Na zimówkach bezpieczniej

Tomasz Szmandra
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
W trudnych warunkach zimowych większe bezpieczeństwo zapewnią opony zimowe. Ale ich przewaga nad oponami letnimi uwidacznia się już, gdy spadnie temperatura.

W trudnych warunkach zimowych większe bezpieczeństwo zapewnią opony zimowe. Ale ich przewaga nad oponami letnimi uwidacznia się już, gdy spadnie temperatura.

 

Opony zimowe powinni założyć wszyscy kierowcy, także ci, którzy jeżdżą głównie po mieście, gdzie śnieg rzadko zalega na jezdniach. Brak śniegu nie oznacza bowiem, że zimą można jeździć bezpiecznie na oponach letnich. Takie opony nie są wstanie zapewnić odpowiedniej przyczepności podczas jazdy i bezpiecznej drogi hamowania. 

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

 

Najważniejszym elementem przygotowania samochodu do zimy jest dobór odpowiednich opon. Kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C, należy założyć ogumienie zimowe. I to nie tylko ze względu na jego bieżnik, który posiada dużą ilość tzw. Lamelek. Sprawiają one, że opona znacznie lepiej radzi sobie z jazdą po śniegu "wgryzając się" w niego, oraz jest mniej podatna na tzw. aquaplaning, czyli poślizg na cienkiej warstwie wody.

 

Bardzo istotny jest także fakt, że do produkcji zimówek stosowana jest inna, bardziej miękka mieszanka gumowa na bazie krzemionki, dzięki której opony zachowują elastyczność, a co za tym idzie - przyczepność, nawet w niskich temperaturach.

 

Jednak łagodne zimy w ostatnich latach sprawiły, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się opony całoroczne, które posiadają gorsze parametry jazdy po śniegu od typowych zimówek, ale są znacznie skuteczniejsze od opon letnich i na odwrót - latem nie dorównują tym ostatnim,  z kolei  sprawują się o wiele lepiej niż zbyt miękkie wówczas ogumienie zimowe. Konstrukcyjnie opony całoroczne są zbliżone do opon zimowych - środkowa część bieżnika ma więcej nacięć polepszających przyczepność na śniegu, ale jednocześnie wykonane są one z twardszej mieszanki, co poprawia prowadzenie się auta na suchym asfalcie.

 

- Perspektywa jednego kompletu opon na cały rok wydaje się bardzo kusząca, jednak opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem dla osób jeżdżących głównie po mieście. Kierowcy, którzy pokonują długie trasy poza miastem powinni raczej przed zimą zainwestować w tradycyjne zimówki, które oszczędzą nam nieprzyjemnych niespodzianek i ułatwią bezpieczne dotarcie do celu - tłumaczy Wacław Kostecki ze Szkoły Doskonalenia Jazdy na torze "Kielce".  

 

Każde opony, także te zimowe, z czasem się zużywają. Zakładając więc ogumienie używane w poprzednich sezonach trzeba koniecznie sprawdzić czy głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm. Jeżeli tak, najlepiej wymienić opony na nowe. Zimówki, których bieżnik wynosi poniżej 4 mm będą gorzej sobie radziły z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego, jak również mniej skutecznie będą samooczyszczały się ze śniegu.

 

Równie istotne jest prawidłowe ciśnienie w oponach. Ważną kwestią jest także odpowiednie dopasowanie opony do samochodu, który używamy. Niektórzy producenci zalecają, aby opony zimowe były o jeden rozmiar mniejsze niż letnie. Opinie specjalistów są jednak w tej kwestii podzielone, dlatego najlepiej zdecydować się na taki sam rozmiar jak opon letnich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty