Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Najładniejsze auta zza żelaznej kurtyny

Data publikacji: Autor: Marcin Lewandowski

fot. archiwum Produkty powstałe w krajach demokracji ludowej mają opinię siermiężnych, topornych i niezbyt atrakcyjnych od strony wizualnej. Czy samochody wówczas produkowane stanowią wyjątek od tej reguły? I tak i nie, wiemy jednak, że były wśród nich tak piękne modele, że zachwycają nas do dziś.

Skoda Felicia
Przemysłu motoryzacyjnego Czechosłowacji mógł pozazdrościć niejeden kraj Demokracji Ludowej. Co kilka lat Skoda przedstawiała nowe modele i choć były one na miarę skromnych finansowo możliwości, to i tak do pewnego momentu starały się nadążać za światowymi trendami. fot. archiwumW 1959 roku zaprezentowano sedana Octavia z modnymi płetwami na tylnych błotnikach. Choć temu autu trudno odmówić uroku, to jeszcze więcej ma go siostrzana Felicia, kabriolet pokazany w tym samym roku. Powstała na bazie poprzedniczki zwanej 450 z 1957 roku. Od strony technicznej nie był to cud, ale przyjemność z jazdy w tamtych czasach była ogromna. Auto było na tyle charakterystyczne i miłe dla oka, że rozpoczęło karierę filmową. Felicia wystąpiła w polskim filmie „Gangsterzy i filantropi” z 1962 roku oraz w przynajmniej trzech filmach czechosłowackich. Przez pięć lat wyprodukowano 14 852 sztuki, czyli nie tak mało, a do tego można doliczyć 1010 sztuk modelu 450. Większość Skód ze składanym dachem trafiło na eksport do krajów kapitalistycznych, gdzie stanowiły tańszą alternatywę dla modeli zachodnich. Dziś egzemplarze w dobrym stanie kosztują od 15 do 25 tys. euro.

fot. archiwumFSO Warszawa M20
Własne dzieci zawsze są najpiękniejsze, dlatego bezdyskusyjnie umieszczamy Warszawę w tym zestawieniu. Nie musi się wszystkim podobać, ale na jej widok trudno się nie obejrzeć. Wzdychamy, podziwiamy, jeździmy nią do ślubu, ten samochód to nasza duma, choć rodził się w bólach. Wydawałoby się że powinno być łatwo, gdyż Warszawę otrzymaliśmy na zasadach licencji od wielkiego brata. Zaprezentowana w 1951 roku była identyczna, poza oznaczeniami modelu i językiem na wskaźnikach, z Pobiedą wytwarzaną już od pięciu lat w Związku Radzieckim. Początki były trudne, z taśm warszawskiej fabryki zjeżdżało niewiele samochodów, a ich zakup był nieprzyzwoicie drogi. Nasi inżynierowie robili co w ich mocy, by stale ulepszać konstrukcję i tworzyć nowe wersje, a jej podzespoły wykorzystano przy pracach nad samochodami dostawczymi Żuk i Nysa, później także Tarpan. Garbatą Warszawę produkowano do 1964 roku, zastąpił ją sedan. Następcą Warszawy został Fiat 125p, jednak Warszawa nie poddała się łatwo. Wersje rozwojowe, w tym użytkowe wytwarzano do 1973 roku.

fot. archiwumWartburg 311
Podobnie jak Skoda Felicia, Wartburg 311, występował z nadwoziem typu kabriolet, lecz skupianie się wyłącznie na tym typie byłoby niesprawiedliwe dla pozostałych odmian. Produkcję rozpoczęto w 1955 roku, kiedy jeszcze silna była wiara, że gospodarka sterowana centralnie ma szansę dorównać, a nawet przewyższyć kapitalistyczną. Stąd wiele odważnych projektów, do których można zaliczyć pierwszego Wartburga. Z dzisiejszego punktu widzenia silniki dwusuwowe to przeżytek, ale wówczas były one względnie popularne, dzieło enerdowskich inżynierów rozpoczęło więc karierę na tzw. „zgniłym” zachodzie, gdzie oferowano pełną gamę modelową. Mało tego. Wartburgi 311 dotarły nawet do USA! Kabriolet, coupe i Coupe Sport (313) z długą maską często były porównywane do Borgwarda Isabella i ze względu na swój charakter dostępne były głównie w RFN. Trzydrzwiowe kombi i pickup traktowane były jako wersje użytkowe, dla mas pracujących, oczywiście tych najbardziej zasłużonych, przewidziano limuzynę i turystyczne kombi o nazwie Camping. Boczne szyby na wysokości bagażnika zachodziły w niej na dach, który opcjonalnie mógł być otwierany.

fot. archiwum

fot. archiwum

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości