Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Motocykle z samochodowym silnikiem

Data publikacji: Autor: (boro)

 Obok takich motocykli nie można przejść obojętnie. Ich wygląd szokuje nie tylko gapiów, ale niejednokrotnie też samych ich twórców. Podstawa jest ta sama.

Najpotężniejszy ze stawki czterech. Ten mon-
strualny chopper jest zbudowany od podstaw.
Ten motocykl był już prezentowany.
Jest wyjątkowo długi niski i opasły.
Na pierwszy rzut oka nie widać, że w tym
motocyklu zamontowano silnik V4
Bardzo ciekawy i schludnie wykonany chopper.
Motocykl zachowany w ładnych proporcjach.
Fot. Anna Arent

Tego rodzaje motocykle budowane w zaciszu domowych garaży oparte są głównie na silniku ZAZ Zaporożec 1200 ccm. Efekt końcowy zależy tylko od wyobraźni ich twórców. Oponenci powiedzą: tym nie da się jeździć, ale właścicieli cieszą niejednokrotnie bardziej niż najpiękniejsze motocykle salonowe. Jak widać na zdjęciach, pomysły na maszynę marzeń są najróżniejsze. Wyglądające bardziej lub mniej cywilizowanie jednoślady jednak jeżdżą i to całkiem nieźle.

Skąd się biorą pomysły? Najczęściej to właśnie chęć posiadania ciężkiego motocykla skłania konstruktorów do budowy jednośladu według własnego pomysłu. Właściciel prezentowanego na pierwszym zdjęciu motocykla jeździł niegdyś czeską Jawą. Jak mówi, zawsze miał pewien niedosyt mocy i pojemności, to wpędzało go w motocyklowe kompleksy, więc zagrał ostro, tworząc swojego monstera. Teraz trudno znaleźć motocykl dorównujący wymiarami jego pojazdowi, a kompleksów gabarytowych mogą się nabawić właściciele salonowych, litrowych V-twinów.

Opracowany przed kilkoma laty patent połączenia silnika ZAZ 1200 ze skrzynią biegów z rosyjskich motocykli, rozpasał wyobraźnię motocyklistów. To najczęściej alternatywa ciężkiego, jednak niekoniecznie drogiego w wykonaniu i utrzymaniu, motocykla. Najwięcej trudności sprawia połączenie jednostki napędowej ze skrzynią biegów. Jakość i trwałość zależy głównie od doboru materiałów. Kłopotów dostarcza też wałek napędowy, który normalnie przekazuje moc z rosyjskiego motocykla o pojemności 650 lub 750 ccm, w tych warunkach musi sobie radzić z ponad litrową jednostką, generującą duży moment obrotowy. Słabsze egzemplarze wałka po prostu pękają. Mimo wszystkich niedogodności, jak wałek kardana czy regulacje archaicznego silnika, ładnie i dokładnie wykonany motocykl zawsze będzie budził podziw, a wśród laików niedowierzanie - jakim cudem motocykl ma samochodowy silnik.

W sprzedaży, w zależności od jakości wykonania i nowatorskości patentów technicznych, motocykle z silnikiem ZAZ 1200 lub też spotykane z silnikiem VW garbusa osiągają ceny od 3 tys. (zazwyczaj w trakcie budowy) do 10 tys. zł.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • fidotp

    Wszystkich zainteresowanych zapraszam na stronę o takich motocyklach. Jest tam spora galeria Zapów. www.zapek1200.prv.pl oraz odwiedzenie forum www.zapek.bb4u.pl

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości