Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Najlepsze używane kompakty za 10-20 tys. zł

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Fot. Marzena Bugała-Azarko Samochody kompaktowe to jedne z najpopularniejszych aut na polskim rynku. Podpowiadamy, na jakie modele zwrócić uwagę, szukając auta za 10 tys. zł.

Samochody kompaktowe łączą zalety aut miejskich z osiągami niejednego modelu klasy średniej wyższej. Bardzo często z większymi braćmi dzielą silniki, od mniejszych są tylko nieznacznie większe, dlatego znakomicie nadają się zarówno do jazdy po mieście, jak i dłuższych podróży. Kompakty są idealnym rozwiązaniem dla małej rodziny, która samochodu używa głównie na dojazdy do szkoły, pracy i na zakupy. Większą przestrzeń bagażową potrzebną okazyjnie, np. na wakacyjny wyjazd, można zapewnić chociażby montując boks dachowy.

Auta klasy C ustępują tym z segmentu D głównie ilością miejsca dla pasażerów tylnej kanapy oraz pojemnością bagażnika. Poziom ich wykonania oraz wyposażenia jest zazwyczaj podobny. Ale ze względu na niższą masę i zgrabniejsze nadwozie, nawet jeśli napędzają je takie same silniki, zużywają mniej paliwa. Dla przykładu Volkswagen Passat B6 2.0 FSI zużyje w mieście ok. 12 l/100km, podczas gdy napędzany takim samym silnikiem VW Golf V w granicach 10 l/100km. Przy zalecanym przez producenta paliwie Pb98 oszczędności na każdych 100 kilometrach wynoszą ok. 10 zł. Ceny części zamiennych są zbliżone (auta różnych klas współdzielą wiele elementów), ale kompakty okazują się nieco tańsze w eksploatacji - chociażby z racji wyposażenia ich zwykle w mniejsze koła czy hamulce.

Wybraliśmy najciekawsze używane samochody kompaktowe, które można kupić za 10-20 tys. zł.

Seat Leon I (1999-2005)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeńTo pięciodrzwiowy hatchback w obu generacjach dzielący płytę podłogową z Audi A3, Skodą Octavią i Volkswagenem Golfem. Na rynku wtórnym szczególnie popularna jest pierwsza generacja Seata Leona, produkowana w latach 1999-2005. Samochód występuje przede wszystkim z benzynowymi silnikami 1.4 (75 KM), 1.6 (100-105 KM), wolnossącym 1.8 (125 KM), 1.8 Turbo (180-225 KM) oraz 2.8 VR6 (204 KM). Turbodiesle to wolnossące 1.9 SDI (68 KM) i  niezmordowane 1.9 TDI z pompą wtryskową (75-110 KM) lub w wersji z pompowtryskiwaczami (101, 130 i 150 KM). Ceny pierwszej generacji Seata Leona zaczynają się już od ok. 6-8 tys. zł ze wersje benzynowe i kończą na 20 tys. zł za najmocniejsze wersje z bogatym wyposażeniem i w dobrej kondycji.

Zobacz ogłoszenia - używany Seat Leon I

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeńZa samochody drugiej generacji trzeba zapłacić minimum 16 tys. zł. Najmłodsze auta z mocnymi silnikami są przeszło dwukrotnie droższe. Podstawowe jednostki napędowe to tutaj także benzynowe 1.4 (85 KM) i 1.6 (102 KM), oraz silnik Diesla 1.9 TDI (90-105 KM). Mocniejsze odmiany to benzynowy 2.0 FSI (150 KM) i 2.0 TDI PD o mocy 136, 140 lub 170 KM. Wysokoprężny motor 2.0 TDI PD uchodzi za bardziej awaryjny, kierowcy narzekają głównie na kłopoty z głowicami i układem wtryskowym (pompowtryskiwacze). Dlatego lepiej wybierać samochody z silnikami 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 KM z wtryskiem common rail. Seat Leon w wersjach benzynowych spala nieco za dużo oleju. Poza tym to dobre, odporne samochody, świetnie zabezpieczone przed korozją. W obu generacjach niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest nietuzinkowa stylistyka.

Volkswagen Golf IV (1997-2003)

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeńKlasyka gatunku. Chociaż stylistycznie jest po prostu poprawny, od lat utrzymuje się w czołówce segmentu C. Kierowcy doceniają przed wszystkim jakość wykonania tego samochodu.  Pod względem mechanicznym Golfy są bardzo trwałe, a mimo upływu lat materiały wykończeniowe zużywają się bardzo powoli - drobną wpadką jakościową okazało się łuszczące tworzywo na klamkach i uchwytach drzwiowych.

Zobacz ogłoszenia - używany Volkswagen Golf IV

Ceny Golfa IV startują z pułapu 4-5 tys. zł. Na zadbany egzemplarz z ostatnich produkcji trzeba przeznaczyć ok. 15 tys. zł. Najpopularniejsze na rynku wtórnym silniki to benzynowe 1.6 o mocy 101-105 KM oraz 1.8 w wersji wolnossącej (125 KM) i 1.8 Turbo (150 KM). Jest także turbodiesel 1.9 TDI w wariantach od 90 do 150 KM oraz wolnossący 1.9 SDI oferujący 68 KM. Diesle to jednostki sprawdzone, bardzo trwałe - odporność na przebiegi wykazują szczególnie starsze motory z pompą wtryskową. Silniki benzynowe cechuje prosta budowa i tanie części zamienne. Zdarzają się w nich jednak dość częste awarie osprzętu i czujników. Nawet jednostki z mniejszym przebiegiem lubią spalać olej.

Najlepsze auta kompaktowe na rynku. Przegląd ogłoszeńVolkswagen Golf V produkowany był w latach 2003-2008. Do gamy silników weszły jednostki benzynowe FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i TSI - dodatkowo turbodoładowane. Najpopularniejsze to 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 1.4 TSI występujący w kilku wersjach oferujących od 122 do 170 KM mocy. Poza silnikiem 1.9 TDI (90-105 KM) Golf V otrzymywał także 2.0 TDI PD w odmianach 136-, 140- i 170-konnych. Za znacznie mniej awaryjne uchodzą 1.9 TDI, ale 2.0 TDI oferują większą przyjemność jazdy. Na zakup jeżdżącego Golfa V trzeba przeznaczyć przynajmniej 10-12 tys. zł. Zadbane, dobrze wyposażone auta z udokumentowanym przebiegiem i bezwypadkową historią są o kilka tysięcy złotych droższe.

Fot. Marzena Bugała-Azarko

Fot. Marzena Bugała-Azarko

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Informator (gość)

    Witam! Oczywiście Hyundai I KIA nie produkują kompaktów i nie ma sensu dawać ich do porównania bo w tej cenie będą bogatsze i o fabryczne radio sterowane z kierownicy i o klimatyzację często automatyczną i bezpieczne silniki w przeciwieństwie do pierwszych wersji 1.4 TSI i 2.0 TDI wypadających własnie w tamtym okresie. Pozdrawiam

  • Zibi (gość)

    Ja to nie lubię używanych samochodów bo to nigdy nie wiadomo czy bity był czy licznik nie był kasowany. A tak jak się bierzez z salonu to inaczej jest i wiadomo, że nic z tym autem złego sie nie działo. Wczoraj miałem jazdę próbną Korando i prawdopodobnie się na niego zdecyduje.

  • Kik (gość)

    Jak to nie wiadomo czy był bity? Po pierwsze sprawdzasz vin i już wiesz bardzo dużo. Po drugie nie kupujesz od mirków, ja akurat mam samochód z aaa auto i uważam że to było rozsądne posunięcie. Po trzecie po polskim salonie. Po czwarte jak się sam za dobrze nie znasz to skołuj jakiegoś mechanika.

  • Zych (gość)

    Za 10 tys to można ładną skarbonkę kupić. Z wierzchu odpicowane, fotele wyszorowane, a za miesiąc odmówi posłuszeństwa i drugie tyle w naprawę. Ja pół roku temu za 21 tys kupiłem c4 picasso z benzyną 150 KM. Do tej pory poza tarczami i klockami i olejem nic nie wymieniałem. Lepiej dorzucić lekko i mieć spokój niż później szukać mechaników magików.

  • japonka (gość)

    yariska, mala skromna, ale daje radosc ;) znajomi sie smieja ze to moja srebrna strzaleczka ;) czego ja nia nie przewoziłam. Ostatnio nawet klocki i tarcze mienialam, z delph taniej wyszlo, jak zylety teraz. nie oddala bym tego auta za nic ;)

  • Baron (gość)

    tym którzy boja sie jechac ogladac "fajans" na drugi koniec polski polecam serwis automotogo. oszczedzi wasz czas i pieniadze

  • eskimos (gość)

    potwierdzam zakupy z automotogo oszczesdza wasz czas i piniadze :-)

  • benia (gość)

    jestem kobieta, auta poza wyborem koloru to dla mnie czarna magia... tez ostatnio skorzystalam z automotogo. wyslalam pana zeby obejrzal za mnie samochod. przeslal mi potem w pdfie plik ze szczegółowymi informacjami. dla mnie bomba!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości