Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Muzeum księcia Monako

Data publikacji: Autor: Grzegorz Chmielewski

fot. autor Prywatne zbiory księcia Monako to jedna z największych, najcenniejszych i najbardziej fascynujących kolekcji zabytkowych aut.

Prywatne zbiory księcia Monako to jedna z największych, najcenniejszych i najbardziej fascynujących kolekcji zabytkowych aut.

 

Wspaniałe pojazdy, gromadzone od początku minionego stulecia przez władców miniaturowego księstewka, przyprawiają o zawrót głowy. Auta są znakomicie utrzymane i prezentują się jak nowe. Dopiero po chwili zauważa się, że większość eksponatów to pojazdy sprzed dziesiątków lat, lecz mało używane, z minimalnym przebiegiem. Książę Pan kupował sobie automobil, a jeszcze częściej dostawał go przy różnych okazjach od kochających i nieprzyzwoicie zamożnych poddanych. Tym samochodem przejeżdżał wzdłuż, wszerz i dookoła całe terytorium kieszonkowego imperium. Potem powierzał pojazd zarządcy swych dóbr, który umieszczał go w pałacowych garażach, a z czasem oddawał do muzeum... Tak powstała imponująca kolekcja pojazdów zabytkowych, a niemal nieużywanych...

 

fot. autor Najstarszym eksponatem jest nie automobil, lecz kareta Binder z 1880 roku, którą podróżował książę Karol III. Najstarszy automobil to De Dion-Bouton z 1903 r. (zdjęcie obok) , który corocznie reprezentuje monarszą kolekcję w brytyjskim wyścigu antyków Londyn-Brighton.

 

 

 

 

fot. autor Imponującą prezencję ma Panhard - Levassor U2 z 1907 r. (zdjęcie obok)  z wyścigowym nadwoziem „Targa Florio”. Tych aut powstało sześć, przetrwało jedno jedyne w Monte Carlo.

 

 

 

 

 

 

fot. autor Humber z 1914 r. nazywa się Double Phaeton Beeston.

(zdjęcie obok)  Ostatni człon nazwy to miejscowość, w której brytyjska firma produkowała najwytworniejsze modele, a bardziej popularne powstawały w Coventry.

 

 

 

 

 

fot. autor Firma braci Bellanger działała w podparyskim Neuilly w latach 1912-1925. Wielki automobil typ A1 z 1921 r. (zdjęcie obok) z drewnianym szkieletem karoserii to teraz unikat.

W kategorii najbardziej prestiżowych limuzyn jest stado Rolls-Royce’ów, Bentleyów, Jaguarów czy Aston Martinów, ale za najbardziej okazałe auto uchodzi Hispano Suiza H6B z1928 r. (zdjęcie poniżej) , w dobie międzywojennej symbol luksusu, doskonałości i niezawodności.

 

fot. autor Sportowy kabriolet Cisitalia 202 SC z  1951 r. to upominek poddanych dla księcia Rainiera. Takim autem, lecz nie własnym, książę otwierał wyścig o Grand Prix Monaco w 1948 r. Ćwierć wieku temu poddani wyszukali identyczny wóz, poddali pieczołowitej renowacji i podarowali władcy.

 

Do ulubionych aut księżnej Gracji (tragicznie zmarłej Grace Kelly) należał Austin FX3 Taxicab – londyńska taksówka z 1952 r., którą księżna podróżowała z dziećmi na spacery lub zakupy.

 

fot. autor Piękną prezencję ma Fiat 600 Jolly (zdjęcie obok)  – specjalnie zbudowany przez firmę Ghia spacerowo-plażowy kabriolecik z dachem w formie baldachimu.

 

W kolekcji jest nawet prawdziwy, dwusuwowy Trabant!

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości