Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Nadwozia

Data publikacji: Autor: Moto Express

 Mały przewodnik po typach nadwozi

.

Projektanci oferują samochody w coraz to nowych kształtach. Sylwetki pojazdów zmieniają się wraz z duchem czasu i rynkowym zapotrzebowaniem. Na bazie sedana powstało kombi, kabriolet był natchnieniem dla targi itd. Kształt auta określa jego charakter.

Hatchback
To najpopularniejsza wersja nadwoziowa. W Polsce ponad 56 proc. nowo sprzedawanych samochodów to właśnie hatchbacki. Charakteryzują się tym, że maja mocno ścięty tył i są dość krótkie. Mają małe bagażniki, ale za to są stosunkowo tanie. Hatchback dostępny jest w 2 wersjach - z 3-drzwiowym i 5-drzwiowym nadwoziem. Nieparzysta liczba drzwi wynika z faktu, że klapa bagażnika również jest liczona jako drzwi auta.

Sedan
To najbardziej klasyczna forma samochodu z wyraźnie zaznaczoną częścią przednią, przedziałem pasażerskim i bagażnikiem. Niekiedy mówi się o tych samochodach trzybryłowe, bo składają się z 3 części. Bagażnik takiego auta jest zwykle duży i pojemny. Klasycznym przykładem takiego samochodu był kiedyś fiat 125. Ostatnio sedany zyskują na popularności. Jednak w Polsce na sedana decyduje się zaledwie 15 proc. osób kupujących nowe auta.

Liftback
Ten typ samochodu to skrzyżowanie hatchbacka i sedana. Auto ma budowę trzybryłową, jednak bagażnik otwiera się wraz z tylna szybą. Zaletą takiego auta jest zgrabna sylwetka i dość obszerny bagażnik. Jednak samochodów tych na rynku jest niewiele. Tylko niektóre firmy produkują modele swoich aut również jako liftbacki.

Kombi
Dzięki przedłużeniu linii dachu aż do końca samochodu kombi ma powiększony bagażnik. Zazwyczaj auta tego typu budowane są na bazie sedanów. Jednak ostatnio niektóre firmy, zanim zaprezentują model podstawowy czyli sedan, pokazują auto typu kombi. W Polsce samochody te, ze względu na dużą pojemność bagażnika, są znacznie popularniejsze niż w Europie Zachodniej. Co 7. samochód sprzedawany w naszym kraju to właśnie kombiak.

Microvan
To najmłodszy rodzaj auta. Określenie "microvan" pojawiło się kilka lat temu podczas prezentacji suzuki wagona R+. Jest to jednobryłowy samochód - wąski i krótki, ale za to wysoki. Mieszczą się w nim zaledwie 4 osoby (czasem 5), jednak z uwagi na trochę inne ukształtowanie siedzeń (pasażerowie siedzą jak na krzesłach przy stole), mimo małych rozmiarów auta jest w nim sporo miejsca na nogi. W Polsce microvan jest dość popularnym samochodem, do tej grupy aut zalicza się daewoo matiz. Udział tej grupy aut w naszym rynku wynosi 11 proc.

Minivan
Minivany najczęściej konstruuje się poprzez podniesienie o kilkanaście centymetrów dachu auta klasy C lub D. Dzięki temu w środku auta jest dużo miejsca, a każdy z pasażerów ma osobny fotel. Jednym z pierwszych minivanów był renault scenic. Z roku na rok popularność minivanów rośnie. Do tej młodej formy pojazdu należy 3,5 proc. rynku.

Van (MPV)
Pojawił się na początku lat 80. Niemal w tym samym czasie powstał renault espace i chrysler voyager. Auto typu van to duży samochód z 7, czasem, 8 miejscami do siedzenia. Są to dość drogie pojazdy. Najtańszy kosztuje ok. 100 tys. zł. Dlatego w naszym kraju nie cieszą się popularnością. Wspólnie z samochodami terenowymi mają 1,34-proc. udział w rynku.

Terenowy (SUV)
Samochody z napędem na 4 koła łatwo rozpoznać. Są bowiem masywnie zbudowane, duże i wysokie. Na tylnych drzwiach zwykle ulokowane jest koło zapasowe. Pierwszym autem terenowym był oczywiście jeep, który powstał na zamówienie amerykańskiego wojska na początku lat 40. XX wieku.

Coupe
Nazwa pochodzi od francuskiego słowa (odcięty, ścięty). Samochody te nazwano tak ze względu na budowę ich karoserii. Tylna część dachu jest pochylona ku dołowi. Dzięki takiej konstrukcji mają one sportową sylwetkę. Jednak pasażerowie siedzący z tyłu głową dotykają dachu. Auta typu coupe budowane są jako 2-drzwiowe.

Roadster
To też typ samochodu sportowego. Ma jeszcze bardziej sportową sylwetkę, niż samochody coupe. Roadstery są znacznie mniejsze od coupe i mają tylko 2 miejsca - dla kierowcy i pasażera.

Kabriolet
Kabriolety, czyli samochody ze zdejmowanym dachem, są autami sportowymi. Ale budowane są też wozy bez dachów, na bazie popularnych aut typu - peugeot 306 czy fiat punto. Zazwyczaj są wyposażone w mocniejsze silniki, niż tradycyjne wersje tych pojazdów.

Targa
Takie auto ma dach rozkładany, ale... nie do końca. Z tyłu za głowami pasażerów zostaje szyba. Taka forma auta bez dachu jest korzystniejsza z aerodynamicznego punktu widzenia. Powietrze bowiem łagodnie opływa samochód, mimo że ten nie ma dachu. Auta typu coupe, roadster, kabriolet i targa są rzadko kupowane w naszym kraju. W zeszłym roku kupiliśmy ich zaledwie 1021 sztuk.

Bus
Jest osobową wersją samochodu dostawczego. Najczęściej ma 9 miejsc siedzšcych i przeszkolone nadwozie. Budowane są również tego typu auta 13- i więcej osobowe.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości