Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Najlepsze w hamowaniu

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Bosch Do skuteczności układu hamulcowego przywiązuje się coraz większą wagę. Samochody wyższych klas i najnowszej generacji mają krótszą drogę hamowania.

Do skuteczności układu hamulcowego przywiązuje się coraz większą wagę. Samochody wyższych klas i najnowszej generacji mają krótszą drogę hamowania.  

 Fot. Bosch

Z punktu widzenia fizyki proces hamowania samochodu polega na zamianie energii kinetycznej poruszającego się pojazdu na energię cieplną wytwarzaną w elementach ciernych układu hamulcowego. Z zasady zachowania energii wynika, że droga hamowania jest proporcjonalna do kwadratu prędkości. W praktyce na długość drogi hamowania mają wpływ czynniki związane z układem droga – pojazd, a więc Fot. Fiat: W klasie aut małych krótką drogę hamowania ma Fiat Punto. stan i rodzaj nawierzchni, ogumienie, stan techniczny samochodu, a także konstrukcja i materiały zastosowane do budowy układu hamulcowego.

 

Fading temperaturowy

 

Z przeprowadzonych badań wynika, że dla samochodów osobowych poruszających się z prędkością 100 km/h akceptowalna długość drogi hamowania wynosi 40 metrów, a Fot. Opel: Samochody nowej generacji mają wydajniejszy układ hamulcowy niż ich poprzednicy. Opel Astra III potrzebuje poniżej 37,5 m. na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h. najlepsze uzyskiwane wyniki to 35 metrów.

 

Podczas hamowania 90 proc. energii przejmują tarcze hamulcowe, resztę klocki, zaciski, piasty, łożyska kół oraz płyn hamulcowy. Elementy te się rozgrzewają i w efekcie spada sprawność układu. Jest to tzw. fading temperaturowy. Większość układów hamulcowych nie jest odporna na to zjawisko. Po ich rozgrzaniu długość drogi hamowania wzrasta o kilka metrów.

 

Wytwórcy systemów hamulcowych konstruują coraz sprawniejsze układy i stosują nowoczesne materiały cierne, które pozwalają na skrócenie drogi Fot. Ford: W klasie średniej krótką drogę hamowania ma Ford Mondeo. amowania o 2 - 3 metry. Potencjalni nabywcy pojazdów częściej zwracają uwagę na wygląd pojazdu, jego funkcjonalność i uzyskiwane przyspieszenia niż na długości drogi hamowania. Nota bene producent nie ma obowiązku podawania w folderach reklamowych drogi hamowania.

 

Badania drogi hamowania

 

Badania drogi hamowania różnych samochodów, które nie były specjalnie przygotowywane do prób, wykonuje się w jednakowych, powtarzalnych warunkach na suchym płaskim Fot. Skoda: Skoda Superb, jako przedstawiciel aut klasy wyższej, ma drogę hamowania w granicach 37 m. odcinku drogi. Samochód porusza się na zalecanym przez producenta rozmiarze ogumienia, w którym precyzyjnie wyregulowano ciśnienie. Obciążenie stanowi kierowca i nominalna ilość paliwa w zbiorniku. Długość drogi hamowania jest mierzona przy pomocy precyzyjnej aparatury. Próby polegają na rozpędzaniu samochodu do prędkości 100 km/h i hamowaniu bez blokowania kół.  W pierwszym powtórzeniu mierzona jest długość drogi hamowania przy zimnych hamulcach. Średnia arytmetyczna z następnych dziewięciu Fot. BMW: Samochody z nadwoziem kombi, uważane za stosunkowo duże i ciężkie, uzyskują bardzo przyzwoite drogi hamiwania, średnia 39,1 m. jazd, to droga hamowania przy hamulcach rozgrzanych. Wyniki pomiarów zestawiono w tabelach dla wybranych przedstawicieli różnych segmentów rynkowych.

 

Im droższy, tym lepszy

 

Wśród samochodów małych występuje duże zróżnicowanie długości drogi hamowania wynoszące około 13 metrów. Układy hamulcowe prawie wszystkich samochodów są podatne na zjawisko fadingu. Średnia długość drogi hamowania jest najwyższa i wynosi 41,4 m. Większość aut kompaktowych hamuje na dystansie poniżej 40 m (średnia 39,9 m), podatność na fading temperaturowy jest mniejsza w porównaniu z grupą samochodów małych. Samochody klasy średniej mają lepsze układy hamulcowe Fot. Opel: Długość drogi hamowania kombivanów przekracza 40 m. odporne na fading. W tej grupie aut hamulce charakteryzują się wysoką skutecznością, co potwierdza średnia długość drogi hamowania - 38,6 m. Testowane samochody z nadwoziem kombi, uważane za stosunkowo duże i ciężkie, uzyskują bardzo przyzwoite rezultaty, średnia 39,1 m. Relatywnie drogie i ciężkie samochody klasy wyższej mają większą średnią 39,2 m, lecz z powodu masy przekraczającej 1600 kg, trudniej je zatrzymać.

 

Współczesne samochody są zbudowane z zespołów projektowanych przez wyspecjalizowanych dostawców. Również układy hamulcowe podlegają takiej prawidłowości, z zastrzeżeniem, że i w tej dziedzinie naczelną zasadą jest optymalizacja kosztów wytwarzania, co ma odzwierciedlenie w długościach dróg hamowania. Faktem jest, że samochody opracowywane współcześnie, mają o wiele sprawniejsze układy hamulcowe niż ich poprzednicy czego przykładem są Opel Astra III, VW Golf czy Renault Megane.

 

Długość drogi hamowania samochodów małych:

 

Marka/model

Pojemność i moc silnika (ccm/KM)

Masa własna (kg)

Długość drogi hamowania,

hamulce zimne/gorące (m)

Fiat Punto

1,4/95

1040

38,6/39,4

Ford Fiesta

1,4/80

1105

39,2/38,2

Mazda 2

1,4/80

1120

39,2/39,2

Toyota Yaris

1,0/68

925

39,9/40,5

Mercedes-Benz A

1,4/82

1120

39,9/40,0

Seat Ibiza

1,4/75

1085

39,9/40,6

VW Polo

1,4/75

1145

40,3/39,5

Ford Fusion

1,4/80

1140

40,5/40,2

Fiat Panda

1,2/60

980

40,6/41,5

Renault Thalia

1,6/107

1070

40,8/42,4

Citroen C3

1,4/75

1160

40,9/42,7

Honda Jazz

1,4/83

1015

40,9/41,7

Nissan Micra

1,2/80

1025

41,2/40,8

Renault Clio

1,4D/65

1075

41,7/43,5

Hyundai Atos

1,0/55

900

41,9/42,7

Opel Corsa

1,0/58

1020

42,2/42,3

Renault Twingo

1,2/75

915

42,4/42,9

Peugeot 206

1,1/60

925

42,5/43,9

Skoda Fabia

1,4/60

1100

42,5/42,2

Mini One

1,6/90

1130

42,6/42,9

Fiat Albea

1,2/80

1100

43,4/43,9

Fiat Seicento

1,1/54

775

51,6/52,6

 

Długość drogi hamowania samochodów kompaktowych:

 

Marka/model

Pojemność i moc silnika (ccm/KM)

Masa własna (kg)

Długość drogi hamowania,

hamulce zimne/gorące (m)

Opel Astra III

1,4/90

1225

37,3/37,4

Renault Megane

1,6/113

1155

37,6/37,9

Alfa Romeo 147

1,9 JTD/115

1355

38,1/39,2

VW Golf IV

1,6/105

1270

38,3/38,9

Ford Focus

1,8 TDCi/115

1275

38,3/39,6

Toyota Corolla

1,6/110

1190

38,4/39,1

Audi A3

2,0/150

1395

38,5/38,6

Nissan Almera

1,8/114

1240

39,1/39,1

Chevrolet Lacetti

1,6/109

1250

39,7/41,4

Honda Civic

1,6/110

1220

40,2/40,9

Fiat Stilo

1,6/103

1360

40,4/40,5

Ford Focus

1,6/100

1230

40,8/40,5

Peugeot 307

1,6/109

1250

41,0/39,2

Hyundai Accent

1,4/84

1125

41,2/41,3

Opel Astra II

1,6/101

1230

41,4/41,0

Seat Leon

1,4/75

1190

42,1/43,1

Kia Rio

1,4/75

1080

46,4/45,2

 

 

Długość drogi hamowania samochodów klasy średniej:

 

 

Marka/model

Pojemność i moc

silnika (ccm/KM)

Masa własna (kg)

Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m)

Ford Mondeo

2,0/145

1415

36,5/36,7

BMW 318

2,0/143

1400

36,6/36,8

Nissan Primera

2,0/140

1410

37,6/38,5

Opel Vectra

2,2DTI/125

1540

37,7/37,6

Citroen C5

2,2HDi/133

1540

37,7/38,9

Honda Accord

2,0/155

1385

37,9/36,8

Renault Laguna

1,9dCi/120

1460

38,1/38,7

Saab 9-3

2,2 TDi/125

1425

38,1/39,1

Audi A 4

1,8T/190

1605

39,1/39,5

Mercedes C 180

2,0/129

1495

39,1/39,7

Volvo S 60

2,0/180

1500

39,8/39,9

Mazda 6

2,0/141

1360

40,1/41,0

Lancia Lybra

2,4JTD/140

1440

41,5/42,7

 

Długość drogi hamowania samochodów klasy wyższej:

 

Marka/model

Pojemność i moc

silnika (ccm/KM)

Masa własna (kg)

Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m)

Skoda Superb

2,8/193

1585

36,2/37,3

Mercedes-Benz E 220

2,2CDi/150

1665

37,0/37,8

Peugeot 607

2,2Hdi/133

1630

38,7/40,2

Toyota Camry

3,0/186

1560

39,4/38,8

BMW 520

2,0TDi/136

1610

39,8,39,7

Audi A 6

1,9TDI/130

1510

38,9/39,3

Lancia Thesis

2,5/170

1795

39,2/40,0

Opel Omega

3,2/218

1735

39,9/39,8

Alfa Romeo 166

2,4JTD/140

1595

42,1/43,2

 

Długość drogi hamowania samochodów kombi:

 

Marka/model

Pojemność i moc

silnika (ccm/KM)

Masa własna (kg)

Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m)

BMW 325

2,5/192

1665

36,1/37,0

VW Passat

1,9TDI/130

1550

37,5/37,7

Honda Accord

2,0/155

1510

38,3/38,7

Renault Laguna

2,0/163

1490

38,4/38,1

Toyota Avensis

2,0/147

1440

38,4/38,4

Ford Mondeo

2,0/145

1390

39,1/40,1

Skoda Octavia

1,6/102

1380

41,1/41,4

Volvo V 70

2,4/140

1545

41,3/42,1

Citroen C 5

2,0/140

1465

42,5/42,6

 

Długość drogi hamowania kombivanów:

 

Marka/model

Pojemność i moc silnika (ccm/KM)

Masa własna (kg)

Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m)

Opel Combo

1,6/87

1280

40,4/39,9

Citroen Berlingo

1,6/109

1310

40,6/40,6

Peugeot Partner

2,0HDi/90

1390

41,0/41,3

Renault Kangoo

1,2/58

1100

41,7/43,6

Fiat Doblo

1,2/65

1330

43,1/43,7

Źródło: ADAC

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • 123 (gość)

    a gdzie renault vel satis w samochodach klasy wyższej ?? Jezeli zajmujecie sie motoryzacja to powinniscie wiedziec, ze ten model nalezy do tej grupy wyzszej...

  • 123 (gość)

    omega ktora juz nie jest produkowana znalazla sie anwet na wazej liscie, to hamstwo i obraza firmy renault

  • 123 (gość)

    waszej* zeby nie wyszlo, ze jestem nieukiem

  • aaa (gość)

    ciekawe, ze mondeo kombi zatrzmuje sie az o 3 metry dalej niz hatchback

  • aaa (gość)

    te złodzieju ten nick "aaa" to moj, nie uzywaj go!!

  • 345 (gość)

    a kto jeżdzi vel satisem ?(pojazd który sie gnie ) to normalne ze kombi ma dłuższa drogę hamowania gdyz jest cięższy -tak samo z innymi -im wieksza masa tym wieksza energia którą trzeba wytracić

  • FEDER (gość)

    Masz coś cwaniaczku do Omegi ?? Co z tego że skończyli w 2001 r produkować ?? Dużo ich jeździ po Polsce. I nikt nie narzeka. A renówki są brzydkie... no może te najnowsze im sie udały, ale to pewnie przez to że zmienili projektantów.

  • y@coob (gość)

    Od kiedy to Volvo S60 to klasa średnia???

  • sitas (gość)

    od kiedy opel omega dysponuje silnikiem 3.2 litra ?? GAMONIE !!

  • do "sitas" (gość)

    Omega miała silnik 3,2, jak nie wiesz nie pyskuj tak bardzo.

  • adi (gość)

    Silnik 3,2 o mocy 218KM w układzie V6, wiem bo jeżdziłem takim. Strasznie się tu mądrzycie, a wystarczy zajrzeć do katalogu jakiegoś.

  • ja (gość)

    popieram y@coob, s/v 40/v 50 to klasa raczej srednia tylko wymiary ma mniejsze o ...3 cm, 60/70 to wyzsza(przeciez moze konkurowac z audi a6), a 80 to auto luksusowe. :-)prosze o szacunek dla volvo (-;

  • IK (gość)

    CIULE

  • Kierowca

    Nikt? Poważnie? A korozja? A usterki silnika? Masz Omegę? Dobrze, ładny samochód, pojemny, ale nie wmmawiaj mi, że bezawaryjny bo widziałem takich kilkanaście i w każdej było cos do zrobienia. Szczególnie polecam egzemplarze z pneumatyczna korekcją przechyłu wzdłuznego nadwozia...to dopiero jest szopka. Co powiesz o "rudej" na samochodzie z 1997 roku? Norma? Bo Nawet mały Citroen z tego rocznika nie rdzewieje tak jak jak Omega ( wyższa lasa średnia) z tego rocznika.

  • kot (gość)

    PO CO SIĘ KŁÓCIĆ

  • kot (gość)

    PUNTO JEST NAJLEPSZE

  • A (gość)

    renault jest autem dla plebsu, dlatego nie ma go w klasie wyższej...

  • A (gość)

    Tylko nie wiem co w klasie wyzszej pastuch robi. Nie dosc ze to segment D, to auto wiochmenow.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości