Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Felietony

Myślenie kontrolne

Data publikacji: Autor: Mieczysław Teer

 W warsztatach zajmujących się montażem instalacji gazowych do samochodów panuje panika. Wywołały ją informacje o kontrolach, których koszty mają ponosić kontrolowani.

W warsztatach zajmujących się montażem instalacji gazowych do samochodów panuje panika. Wywołały ją informacje o kontrolach, których koszty mają ponosić kontrolowani.

 

To, że warsztaty zakładające instalację gazową powinny być kontrolowane przez specjalistów nie ulega najmniejszej wątpliwości. Choć działania żarłocznego fiskusa znacząco obniżyły atrakcyjność LPG, to jednak w firmach montujących instalacje gazowe wciąż pojawiają się klienci. Organy państwa muszą zagwarantować im pewność, że instalacja została wykonana w sposób bezpieczny, zgodny z przepisami i zasadami sztuki. Sama procedura wydawania zezwoleń na prowadzenie montażu sprawy nie załatwia.

 

Minister zarządził

 

Minister Infrastruktury wydał więc dnia 24 grudnia 2003 r. stosowane rozporządzenie, w którym upoważnił Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie oraz Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach do przeprowadzenia kontroli zgodności sposobu montażu instalacji gazowej. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Koszty kontroli będą ponosić kontrolowani, co wydaje się koncepcją dość świeżą i wartą znacznie szerszego zastosowania. Idąc tym tropem można by wprowadzić ryczałtową opłatę za standardową kontrolę policyjną na drodze, cennik za sprawdzanie biletów w komunikacji miejskiej etc., etc.

Fot. M.Pobocha Instytutu Transportu Samochodowego za jednorazową kontrolę warsztatu życzy sobie 960 zł plus 22% VAT. Jest oczywiste, że koszty kontroli zostaną przerzucone na klientów, którzy będą musieli więcej zapłacić za montaż instalacji.

 

O ile więcej?

 

Rozporządzenie nie określa częstotliwości kontroli. Jak właściciel warsztatu nie wzbudzi sympatii rewizorów, to nie ma przeciwwskazań, aby kontrolować go raz na tydzień. Albo i częściej. Podwyższy to cenę montażu instalacji, a w konsekwencji doprowadzi do odwrotu klientów od tego źródła napędu i zmniejszy wpływy z akcyzy do budżetu państwa. Może też doprowadzić liczne warsztaty do bankructwa, a państwo zmusić do płacenia ich byłym pracownikom zasiłku dla bezrobotnych.  

 

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24.12.2003 r. w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem (Dz.U. Nr 232 poz. 2333) narzuca obligatoryjność kontroli. Wskazanie, kto ponosi koszty z tym związane, zawarte jest w Obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 marca 2003 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. Nr 58 z 4 kwietnia 2003 r. poz. 515, Art. 68 ust. 6.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości