Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Najpopularniejsze auta w Polsce. Ranking sprzedaży

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Tomasz Hołod W ostatnim miesiącu przybyło łącznie 46 553 nowe samochody osobowe i dostawcze do 3,5t. W październiku odnotowaliśmy uspokojenie rejestracji, po dwóch ostatnich, nietypowych miesiącach (przypomnijmy w sierpniu niespotykany wzrost rejestracji zarówno rok do roku, jak i miesiąc do miesiąca a również do czerwca br. a we wrześniu duży spadek).

W grupie samochodów osobowych w październiku 2018 r. zarejestrowano 39 908szt. (-1,5%). Po 41 nieustannych miesięcznych wzrostów, październik by drugim z rzędu miesiącem spadku rejestracji w stosunku do tego samego miesiąca roku poprzedniego.

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 9,9 tys. szt. i było to mniej niż rok wcześniej o 6,4% i więcej niż w poprzednim miesiącu o 41,9%. Udział tej grupy klientów wyniósł 24,9% i był niższy niż w październiku rok wcześniej ( -3,1 pkt. proc.) i nieznacznie niższy niż we wrześniu br. o 0,7 pkt. proc.

Zobacz także: Czy nowe samochody są bezpieczne?

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w październiku br. 30,0 tys. samochodów,  czyli prawie dokładnie tyle samo co w październiku ub.r. (+85 szt.). Rezultat ten był wyższy od uzyskanego we wrześniu br. o 9,6 szt. Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu, które stanowiły 52,8% rynku (70,3% wśród nabywców instytucjonalnych). Udział tej grupy był najwyższy od początku br. i może jeszcze wzrosnąć ze względu na oczekujące na podpis Prezydenta zmiany w Ustawie o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (z dnia 23 października 2018 r.). „Jednym z istotnych obszarów zmian są ograniczenia dotyczące kosztów uzyskania przychodów związane z nabywaniem i użytkowaniem samochodów osobowych” (PZPM/KPMG).  

Marki popularne zajęły 83,6% rynku i objęły 33,4 tys. szt. co oznacza spadek w stosunku do tego samego miesiąca ub.r. o 4,4%. Na marki premium przypadło 16,4% rynku  i to one odnotowały wzrost o 16,5% do września ubiegłego roku.

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 1,9 tys. hybryd (+16,9%) oraz 112 szt. z napędem elektrycznym (-35,6%). Wśród nich znalazło się 66 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 46 szt. hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 67,2% rynku a z dieslem 26,4%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 64,8% i 28,5%.

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w październiku 2018 r. według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, przybyło 6 645 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Tempo wzrostu w tej części rynku wróciło do dwucyfrowego wymiaru (+21,4%) po dwóch miesiącach wolniejszego wzrostu, w lipcu wyniosło tylko 9,8% a we wrześniu 8,1%.

Skoda, Volkswagen i Toyota

W październiku 2018 r liderem rynku pod względem ogólnej rejestracji nowych aut osobowych była Skoda i zarejestrowała 5 835 szt. niemalże tyle samo co rok wcześniej (5 838 szt.). Drugi Volkswagen (4 240 szt.), który zamienił się miejscem z Toyotą (3 431 szt.) i jako jedyny z pierwszej piątki zanotował 3,7% wzrost. Czwarte miejsce zajął Opel (2 523 szt.; -14,7%), Na piątym miejscu był Ford (2 422 szt. tyle samo co rok wcześniej). Marki z drugiej piątki były bardziej dynamiczne. Szósta pozycja w rankingu należała do marki Kia (2 243 szt. +18,7%). Niespodzianką jest siódme Mercedesa, który sprzedał 2 232 szt. i w gronie Top10 uzyskał największy bo 57,9% wzrost rok do roku. Kolejne miejsca należały do marek: Dacia (2 082szt. +27,7%), Hyundai (1 909 szt. +7,7%), BMW ( 1 691 szt. +36,6% ).

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM

W ogólnym rankingu modeli, w październiku 2018 r. na pierwszym miejscu Fabia (2 095 szt.). Druga Octavia (1 626 szt.). Trzeci w ostatnim miesiącu był Golf (1 125 szt.), który awansował o 4 pozycje w stosunku do roku poprzedniego a czwarta Astra z wynikiem 1 017 szt. Piąta pozycja należała do Yarisa ( 984 szt.).

Klienci indywidualni najchętniej wybierali pojazdy marki Skoda, Dacia oraz Kia, natomiast nabywcy instytucjonalni postawili na Skodę, Volkswagena oraz Toyotę. Najpopularniejszymi modelami wśród nabywców indywidualnych okazała się Skoda Fabia. Miejsce na podium zajęła również Dacia Duster oraz Hyundai Tucson. Skoda Fabia, Skoda Octavia oraz Volkswagen Golf to natomiast najpopularniejsze modele w pażdzierniku wybierane przez firmy.

Rejestracje nowych aut od początku roku

Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 124,0 tys. szt. (+2,9%). Na pierwszym miejscu bez zmiany jest Toyota (15 577; +5,1%). Drugie miejsce podobnie, jak miesiąc wcześniej zajmuje Skoda (15 117; +9,5%) a na trzecim zamknął dziesięć miesięcy br. Opel (9 619; -24,1%). Nadal mimo, że jako pierwszy w pierwszej piątce marek odnotował duży spadek, utrzymuje się na podium. Czwarte miejsce należy do marki Kia (9 393; +11%) po awansie o jedną pozycję w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Z piątą lokatą jest Dacia (8 780; +22,2%) a za nim Volkswagen  (8 633; -8,1%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku 2018r. jest Fabia(5 268; +8,7%), która przesunęła się w skali roku o jedno miejsce w górę. Podobnie na drugim miejscu Yaris(4 859; +6,7%) w porównaniu do sytuacji przed rokiem awansował o jedno miejsce w rankingu. Udział obu pierwszych modeli jest niemal identyczny i wyniósł odpowiednio 4,2% i 3,9%. Trzecia pozycja należy do Dustera (4 401 szt. +27% ), który zyskał aż 2 pozycje w stosunku do tego samego miesiąca roku ubiegłego. Czwartą pozycję mimo spadku w skali roku utrzymuje Astra (3 870; -21,5%). Na piątej pozycji Octavia (3 115 szt.; +7,2%) za nią jest Tucson (3 034; +15,8%), który zyskał aż 4 pozycje w stosunku do roku poprzedniego . Kolejne miejsce należy do Aurisa ( 2 820; +4,7%). Dopiero za nim jest Tipo (2 812; -23,9%), który obok astry notuje głęboki spadek wśród pierwszej dziesiątki modeli.

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 319,2 tys. szt. (+15,9%; +43,7 tys. szt.). Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Zajęły 48,5% rynku  wobec 47,5% rok wcześniej (67,4% wobec 68,2% przed rokiem w rejestracjach licząc tylko nabywców instytucjonalnych).

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (42 045; +12,7%; udz. 13,2%), drugi Volkswagen (37 665; +24,4%; udz. 11,8%). Trzecia jest Toyota (31 383; +17,6%; udz. 9,8%). Następny w rankingu jest Ford (21 542; +6,9%) a za nim Opel (19 955; +18,9%). Drugą piątkę otwiera też bez zmiany Renault (16 666; +1,6%; udz. 5%) a za nim Mercedes-Benz (14 816; +25,4%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (14 613; +13,3%). Następna Fabia (11 291; +7,6%). Na trzecim utrzymuje się Golf (9 816; +15,4%) a na czwartym tuż za nim i podobnie jak rok wcześniej jest Astra (9 395; +15,7%). Focus jest po wrześniu piąty (8 250; +10,2%).

Pozycja Model PAŹDZIERNIK 2018 - REJESTRACJE NOWYCH AUT OSOBOWYCH PRZEZ KLIENTÓW INDYWIDUALNYCH
 
2018 2017 Zmiana % r/r Zmiana poz r/r
   
Ogółem Udział % Ogółem Udział %    
       
1 Skoda Fabia 714 7,2% 668 6,3% 6,9% 0
2 Dacia Duster 468 4,7% 302 2,8% 55,0% 4
3 Hyundai Tucson 313 3,2% 362 3,4% -13,5% 0
4 Dacia Sandero 294 3,0% 122 1,1% 141,0% 21
5 Opel Astra 273 2,7% 333 3,1% -18,0% -1
6 Skoda Rapid 272 2,7% 258 2,4% 5,4% 2
7 Skoda Octavia 251 2,5% 393 3,7% -36,1% -5
8 Hyundai I20 216 2,2% 150 1,4% 44,0% 10
9 Volkswagen Polo 202 2,0% 179 1,7% 12,8% 1
10 Kia Sportage 201 2,0% 161 1,5% 24,8% 4
11 Opel Corsa 193 1,9% 162 1,5% 19,1% 2
12 Mazda CX-3 184 1,9% 106 1,0% 73,6% 20
13 Skoda Karoq 177 1,8% 0 0,0%    
14 Toyota Yaris 176 1,8% 316 3,0% -44,3% -9
15 Kia Cee'D 170 1,7% 93 0,9% 82,8% 25
16 Kia Stonic 149 1,5% 86 0,8% 73,3% 29
17 Volkswagen Golf 144 1,4% 171 1,6% -15,8% -5
18 Fiat Tipo 134 1,3% 277 2,6% -51,6% -11
19 Toyota Aygo 133 1,3% 128 1,2% 3,9% 5
20 Suzuki Vitara 130 1,3% 152 1,4% -14,5% -3
  Skoda Citigo 130 1,3% 112 1,1% 16,1% 8
RAZEM 1-20 4 924 49,56% 4 531 42,67% 8,7%  
Pozostałe  5 011 50,44% 6 088 57,33% -17,7%  
RAZEM  9 935 100% 10 619 100% -6,4%  

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • JaKról (gość)

    Oo coś toyota jakoś nisko... Ludzie się już poznali na słabej motoryzacji?

  • Halib (gość)

    Od kiedy japońskie auta są złe? Jak dla mnie jedne z najlepszych :) A toyota jest w czołówce w skali roku. Jednak ludzie dalej cenią ich niezawodność :)

  • Irek (gość)

    Przyznam szczerze, że nie znam nikogo w swoim otoczeniu kto w ostatnich 2 latach kupił nowy samochód. Wszyscy raczej stawiają na 2-3 letnie auta, głównie ze względu na cenę. Zmienia się może co najwyżej źródło zakupu. Jeszcze 3-4 lata temu wszyscy ściągali samochody z Niemiec, a dzisiaj kupują raczej w Polsce pokontraktowe w autoryzacowanych salonach lub w takich miejscach jak Master1.pl. Podobno bardziej się to opłaca, bo mozna poznać szczegółową historię auta i przebieg jest realny, nic kręcono bo to poflotowe auta są.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości