Najpopularniejsze auta UE

Tomasz Dominiak
Europejski rynek nowych aut powoli się zapycha. Chociaż w zeszłym roku obywatele Unii kupili niemal 16 mln nowych aut, to jest to wynik zaledwie o 0,8 proc. lepszy niż w roku 2006.

Jedyną metodą zwiększania sprzedaży jest obniżanie cen wprowadzanych na rynek modeli i inwestowanie w produkcję tanich aut.

 

Z ostatnich statystyk wynika, że największym uznaniem kierowców w Europie nadal cieszy się niemiecki Volkswagen, który w ubiegłym roku sprzedał ponad 1,6 mln aut w Unii. Po piętach depczą mu Opel (znany w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall) oraz Ford. Pierwszą piątkę najpopularniejszych marek zamykają Renault i Peugeot.

 

Dobry wynik odnotował w ubiegłym roku również Fiat. Włoski producent zwiększył sprzedaż do 964 tys. sztuk, głównie dzięki dużej popularności modeli Bravo, Linea oraz produkowanej tylko w Polsce "pięćsetki".

Najpopularniejsze auta UE

 

Europa kupuje nowe auta, ale niektóre kraje ogarnęła wręcz recesja. W Niemczech - największym rynku w Unii Europejskiej w 2007 r. sprzedaż spadła o 9,2 proc., czyli do 320 tys. sztuk.

 

Konsumenci u naszego zachodniego sąsiada przestali kupować nowe samochody, bo od stycznia 2007 r. o 3 proc. wzrosły podatki od ich rejestracji. Nadal jednak co piąte nowe auto kupowane w Europie wyjeżdża właśnie z niemieckiego salonu.

 

Mimo niezłych, kilkuprocentowych wzrostów sprzedaży we Włoszech, Francji i w Wielkiej Brytanii rynek nowych aut w starej piętnastce UE wyniósł 14,3 mln sztuk, czyli pozostał na takim samym poziomie jak w 2006 r.

 

Michael Raab, analityk ryn­ku motoryzacyjnego z ban­ku inwestycyjnego Sal. Oppen­heim uważa, że rynek europejski jest bardzo nasycony. - Praktycznie jedynym sposobem na zwiększenie sprzedaży jest odebranie klientów innym koncernom - uważa Raab.

To z kolei powoduje, że ceny nowych aut systematycznie spadają, bowiem polityka koncernów zakłada, że każdy nowy model ma być tańszy od poprzednika.

 

Co więcej, aby utrzymać poziom sprzedaży na dotychczasowym poziomie, część koncernów decyduje się na obniżki aktualnie produkowanych modeli. Na przykład w Polsce ceny Škody są w tym roku nawet o 4,9 tys. zł niższe niż w roku 2007. Tak duże obniżki dotyczą modelu Room­ster. Chętni do kupna Fabii mogą liczyć na wyjściową cenę niższą o 1 tys. w porównaniu do oferty ubiegłorocznej.

 

Agresywna wojna cenowa o klienta trwa we wszystkich nowych krajach członkowskich. To właśnie tam notuje się najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży.

Najlepiej jest w republi­­­kach nadbałtyckich: Na Litwie sprze­­­­daż nowych samochodów wzrosła aż o 52 proc., na Łotwie o 28 proc., zaś w Esto­­­­nii o 22 proc. Od tej średniej Polska znacząco nie odstaje - w ubiegłym roku sprzedano u nas 293 tys. aut, czyli o 24 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Więcej niż w Polsce sprzedaje się w Rumunii (312 tys., wzrost o 26 proc.).

 

Największym wzrostem może pochwalić się produkowana właśnie w Rumunii Dacia. Jej sprzedaż w Europie wzrosła w roku ubiegłym do blisko 50 tys. sztuk, czyli aż o 85,9 proc. Rekordy popularności bije model Logan w wersji kombi, oznaczony jako MCV. To najtańsze kombi na ryn­­­­ku europejskim - w Polsce kosztuje od 34 tys. zł. Nic więc dziwnego, że­ - nie tylko w naszym kraju, ale praktycznie wszędzie w Europie ­- nie brakuje na niego chętnych. W samej tylko Francji model ten znalazł w ubiegłym roku ponad 22 tys. nabywców, a w Niemczech - blisko 14 tys.

 

Sukces reaktywowanej przez francuskie Renault marki Dacia dostrzegły inne koncerny. W przyszłym roku Volkswagen wypuści swoją wersję "taniego" auta. W 2010 dołączą do niego General Motors (w Europie właściciel m.in. marki Opel) oraz amerykański Chrysler. Zachodnie koncerny upatrują w tanich autach szansy na rozwój, bo ich sprzedaż jest równie dobra na bogatych rynkach starej Unii co w krajach rozwijających się.

 

Co więcej, tanie samochody można z dużym powodzeniem sprzedawać również poza Europą. Na przykład Dacii Logan w wersji sedan we Francji w ubiegłym roku sprzedano ponad 10 tys. sztuk, a w pozostałych krajach Europy 16 tys. Za to na ogromnym rynku rosyjskim Logan, sprzedawany pod marką Renault, uzyskał imponujący wynik 67,8 tys. sprzedanych samochodów.

 

Pod względem sprzedaży rok 2007 należał do modelu Peugeot 207, który zanotował wzrost o ponad 100 proc., z nieco ponad 200 tys. do 437 tys. egzemplarzy. Taki skok francuski producent zawdzięcza przede wszystkim intensywnej kampanii marketingowej oraz nowoczesnej stylistyce, która trafiła w gusta wielu europejskich kierowców.

 

Sprzedaż Volkswagena Gol­fa, flagowego modelu niemieckiego koncernu, wzrosła w ubiegłym roku tylko o 4,5 proc. do poziomu 435 tys. To drugie najpopularniejsze auto w Europie. Kompaktowy Ford Focus i miejski Opel Corsa zajmują odpowiednio 3. i  4. miejsce wśród najbardziej popularnych aut w Europie. Na 5. miejscu uplasował się Opel Astra, który jest produkowany m.in. w zakładach General Motors w Gliwicach.

 

Spośród koncernów spoza Europy i USA najmocniejszą pozycję ma Toyota, Honda. Mitsu­bishi oraz Hyundai. Koreański koncern w tym roku skończy budowę swojej pierwszej eu­ro­­­­­­pejskiej fabryki, gdzie będą wytwarzane m.in. modele przeznaczone na nasz rynek - miejski i10 oraz kompaktowy i30.

 

Skorzystają na tym kierowcy - pojawienie się nowych i sprzedawanych bez cła samochodów z pewnością wymusi kolejną wojnę cenową. 

 

Najczęściej kupowane marki

 

Marka

2007 (mln)

2006 (mln)

Volkswagen

1,60

1,67

Opel

1,32

1,32

Ford

1,28

1,27

Renault

1,17

1,28

Peugeot

1,09

1,10

Fiat

0,96

0,89

Citroen

0,93

0,91

Toyota

0,89

0,87

 Źródło: JATO Dynamics

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty