Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Motocykl bez prawa jazdy: Rewolucja w dopuszczaniu motocyklistów na drogi

Data publikacji: Autor: Paweł Pawlik

 Trzy lata za kierownicą samochodu wystarczą, aby bezpiecznie podróżować motocyklem - takiego zdania są pomysłodawcy zmian w ustawie o kierujących pojazdami. Praktyka jest niestety inna

Fot: Paweł Relikowski Trzy lata za kierownicą samochodu wystarczą, aby bezpiecznie podróżować motocyklem - takiego zdania są pomysłodawcy zmian w ustawie o kierujących pojazdami. Praktyka jest niestety inna

Politycy postanowili ułatwić życie kierowcom samochodów osobowych, którzy mają dość korków i braku miejsc na  Trzy lata za kierownicą samochodu wystarczą, aby bezpiecznie podróżować motocyklem - takiego zdania są pomysłodawcy zmian w ustawie o kierujących pojazdami. Praktyka jest niestety inna

Fot: Paweł Relikowskiparkingach. Postanowili więc zachęcić ich do przesiadki na... motocykl lub skuter. Tak powstała nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami, która 9 maja została zgodnie przyjęta przez Sejm. Dzięki niej kierowcy samochodów osobowych, którzy mają prawo jazdy od co najmniej 3 lat, będą mogli jeździć motocyklami z automatyczną skrzynią biegów, o pojemności do 125 centymetrów sześciennych.

Dzisiaj, aby zdobyć prawo jazdy upoważniające do kierowania takim motocyklem, należy zaliczyć przez 30 godzin teorii, 30 godzin praktyki, a za  to wszystko w szkole jazdy trzeba zapłacić w ok. 1500 zł. Zaliczenie kursu nie gwarantuje zdobycia prawa jazdy na motocykl, bo - według danych katowickiego WORD-u - tylko nieco ponad połowa osób przystępujących do  egzaminu kończy go pozytywnym wynikiem
.
Co oznaczać może udostępnienie małych jednośladów kierowcom samochodów? Zdaniem Stanisław Żmijan z PO, szefa sejmowej komisji infrastruktury, która odpowiada za te zmiany w prawie, niewiele.

- Nie należy się obawiać tych przepisów, bo tak naprawdę dotyczy to większych skuterów, które nie będą służyć do wielkich wypraw, ale do poruszania się po mieście - mówi Żmijan.- Nie można mieć pretensji do WORD-ów, które w obliczu niżu demograficznego muszą walczyć o klienta, ale formalizowanie ta nowelizacja jest dobrym rozwiązaniem - dodaje  Żmijan.
Wiceszef katowickiego WORD-u  argument finansowy podnoszony przez przeciwników egzaminów uważa za chybiony.
- Egzaminy tej kategorii stanowią niewielki odsetek wszystkich egzaminów. To odwracanie uwagi od prawdziwego zagrożenia, jakim będą motocykliści bez praktyki - mówi Kuwak.

Podobnego zdania jest Jerzy Dziewulski, były antyterrorysta i polityk,  który znany jest ze swojej pasji do dwóch kółek.
- To nie są żadne skutery. To są pojazdy, które spokojnie mogą rozwijać prędkość ponad 100 km/h. Pozwolenie na kierowanie takim motocyklem komuś, kto nie odbył żadnego kursu jazdy, to stwarzanie realnego zagrożenia na drodze - mówi Jerzy Dziewulski.

Według byłego posła, oddanie motocykla w ręce osoby niedoświadczonej jest całkowicie niezrozumiałe. - Skoro są nakazy dotyczące jazdy w kaskach i zapinania pasów bezpieczeństwa, to dlaczego w tak podstawowej sprawie pozostawia się wolny wybór? - pyta Dziewulski.

Ograniczone zaufanie - także zdaniem Janusza Kuwaka, zastępcy dyrektora katowickiego WORD-u - jest podstawową zasadą jeśli chodzi o ruch drogowy.

- Niestety, nie można liczyć na zdrowy rozsądek wszystkich kierowców. Gdyby tak było, to policja nie zatrzymywałaby pijanych kierowców - mówi Janusz Kuwak.

Po głosowaniu w Sejmie, sprawa nabierze tempa w Senacie, który w ciągu 30 dni (jeśli nie będzie chciał wprowadzić własnych poprawek), przekaże ustawę do podpisu prezydenta. Z wprowadzeniem nowych przepisów nie powinno być problemów, bo prace nad zmianami przebiegają w klimacie ponad partyjnego porozumienia.
 
- Wszystkie kluby poprały nowelizację ustawy dotyczącej motocykli. Można przypuszczać, że przegłosowany projekt spotka się z pozytywną reakcją Senatu, bo udało nam się wypracować dobre rozwiązanie - uważa Stanisław Żmijan.

źródło: PolskaTimes

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • bryan (gość)

    Zapraszam do wciąż aktualnego forum zMOTOFAKTÓW:http://www.motofakty.pl/artykul/jazda-motocyklem-takze-z-kat-b.html.Zdanie m.in.Dziewulskiego w artykule podzielam mniej niż połowicznie bo z psychologicznego punktu widzenia kierowcy obeznanego jazdą pojazdem do3,5t tym bardziej na motocyklu będzie zachowywał się znacznie ostrożniej poprzezINSTYNKTsamozachowawczy,którego znacznie bardziej są pozbawieni kierujący jednośladami silnikowymi,którzyNIGDYnie prowadzili pojazdów w ogóle(były przeprowadzone szczegółowe badania w tej kwestii kilkanaście lat temu wNiemczech i stąd tam kat.Bma szerszeUZASADNIONEuprawnienia bez względu na rodzaj skrzyni biegów-propozycja tylko automatu wPLjest skrajnym kuriozum iPORONIONYMpomysłem na równi,iż jakby prawo jazdy dowolnej kategorii jest ważne tylko na automat,a nie na manual+na hybrydowo-elektryczną pozbawioną w ogóle skrzyni biegów de facto albo obecne prawko jest zdeaktualizowane do realnej rzeczywistości albo nie nadąża za zmianami technologicznymi).

  • Icek Wicek (gość)

    Nie zdziwiłoby mnie wcale, gdyby w efekcie tych "prac", "rewolucji" itp zmian - prawo jazdy na motocykl byłoby w Polsce trudniej zdobyć niż kategorię C+E...

  • bryan (gość)

    Od@Icek Wicek dodam od siebie iż łatwiej zdobyć kat.E od B niż od C,to fakt bezsporny.W niektórych krajach odpowiednik kat."...+E",można zdać od jazdy z przyczepką motocyklową od razu,która potem jest ważna(sic!)do ciągnięcia przyczepy od ciężarówki,ba!,co więcej zdanie odpowiednika polskiego na kat.C i kat.D są równoważne(za wyjątkiem przewożenia materiałów łatwopalnych,autobusowych służb medycznych np.autokar w roli sali operacyjnej oraz niektórych pojazdów wojskowych czy pojazdów ponadnormatywnych).Ta cała rozbuchana ilość kategorii służy wyłącznie do nabijania kabzy jak się da i ile się da.Owszem,kategorie można różnicować na przedział wieku.Kat.CiDpowinna być jedna,Tzlikwidować,Ezostawić,AMiA1-bezsensowne rozdzielone,doA2podB,Aod min.251cm3bez ograniczenia mocy,ale z corocznym badaniem lekarskim i najważniejszeZLIKWIDOWAĆlicencje tzw.pseudo/kierowcy zawodowego bo to kasa dla budżetu i fikcja ponieważ życie pasażerówNIE ODRÓŻNIAw czyich rękach jakiego kierowcy jest i niestety-CDN.

  • bryan (gość)

    CD.-BUSIARZE iTAKSÓWKARZEsą gorsi od "zwykłych'kierowców bo ich czas to pieniądz de facto z roku na rok,jeżdżą coraz częściej na pograniczu prawa o ruchu drogowym in.sł.np.na cwaniaka(za nic w świecie nie jeżdżę podmiejskimi busami,które na co dzień balansują pomiędzy życiem,a śmiercią(międzymiastowi i międzynarodowi busiarze o niebo lepiej prowadzą bo dobra jazda to reklama przewożnika-są aplikacje na smartfony czy przebyta jazda jest spokojna czy zwariowana tzn.np.spokojna i bezpieczna czy"rajdowa"i ryzykowna).I na zakończenie: jeśli jakieś dodatkowe uprawnienia ilości lat prawa jazdy np.po3latach w propozycji miało być ważne do prowadzenia motocykli do125cm3,to musi być faktyczne"użytkowane",a nie"zaszufladkowane"czyli udokumentowane prowadzenie pojazdu przez ten okres co jest trudne do zweryfikowania zwłaszcza iż nie ma się własnego pojazdu do3,5t i nie jestem za uwzględnieniem pojazdów od wypożyczalni czy od firmy,bo diabeł tkwi w szczegółach.Pozdrawiam.

  • maks (gość)

    To jest ruch w dobrym kierunku ! Tym samym kończy się " kaska " dla wyrwigroszy od szkoleń i egzaminów !

  • maks (gość)

    W Polsce wielokrotnie był modyfikowany dla " pozery " Kodeks Drogowy , który bezmyślnie tworzono jak jakiś zawiły twór . Czy nie prościej przetłumaczyć niemiecki ,szwedzki, angielski itp. kodeks jasny,prosty,czytelny , nie z uporem maniaków manipulować przy czymś , co dawno jest gdzie indziej sprawdzone jak np. technologia robienia płaszczy ortalionowych !

  • panszofer (gość)

    Co łatwiej prowadzic ciężarówkę , czy autobus? Jaki sens ma kategoria "C" i "D"? Czy kierowca ciężarówki " da radę" pojechac autobusem? I na odwrót. Zgodzę się , że kierowca autobusu powinien miec czesciej badania lekarskie , bo wozi ludzi .

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości