Na co zwrócić uwagę przed wyjazdem

(ip/pp)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Przed nami długie weekendy i wakacyjne podróże. Warto przed wymarzonym urlopem zadbać o bezpieczeństwo i zlecić sezonowy przegląd samochodu – najlepiej na około 2 tygodnie przed wyjazdem, aby zdążyć z ewentualnymi naprawami auta. Eksperci zajmujący się mechaniką samochodową radzą, na co zwrócić szczególną uwagę przed dłuższą trasą i jak zredukować koszty przeglądu i napraw.

Przed nami długi weekend i wakacyjne podróże. Warto przed wymarzonym urlopem zadbać o bezpieczeństwo i zlecić sezonowy przegląd samochodu, aby zdążyć z ewentualnymi naprawami auta. Eksperci zajmujący się mechaniką samochodową radzą, na co zwrócić szczególną uwagę przed dłuższą trasą i jak zredukować koszty przeglądu i napraw.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jak wynika z danych Ministerstwa  Finansów  w marcu 2011 samochody w wieku powyżej 10 lat były najliczniej reprezentowaną grupą importowanych aut używanych i stanowiły ponad 47 proc. wszystkich sprowadzonych samochodów. Jazda używanym, starszym autem wiąże się z koniecznością regularnych przeglądów technicznych. Jeszcze w 2006 roku niemal jedna trzecia Polaków (32 proc.) odpowiedzialnych za naprawy samochodu w gospodarstwie domowym samodzielnie wykonywała czynności związane z bieżącą konserwacją i serwisowaniem auta - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP i TNS Infratest. Powodem tego były nie tylko ceny usług w warsztatach, ale także wiek naszych aut, średnio 14 lat. Są to często pojazdy o dość prostej budowie, które łatwiej naprawić we własnym zakresie. Niestety również bardziej awaryjne z racji wieku.

**CZYTAJ TAKŻE

Sprawdź auto przed podróżąCzy badania techniczne spełniają swoją rolę?

**

"Nie wszystkie problemy można zdiagnozować w domowym warsztacie. Kierowcy często nie są w stanie sami wykryć drobnych nieszczelności, spadku jakości płynu chłodniczego czy wycieku płynu hamulcowego, stanu zawieszenia i geometrii pojazdu. Absolutne minimum dla bezpieczeństwa to przegląd techniczny raz do roku. Z doświadczenia wiem, że kierowcy nie dokonują przeglądów pozornie sprawnych aut, a nawet drobna, niewidoczna usterka może doprowadzić do znacznie większej i kosztownej w naprawie awarii" - ostrzega ekspert w dziedzinie oceny stanu technicznego samochodów Maciej Czubak.

Wyjazd na wakacje czy długi weekend oznacza zwykle samochód w pełni obciążony pasażerami i bagażem, jazdę na długim dystansie i z prędkościami większymi niż po mieście. Dla samochodu, szczególnie nieco starszego, to duże obciążenie. Jakie elementy warto sprawdzić przed wyjazdem w długą trasę, aby uniknąć stresu i bezpiecznie dojechać do celu? Układ hamulcowy, stan klocków, tarcz i szczęk to gwarant naszego bezpieczeństwa na długiej trasie. Jest to jeden z elementów bez którego człowiek nie mógłby skutecznie poruszać się po drodze publicznej.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Amortyzatory z kolei gwarantują odpowiedni docisk do nadwozia i kontakt kół z nawierzchnią - to dzięki dobremu stanowi technicznemu "sprężyn" możemy uniknąć wpadnięcia w poślizg i skrócić drogę hamowania. Częstymi przypadłościami po zimie są uszkodzenia wynikające z nieuwagi kierowcy podczas jazdy w zaspach czy zamarzniętych koleinach: połamane wahacze, wybite drążki kierownicze. Przed długą trasą należy też sprawdzić stan bieżnika w oponach, który odpowiada za przyczepność samochodu oraz drogę hamowania a także ciśnienie w kołach, które wpływa m.in. na spalanie paliwa, komfort jazdy, charakterystykę prowadzenia samochodu a nawet zwiększone ryzyko "złapania gumy".

Kolejny punkt sprawdzany w warsztacie to układ chłodzenia silnika, szczególnie istotny element zabezpieczający przed przegrzaniem w wakacyjnych korkach, oraz klimatyzacja. Często po zimie konieczne jest napełnienie układu klimatyzacji, jego dezynfekcja i wymiana filtrów. Taki zabieg wpłynie na higienę i komfort jazdy. Serwisant sprawdzi też stan obwodów elektrycznych i akumulatora. To ważne jeśli planujemy długą podróż, gdyż w ten sposób minimalizujemy ryzyko unieruchomienia pojazdu. Zdiagnozowane zostaną także poziom i jakość płynów - oleju silnikowego, płynu hamulcowego i chłodniczego. Surowa zima mogła wpłynąć niekorzystnie na stan wewnętrznych instalacji, powodując zamarznięcie przewodów elektrycznych, płynów w zbiornikach spryskiwaczy czy lub wytrącanie się parafiny w dieslach.

"Częstym błędem kierowców bywa też jazda do ostatniej kropli paliwa. Na dnie zbiornika osadzają się zanieczyszczenia paliwa, powodując zapychanie układu paliwowego prowadząc w efekcie o unieruchomienia pojazdu. Poza tym lepiej dla auta nie odciągać terminu wymiany filtra paliwowego, najlepiej zrobić to przed dłuższą trasą" - radzi Maciej Czubak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty