Na dworze już coraz zimniej. Sprawdź kondycję akumulatora

Materiał informacyjny firmy Jenox
Fot. materiały partnera zewnętrznego
Fot. materiały partnera zewnętrznego
Zanim na dworze zrobi się naprawdę zimno, a rano rozładowany akumulator zrobi nam niemiłą niespodziankę, skontrolujmy jego stan. On też – podobnie jak my – nie lubi ujemnych temperatur!
Fot. materiały partnera zewnętrznego
Fot. materiały partnera zewnętrznego

Wraz z ich spadkiem obniża się bowiem pojemność elektryczna akumulatora. Jest to efekt obniżenia temperatury elektrolitu w samochodowej baterii, w wyniku czego może on oddać mniej energii elektrycznej niż zwykle. Wbrew pozorom akumulator jest bardzo wrażliwy zarówno na duże przymrozki jak i upały. Choć te drugie w najbliższym czasie nam raczej nie grożą to warto pamiętać, że wysokie temperatury – także te panujące w komorze silnika – przyspieszają korozję dodatnich płyt akumulatora, skracając tym samym czas eksploatacji baterii. Dlatego pamiętajmy o tym, by latem nie parkować pojazdu w pełnym słońcu, a po wakacjach sprawdzić jak się ma nasza samochodowa bateria.

Często zapominamy o tym, że alarm, nawigacja, elektroniczny system identyfikacji kierowcy czy zamek centralny pobierają prąd nawet wtedy, gdy samochód jest zaparkowany. Ponadto dodatkową energię podczas rozruchu pobierają na przykład: włączone światła, radio czy klimatyzacja. Dlatego tak ważne jest by ograniczyć pobór prądu przy rozruchu auta i zbędnie nie nadwyrężać akumulatora.

Sprawdzaj regularnie

O akumulatorze najzwyczajniej zapominamy i przypominamy sobie gdy jest już za późno… czyli gdy nie możemy odpalić auta. Tymczasem tak jak inne elementy pojazdu takie jak stan ogumienia czy poziom oleju tak i akumulator wymaga regularnych kontroli. Powinny dotyczyć one poziomu naładowania baterii oraz gęstości i poziomu elektrolitu. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów poruszających się w ruchu miejskim, na krótkich odcinkach, gdzie akumulator może być niedoładowywany. Regularnie przeprowadzane kontrole, najlepiej raz na trzy miesiące uchronią akumulator przed rozładowaniem. Możemy poprosić naszego mechanika, by sprawdził czy akumulator jest prawidłowo zamontowany, a jego parametry odpowiednie do naszego samochodu. Warto przy okazji takiej kontroli wyczyścić akumulator i klemy, a także sprawdzić ich zacisk, zabezpieczając je dodatkowo warstwą bezkwasowej wazeliny. Przy takim przeglądzie poprośmy mechanika by sprawdził też alternator i układ ładowania.

Jak dobrać akumulator?

Eksperci twierdzą, że akumulatory wytrzymują średnio od 3 do 6 lat, w zależności od sposobu ich eksploatacji. Musimy pamiętać, że akumulator, jak każda inna bateria w końcu się wyczerpie, a próby jej naładowania na niewiele wystarczą. Wtedy taki akumulator należy wymienić, a wyeksploatowany trzeba oddać do utylizacji jako odpad niebezpieczny. Ale bez obaw. Akumulatory kwasowo-ołowione podlegają recyklingowi i 97 procent ich elementów składowych zostanie wykorzystana np. przy produkcji nowych akumulatorów.

Decydując się na kupno nowej baterii do naszego auta, pamiętajmy, że musi być ona dopasowana do naszego samochodu. Na początek, sprawdźmy w instrukcji obsługi pojazdu, jakie parametry akumulatora poleca producent samochodu. Eksperci twierdzą, że nie powinniśmy kupować ani słabszej, ani mocniejszej baterii. Jeżeli mamy jakieś wątpliwości warto udać się do autoryzowanego dystrybutora, który pomoże nam dopasować odpowiednią do naszych potrzeb baterię, a także odbierze od nas wyeksploatowany akumulator i przekaże go do recyklingu. Jeżeli przy zakupie nie oddamy zużytego akumulatora zapłacimy opłatę depozytową w wysokości 30 zł. Ta zostanie nam zwrócona w momencie gdy oddamy zużyty akumulator.

MiDkDymQh50

Przy wyborze akumulatora warto pamiętać, że zasila on nie tylko najważniejsze komponenty auta, ale także dodatkowe urządzenia w nim zainstalowane. Przecież podgrzewane lusterka, szyby , podgrzewane fotele, nawigacja czy sprzęt audio też potrzebują energii elektrycznej, by działać.

Jeżeli mamy na wyposażeniu dużo takich urządzeń, pamiętajmy by o tym powiedzieć sprzedawcy przy zakupie. W tej sytuacji lepszy będzie dla nas akumulator o niskim poziomie samorozładowania i gwarantujący dodatkową moc rozruchową .

Jeśli sami chcemy dopasować akumulator do naszego auta, można skorzystać z wyszukiwarki, dostępnej na stronie producenta akumulatorów..

– Wpisując kilka podstawowych parametrów pojazdu takich jak marka, model, rok produkcji czy pojemność silnika możemy w łatwy i szybki sposób sami dobrać baterię do naszego samochodu – tłumaczy Marek Przystałowski, wiceprezes zarządu i dyrektor techniczny firmy Jenox Akumulatory. – Dodatkowo każdy producent ma przygotowane katalogi, które ułatwiają klientom wybór odpowiedniego akumulatora. Znajdują się w nich zestawienia akumulatorów dedykowane do konkretnych modeli pojazdów. Najczęściej możemy wybrać pomiędzy produktem w wersji standard bądź premium – dodaje.

Najważniejsze są parametry

Eksperci zwracają uwagę na to, by nie dawać zbyt dużego akumulatora do naszego samochodu. Nie dość, że kosztuje więcej, jest cięższy, to co najważniejsze, może być w stanie notorycznego niedoładowania. To z kolei wpływa na obniżoną żywotność samochodowej baterii. – Generalnie przy wyborze akumulatora kupujący powinien kierować się dwoma parametrami. Pierwszy to pojemność akumulatora, czyli ile energii możemy z niego czerpać, a drugi to prąd rozruchowy czyli prąd jaki nam jest potrzebny do uruchomienia danego pojazdu. Powinniśmy także sprawdzić, jak rozmieszczone są punkty mocowania klem w naszym pojeździe czyli – po której stronie znajdują się plus i minus. Ich rozmieszczenie zależy od producenta pojazdu. Dla przykładu auta produkcji japońskiej mają zupełnie inne wymiary i kształty samochodowych baterii. Do nich też produkowane są odpowiednie akumulatory – wąskie i wysokie.– tłumaczy Marek Przystałowski.

To jednak nie wszystko. Kupując nowy akumulator, poza wyborem tego o właściwych parametrach, warto zwrócić uwagę na to, jak długo dana bateria była przechowywana w sklepie. By mieć pewność najwyższej jakości, warto skorzystać z autoryzowanych punktów dystrybucyjnych. Należy też pamiętać, że gwarancja liczy się od daty zakupu, a nie daty produkcji samochodowej baterii. Kupując akumulator pamiętajmy o podbiciu karty gwarancyjnej, którą razem z paragonem koniecznie należy zachować. Tylko one uprawniają do złożenia ewentualnej reklamacji.

Pamiętajmy. Każdy akumulator posiada etykietę, na której znajdują się kluczowe informacje:: prąd rozruchowy, napięcie nominalne akumulatora i jego pojemność. Ponadto na etykiecie znajdziemy również dodatkowe oznaczenia informujące między innymi o zagrożeniach, o tym w jakiej pozycji należy trzymać akumulator, o jego wylewności czy w końcu o tym, że akumulator podlega recyklingowi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty