Najlepsze używane kompakty za 10-20 tys. zł
Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Samochody kompaktowe łączą zalety aut miejskich z osiągami niejednego modelu klasy średniej wyższej. Bardzo często z większymi braćmi dzielą silniki, od mniejszych są tylko nieznacznie większe, dlatego znakomicie nadają się zarówno do jazdy po mieście, jak i dłuższych podróży. Kompakty są idealnym rozwiązaniem dla małej rodziny, która samochodu używa głównie na dojazdy do szkoły, pracy i na zakupy. Większą przestrzeń bagażową potrzebną okazyjnie, np. na wakacyjny wyjazd, można zapewnić chociażby montując boks dachowy.
Auta klasy C ustępują tym z segmentu D głównie ilością miejsca dla pasażerów tylnej kanapy oraz pojemnością bagażnika. Poziom ich wykonania oraz wyposażenia jest zazwyczaj podobny. Ale ze względu na niższą masę i zgrabniejsze nadwozie, nawet jeśli napędzają je takie same silniki, zużywają mniej paliwa. Dla przykładu Volkswagen Passat B6 2.0 FSI zużyje w mieście ok. 12 l/100km, podczas gdy napędzany takim samym silnikiem VW Golf V w granicach 10 l/100km. Przy zalecanym przez producenta paliwie Pb98 oszczędności na każdych 100 kilometrach wynoszą ok. 10 zł. Ceny części zamiennych są zbliżone (auta różnych klas współdzielą wiele elementów), ale kompakty okazują się nieco tańsze w eksploatacji - chociażby z racji wyposażenia ich zwykle w mniejsze koła czy hamulce.
Wybraliśmy najciekawsze używane samochody kompaktowe, które można kupić za 10-20 tys. zł.
Seat Leon I (1999-2005)
To pięciodrzwiowy hatchback w obu generacjach dzielący płytę podłogową z Audi A3, Skodą Octavią i Volkswagenem Golfem. Na rynku wtórnym szczególnie popularna jest pierwsza generacja Seata Leona, produkowana w latach 1999-2005. Samochód występuje przede wszystkim z benzynowymi silnikami 1.4 (75 KM), 1.6 (100-105 KM), wolnossącym 1.8 (125 KM), 1.8 Turbo (180-225 KM) oraz 2.8 VR6 (204 KM). Turbodiesle to wolnossące 1.9 SDI (68 KM) i niezmordowane 1.9 TDI z pompą wtryskową (75-110 KM) lub w wersji z pompowtryskiwaczami (101, 130 i 150 KM). Ceny pierwszej generacji Seata Leona zaczynają się już od ok. 6-8 tys. zł ze wersje benzynowe i kończą na 20 tys. zł za najmocniejsze wersje z bogatym wyposażeniem i w dobrej kondycji.
Zobacz ogłoszenia - używany Seat Leon I
Za samochody drugiej generacji trzeba zapłacić minimum 16 tys. zł. Najmłodsze auta z mocnymi silnikami są przeszło dwukrotnie droższe. Podstawowe jednostki napędowe to tutaj także benzynowe 1.4 (85 KM) i 1.6 (102 KM), oraz silnik Diesla 1.9 TDI (90-105 KM). Mocniejsze odmiany to benzynowy 2.0 FSI (150 KM) i 2.0 TDI PD o mocy 136, 140 lub 170 KM. Wysokoprężny motor 2.0 TDI PD uchodzi za bardziej awaryjny, kierowcy narzekają głównie na kłopoty z głowicami i układem wtryskowym (pompowtryskiwacze). Dlatego lepiej wybierać samochody z silnikami 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 KM z wtryskiem common rail. Seat Leon w wersjach benzynowych spala nieco za dużo oleju. Poza tym to dobre, odporne samochody, świetnie zabezpieczone przed korozją. W obu generacjach niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest nietuzinkowa stylistyka.
Volkswagen Golf IV (1997-2003)
Klasyka gatunku. Chociaż stylistycznie jest po prostu poprawny, od lat utrzymuje się w czołówce segmentu C. Kierowcy doceniają przed wszystkim jakość wykonania tego samochodu. Pod względem mechanicznym Golfy są bardzo trwałe, a mimo upływu lat materiały wykończeniowe zużywają się bardzo powoli - drobną wpadką jakościową okazało się łuszczące tworzywo na klamkach i uchwytach drzwiowych.
Zobacz ogłoszenia - używany Volkswagen Golf IV
Ceny Golfa IV startują z pułapu 4-5 tys. zł. Na zadbany egzemplarz z ostatnich produkcji trzeba przeznaczyć ok. 15 tys. zł. Najpopularniejsze na rynku wtórnym silniki to benzynowe 1.6 o mocy 101-105 KM oraz 1.8 w wersji wolnossącej (125 KM) i 1.8 Turbo (150 KM). Jest także turbodiesel 1.9 TDI w wariantach od 90 do 150 KM oraz wolnossący 1.9 SDI oferujący 68 KM. Diesle to jednostki sprawdzone, bardzo trwałe - odporność na przebiegi wykazują szczególnie starsze motory z pompą wtryskową. Silniki benzynowe cechuje prosta budowa i tanie części zamienne. Zdarzają się w nich jednak dość częste awarie osprzętu i czujników. Nawet jednostki z mniejszym przebiegiem lubią spalać olej.
Volkswagen Golf V produkowany był w latach 2003-2008. Do gamy silników weszły jednostki benzynowe FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i TSI - dodatkowo turbodoładowane. Najpopularniejsze to 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 1.4 TSI występujący w kilku wersjach oferujących od 122 do 170 KM mocy. Poza silnikiem 1.9 TDI (90-105 KM) Golf V otrzymywał także 2.0 TDI PD w odmianach 136-, 140- i 170-konnych. Za znacznie mniej awaryjne uchodzą 1.9 TDI, ale 2.0 TDI oferują większą przyjemność jazdy. Na zakup jeżdżącego Golfa V trzeba przeznaczyć przynajmniej 10-12 tys. zł. Zadbane, dobrze wyposażone auta z udokumentowanym przebiegiem i bezwypadkową historią są o kilka tysięcy złotych droższe.

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 16
- Następne zdjęcie
Fot. Marzena Bugała-Azarko