonaniu wszystkich want na pylonach będzie jeszcze miała miejsce regulacja siłowa i dopiero po niej wanty zaczną spełniać swoją funkcję

GDDKiA planuje puszczenie ruchu po nowym moście w październiku 2021 r., jeżeli tylko warunki atmosferyczne pozwolą na prowadzenie dalszych prac bez przeszkód. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r. Koszt inwestycji wyniesie ponad 189 mln złotych.

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Opla Corsę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty