Wszystko
o samochodach

Przepisy / Prawo jazdy

Najczęstsze błędy podczas egzaminu na prawo jazdy. Sprawdź jakie!

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Czytasz ostatnią stronę tego artykułu.

Fot. ARKADIUSZ LAWRYWIANIECJak zdawalność wygląda w rozbiciu na czynniki pierwsze? W przypadku najpopularniejszej kategorii B zdawalność części teoretycznej przekracza 50%. Dla teorii, w zależności od WORD, to wynik na poziomie ok. 35%. Egzamin na placu manewrowym kończy się dla ok. 25% osób. Kolejne 40% oblewa podczas jazdy po mieście. Warto przy tym podkreślić, że zdawalność różni się w zależności od kategorii. Ponad 50-procentową zdawalność praktycznej części egzaminu Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie w 2016 r. notował dla kategorii A, A1, A2, AM, B1, B+E oraz D. Z kolei osoby, które ubiegały się o kategorię A oraz C+E sporadycznie oblewały po wyjechaniu na miasto - odpowiednio 5,69 i 8,47 procent. Powodem nie jest więc łatwość zdawania (o którą trudno chociażby w przypadku zestawu z przyczepą) czy szeroko komentowana "złośliwość" egzaminatorów. Często procentują nawyki i obycie z sytuacją na drodze, nabrane przez lata posiadania prawa jazdy kategorii B.

Zdaniem instruktora jazdy z Radomia, który ma ponad 22-letnie doświadczenie, najważniejszy jest trening oraz nauka tych manewrów, z którymi kandydat ma najwięcej problemów. - 30-godzinny kurs to za mało, aby z każdego zrobić świetnego kierowcę. Niektórzy już na początku „łapią” o co chodzi i dość szybko się uczą, inni pod koniec kursu nadal popełniają podstawowe błędy. Dlatego też przed zapisaniem się na egzamin praktyczny warto wykupić dodatkowe godziny jazd po mieście. Co więcej, gdy termin egzaminu jest już ustalony, dodatkowe kilka godzin pozwoli wytrenować elementy, które sprawiają najwięcej problemów i wątpliwości.

Bez znaczenia, czy jest to ruszanie pod górę, jazda po skrzyżowaniu czy też parkowanie, warto ćwiczyć te elementy do skutku. Co więcej, wykupienie dodatkowych godzin jazd przed egzaminem sprawi, że nie siądziemy za kierownicę pojazdu egzaminacyjnego po długiej przerwie, co może skutkować brakiem wyczucia itp. Dla początkujących kierowców to dość poważny problem, który może skutkować częstym gaśnięciem auta np. na skrzyżowaniu.

Plac manewrowy – pierwsze błędy wywołane stresem

O ile sprawa z egzaminem teoretycznym jest prosta, tak egzamin praktyczny to cały wachlarz potencjalnych błędów. Jego początek rozgrywa się na placu manewrowym i co ciekawe, wielu kandydatów kończy egzamin zanim ruszy z miejsca! Brak umiejętności opisania podzespołów pod maską, a przede wszystkim nieprawidłowe przygotowanie się do jazdy, a nawet zbyt duży stres może spowodować, że egzaminator przerwie egzamin.

Fot. Krzysztof Kapica

Plac manewrowy – pierwsze błędy wywołane stresem

O ile sprawa z egzaminem teoretycznym jest prosta, tak egzamin praktyczny to cały wachlarz potencjalnych błędów. Jego początek rozgrywa się na placu manewrowym i co ciekawe, wielu kandydatów kończy egzamin zanim ruszy z miejsca! Brak umiejętności opisania podzespołów pod maską, a przede wszystkim nieprawidłowe przygotowanie się do jazdy, a nawet zbyt duży stres może spowodować, że egzaminator przerwie egzamin.

Fot. Krzysztof Kapica

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ddddd (gość)

    Motocykliści zazwyczaj oblewają od: -brak obejrzenia się, -za mała/duża prędkość przy manewrach szybkich -wyjechanie za linię (nie najechanie, bo to błąd) -na mieście w miejscach, w których wcześniej ktoś glebnął a egzaminator chcąc cię koniecznie udupić prowadzi cię właśnie w takie miejsce :D I z tego wniosek, że motocyklista ma lepiej, bo lepiej jeździ :D

  • Justyna (gość)

    Świetny artykuł. Z ciekawością go przeczytałam.

  • Marcin (gość)

    Musicie pamiętać by nie najechać na podwójną linię, bardzo często kończy się to oblaniem egzaminu, nawet na pustej drodze przy wyjeździe z osiedla. Musicie też wyczuć ruch pieszych w danym mieście - bardzo często kursant zatrzymuje się przed przejściem zanim pieszy w ogóle do niego podejdzie - a to jest błąd.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości