Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Najważniejsze obroty

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

Fot. M.Pobocha W standardowym wyposażeniu nowych samochodów coraz częściej znajduje się obrotomierz. Wielu kierowców jednak rzadko korzysta z jego wskazań.


Dzięki obrotomierzowi kierowca może optymalnie wykorzystywać osiągi pojazdu. Silniki spalinowe charakteryzują się tym, że tylko w pewnym zakresie obrotów pracują najbardziej efektywnie. W niemal każdym silniku ma on inną wielkość, ale można uogólnić, że jest to zakres między obrotami, przy których jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy, a obrotami Fot. M.Pobocha mocy maksymalnej. W takim przedziale występuje najmniejsze zużycie paliwa w stosunku do rozwijanej mocy oraz najmniejsze obciążenie mechaniczne ruchomych części.

 

Jeżeli np. dodamy mocno gazu i silnik osiągnie obroty większe niż te, których zakres jest najbardziej efektywny, to zwiększy się zużycie paliwa, silnik bardziej się będzie zużywał, ale na pewno nie poprawi się osiągów samochodu. Z kolei przy prędkościach obrotowych poniżej dolnej granicy tego zakresu, być może zużycie paliwa będzie nieco mniejsze, ale odbije się to na trwałości silnika.

 

Jakie obroty w samochodzie są najbardziej wskazane kierowca może się dowiedzieć z instrukcji obsługi. Tam należy znaleźć dane, jaki jest maksymalny moment obrotowy i przy jakich obrotach samochód osiąga moc maksymalną.

 

Utarło się przekonanie, że im większą moc maksymalną rozwija silnik, tym samochód jest lepszy.  W istocie tak nie jest. Należy pamiętać, że trudno porównuje się silniki, ponieważ są one wpisane w układ napędowy auta. Może więc mniej istotne jest, czy silnik jednego samochodu ma moc większą o 10 KM od drugiego, lecz ważniejsze jest, jaka moc jest dostępna w zakresie obrotów, w którym zwykle pracuje silnik i jakim momentem obrotowym wtedy dysponuje. Należy podkreślić, że siła napędowa na kołach zależy między innymi od wartości momentu obrotowego. Im moment jest wyższy, a kształt krzywej (mocy i momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej silnika) bardziej płaski w szerokim zakresie obrotów, tym silnik jest elastyczniejszy. Umożliwia to jazdę na konkretnym biegu w dużym zakresie prędkości bez szarpania i konieczności częstej zmiany biegów.

 

Dla kierującego ważna jest więc prędkość wału korbowego, przy której moment obrotowy osiąga taką wartość, że umożliwia zmianę biegu na wyższy. Są silniki, w szczególności wielozaworowe, które trzeba kręcić do 4500 obr./min, w innych można zmieniać bieg już przy 2500obr./min, a silnik będzie przyspieszać. W drugim przypadku silnik ma zdecydowanie wyższy moment przy niskich obrotach.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Krzysiek (gość)

    Czyżby tu byłą sugestia, zę lepsze są diesle??????? Wcale moment oborotowy nie decyduje o przyśpeiszeniu, choćby porównianie Hondy Civic Type R i Fabi RS która ma gróbo ponad 130Nm wiecej, również moment oborotowy nie jest aż taki ważny przy elestyczności, ja mjąc w smaochodzie 125KM i 157Nm/4500obr mam lepsze przyśpieszenie i elestyczność niż silnik 1,9TDI 105KM 250NM/1900obr

  • ekspert (gość)

    Bo przede wszystkim baranie ma znaczenie KRZYWA MOMENTU OBROTOWEGO, a nie tylko jego maksymalna wartość!!!

  • baran (gość)

    expert sie znalazl...hehe...

  • robert (gość)

    Do Krzyśka zapewne masz lepsze przyspieszenie od fabii tdi ale dlatego ze:wazysz jakies 200 kilo mniej to po pierwsze a po drugie masz tylko lepsze przyspieszenie od 0 do 100 a spruboj z nią wystartowac na trasie w tedy zobaczysz co daje moment obrotowy bo mimo tego ze on jest sporo ciezszy i 20 koni słabszy to nie dasz mu rady sam mam mondeo tdci 130 KM i mam moment obrotowy 330 Nm przy 1800 obrotach i dostaje ze mną na trasie np.mondeo 2,5 mające 170 KM a wczoraj szalał do mnie gosc bmw 320i i najpierw wyprzedzil mnie bo jechal jak wariat pchal sie spychal innych na bok i to mnie wkurzyło nacisnąłem na gaz usiadłem mu na dupie i podczas jednego z wyprzedzań zredukowałem na 5 on juz wyprzedził i aja jeszcze pociagnałem i wyprzedziłem jeszcze jego widziałem jak ciezko się zdziwił posłałem mu kilka tekstów w stylu gdzie sie pchasz durniu czym pajacujesz oczywiscie tego nie słyszał i nie widzial bo ja byłem juz z przodu taka wlasnie jest przewaga momentu obrotowego on w tej swojej bmc-e mial jakies 150 KM ale moment obrotowy jak na 2 litrową benzyne pewnie nie wiekszy jak 190 NM do moich 330 to marnie no i było to widac jak go wyprzedzałem choc ja mam (tylko 130KM) pozdrawiam

  • gox (gość)

    oj Krzysiu Krzysiu popisz sobie jescze bzdury jakies

  • on (gość)

    Parametry i osiagi aut to tylko jakies 40%sukcesu reszta to umiejetnosci i doswiadczenie.zanam ludzi ktorzy jezdza poczciwymi maluchami a pogania "kota" nie jednemu wiekszemu samochodzikowi.pozdrawiam

  • oses (gość)

    moment obrotowy jest ważny do elastyczności i siły silnika. Ale jak dasz na maksa w pedał to nie ma bata samochód o większej liczbie koni zawsze wygra... a już na pewno do większej prędkości się rozpędzi. Drogi Robercie zauważ tylko, że pan z Bmw pewnie nie zredukował biegu, jakby dociągnął do 6000-7000 obr. łyknął by mondeo bez problemu...

  • wiktor (gość)

    oses masz rację, co z tego, ze ktoś ma duży monment obrotowy, skoro jak chce sie przyśpieszyć, to i tak się redukuje bieg, bo weźmy na ten przykłąd diesla który ma powiedzmy dobrą elastyczność na poziomie 10 sekund (np Golf 2,0TDI) w zaresie 80-120km/h a benzyna powiedzmy 16s (Honda Civic 1,6), ale jak koleś w Hondzie zredukuje na na 2kę a potem zmieni na 3kę to zamnie mu to z jakieś góra 7 sekund. A to ze kogoś wyprzedzasz to jeszcze nei znaczy ze ejsteś szybszy do roberta ten tekst: ostatnio jade sobie tak ekomemicnzie ze 120km/h a tu patrzę ograniczenie do 70km/h no to zwalniam a jakiś debil mi miga światłami, pomyśl, zę są ludzie którzy myślą nie tlyko o prędkości i wyprzedzaniu innych ale takze o bezpieczeństwie i ...... policji, koleś co mi migną nie pmyślał i mędy (policja) go chyciły

  • S4jm0n

    Oj panowie panowie.... jeździcie po drogach zapewne parę ładnych latek wnioskując po waszych wypowiedziach a młody streetracer może popatrzeć na Wasze wypowiedzi z uśmiechem bo w tym zakresie ma większa wiedzę ;) Przede wszystkim do roberta i osesa - 320i nie łyknęłoby w żadnym przypadku tego mondeo :) 320i E36 miały 190Nm i 110KM a E46 125 KM i 190Nm...jedynie jeden model E46 coupe produkowanych w latach 2000-2001 miał 210 Nm.... co i tak jest wartością mniejszą od Mondeasa i żadne tam 150KM jak mówił robert :)) A odnośnie momentu i mocy to dla prostego uogólnienia - przyspieszamy momentem, vmax osiągamy mocą. Spytajcie kogo chcecie, jakiegokolwiek zawodnika, który profesjonalnie ściga się na ćwiartkę i powie Wam to samo...bo tak jest :) I dlatego takieg porównania jak Wiktora (golfa do civica-i do tego jeszcze nie podałeś o jaki silnik Ci dokladnie chodzi bo 1.6 może miec moce w hondzie od 100KM do 160KM ;))) są bez sensu bez znajomości dokładnych mocy, przebiegu krzywej momentu i mocy oraz przełożeń.... Pozdrawiam

  • arooo (gość)

    jestem posiadaczem corolli z 2000 roku 1,4 vvti Moc 97 KM/6000 obr a moment 130 / 4800 czy to oznacza , że abym chronił swój silnik mam jeździć w zakresie 4800 - 6000 obrotów ????????????? Jeśli to prawda to jest to straszne !!!!!!!!!!!!!!!

  • Bartek (gość)

    Oczywiscie, ze tak, przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do wielkosci momentu obrotowego na danych obrotach. Natomiast maxymalna moc mowi tylko o tym jaka maksymalna predkosc mozna osiagnac i ja utrzymac. Disel w pierwszej fazie startu wyrwie szybciej niz benzynowy, wiec tak od 0 do jakis 40 km/h (uogulniajac dla podobnych wielkosci silnikow) zerwie sie blyskawicznie, natomiast zeby dojsc od 0 do 100, potrzeba wiekszej elastycznosci silnika, a silnik benzynowy bedzie krecil sie zwawo przez wiekszy zakres obrotow niz Diesel - dluzej mozna pociagnac na nizszym biegu, bo jak wiadomo w kazdym silniku szybsze zwiekszenie biegu, to szybsze przejscie do innego przelozenia, w ktorym juz tak szybko nie pociagniemy jak przy nizszym... arooo: jesli z silnika o poj. 1.4 wyciaga sie prawie 100 KM to nie dzieje sie to tak tylko dlatego, ze Japonczycy wymyslili cos genialnie malego i mocnego = ] (Nie oszukujmy sie moc to ciagle sprawa ogromnie komercyjna...) tylko kosztem pewnych innych mdyfikacji.. w tym przypadku przeniesieniem maksimum momentu na jak najwyzszy zakres obrotow... niestety nie jest to ani elastyczne, ani nie zapewnia dlugiego spokojnego zycia silnikowi= [ Jest to po prostu silnik o zacieciu ala sportowym no i tak nalezaloby go uzywac... jednak najlepiej sprawdz jak moment rozklada sie w nizszych obrotach,

  • Adam (gość)

    Zgrupsza rzecz ujmując to przy pełnej dynamice samochodu, tj. pełny gaz i wysokie obroty, większe znaczenie ma moc maksymalna, natomiast przy niższych obrotach większe znaczenie ma moment maksymalny. Zresztą w przypadku suchej analizy przyśpieszania samochodu moc maksymalna jest wykorzystywana tylko do określenia prędkości maksymalnej samochodu, natomiast rozpędzanie jest rozpatrywane w oparciu o przebieg momentu obrotowego. Należy jednak pamiętać iż moc i moment są ze sobą ściśle powiązane tz. moc jest wprost proporcjonalna do iloczynu momentu obrotowego i obrotów silnika.

  • superman (gość)

    Chlopaki, zanim skomentujecie artykul eksperta, przeczytajcie go dokladnie. bo pieprzycie potem bez sensu

  • BMW (gość)

    S4jm0n to sie osmieszyles E36 320 mają silniki o mocy 150 koni

  • beta pałer ;) (gość)

    Pomyliło mu sie z OPLEM, hyhyhy

  • Michał (gość)

    Krzysiu masz Mondeo tak to moze zemną sie poscigasz mam 316e36 małe bmw tak ale mam pod maską 235koników po małym tiuningu czip i inne bajery ale wszystko orginalne bmw ile masz do 100? ja mam poniżej 6sek zycze ci powodzenia A gośc z bmw i tak dał by ci pewnie w dupsko ......gdyby chciał

  • Filos51 (gość)

    BMW e36 318i ma 113-115KM BMW e36 320i ma 150KM Więc skąd to e36 320i 110KM, może jak pali tylko na cztery cylindry ???? :) A tak poważnie to niektóre osoby powinny zająć się poprawą stanu swojej wiedzy motoryzacyjnej a nie wypisywaniem głupot. Co do ekonomicznej i nieszkodzącej silnikowi jazdy: 1.Płynna jazda 2.Hamowanie silnikiem 3.Można chyba przyjąć dla większości silników bezynowych obroty robocze(na jakich powinno się jeździć) średnio w zakresie 2000-4000 obr/min 4.jest wiele innych czynników które mają wływ na spalanie.. Pozdrawiam.

  • DJ Exspert (gość)

    [quote="robert"]Do Krzyśka zapewne masz lepsze przyspieszenie od fabii tdi ale dlatego ze:wazysz jakies 200 kilo mniej to po pierwsze a po drugie masz tylko lepsze przyspieszenie od 0 do 100 a spruboj z nią wystartowac na trasie w tedy zobaczysz co daje moment obrotowy bo mimo tego ze on jest sporo ciezszy i 20 koni słabszy to nie dasz mu rady sam mam mondeo tdci 130 KM i mam moment obrotowy 330 Nm przy 1800 obrotach i dostaje ze mną na trasie np.mondeo 2,5 mające 170 KM a wczoraj szalał do mnie gosc bmw 320i i najpierw wyprzedzil mnie bo jechal jak wariat pchal sie spychal innych na bok i to mnie wkurzyło nacisnąłem na gaz usiadłem mu na dupie i podczas jednego z wyprzedzań zredukowałem na 5 on juz wyprzedził i aja jeszcze pociagnałem i wyprzedziłem jeszcze jego widziałem jak ciezko się zdziwił posłałem mu kilka tekstów w stylu gdzie sie pchasz durniu czym pajacujesz oczywiscie tego nie słyszał i nie widzial bo ja byłem juz z przodu taka wlasnie jest przewaga momentu obrotowego on w tej swojej bmc-e mial jakies 150 KM ale moment obrotowy jak na 2 litrową benzyne pewnie nie wiekszy jak 190 NM do moich 330 to marnie no i było to widac jak go wyprzedzałem choc ja mam (tylko 130KM) pozdrawiam[/quote] .... tylko kiedy on w BMW zredukowalby na 3ke jadac np 110kmh i depnol do 6tys na obrotomierzu no to obawiam sie ze podziwialbys jego srodkowy palec miedzy siedzeniami.

  • burus (gość)

    [quote="Krzysiek"]Czyżby tu byłą sugestia, zę lepsze są diesle???????- oczywiscie,ze Diesle sa najlepsze z kilku powodow: a- sa znacznie trwalsze b-sa znacznie oszczedniejsze c-nie posiadaja niepotrzebnej elektriniki,komputera i wielu instalacji elektr. ( mniej elementow do wymiany - service d-maja zwykle 2x lun wyzszy moment obrotowy wiec przy mniejszej mocy pokonuja wzniesienie bez spadku obrotow e- moga znacznie wiekszy ciezar holowac ich glowna wada,jest brak elestycznosci- stad wieksza ilosc biegow i tylko drogie maja AT (to sa silniki twarde) Natomiast przyspiesza silnik benzynowy znacznie lepiej gdyz jego max moment obr ma bardziej plaska krzywa a nie ostro idaca w gore w krotkim zakresie obr- jak u Diesla! By bylo jasnym: pzrecietny nowoczesny silnik TDi z common rail wtryskiem ( bezposrednim do kazdego cylindra pomyslu Mitsubishi- zastosowanie GDI do diesla) ma np peak max momentu okolo 3000 Obr /min ale juz przy 4500 gwaltownie spada o 2/3. Porownywalny silnik benzynowy np hondy Max moment ma przy 4500Obr/min ale zwieksza sie sie on od 2500 i osiaga max moc z niewielka strata momentu okolo 6500.czyli ma duzowiekszy zakres obrotow w ktorym Moment jest zblizony do maxymalnego okolo 4000 gdy porownywalny diesel najwyzej 2000 ob/min! Najlepiej to widac w silikach wyczynowych sam a jeszzce lepiej motocyklowych. gdzie max moment obr jest zblizony z obrotami max mocy! bur -----------------------------------------------------------

  • Mihaoo (gość)

    Mondeo 2.0 TDCi 130KM/3800 rpm ~320Nm/1800rpm słabiutko przyśpiesza powyżej 190 km/h(6 bieg, ok 3100 rpm - ma wtedy grubo ponad 200 Nm momentu), za to Mondeo 2.0 16V o mocy 145KM ma lepszy ciąg przy 190km/h, mimo, że nie osiąga na 5 biegu nawet 180 Nm przy tej prędkości. Kolejna sprawa to fakt, że niesłusznie porównuje się silnik wolnossący do turbodoładowanego. Diesel jest oszczędniejszy - to fakt, ale jak już to porównajmy diesla bez turbo do benzyny bez turbo, albo turbodiesla do turbo benzyny :-)wtedy walka jest wyrównana i sprawiedliwa :-)

  • Komentarz usunięty.
  • pasterz (gość)

    wy barany nie piszcie tak długich komentarzy bo nie chce mi sie tego czytać rozumiecie?

  • technikajazdy info

    przeczytalem artykul dwa razy i nie wiem o co autorowi chodzilo. jakies zbitki mysli. Prosilbym autora, zeby nastepnym razem sformulowal na poczatku tekstu mysl przewodnia i tego sie trzymal.

  • Jakub (gość)

    Oglądałem kiedyś taki program, zwał on się chyba Top Gear, angielski program. Chłopaki robili doświadczenie, dwa samochody: Mitsubishi Lancer Evo silnik turbodoładowany benzynowy o poj. 2,0 l i mocy 400 KM oraz Fiat Stilo silnik turbodoładowany wysokoprężny (diesel) o poj. 1,9 l i mocy około 100 KM. Doświadczenie polegało na tym że te dwa samochody które opisałem powyżej jechały obok siebie z prędkością 50 km/h na 4 biegu i każdy z nich miał w pewnym momencie na komendę przyśpieszyć na maksa. Pojedynek wygrał Fiat Stilo a Lancer rozpędzał się jak obciążony na maksa ciągnik siodłowy z naczepą. Do kolegi "Mihaoo" - pojedynek uczciwy tak jak Ty to napisałeś, obydwa samochody podobnie ważą, obydwa mają 4-cylindrowe turbodoładowane silniki o podobnej pojemności silnika. W tym doświadczeniu chodziło o to aby pokazać jaką silnik turbodoładowany benzynowy ma tzw. "turbodziurę"

  • Jakub (gość)

    znalazłem link z filmikiemz programu Top Gear, jest w nim pokazane to doświadczenie o którym pisałem wyżej. http://www.metacafe.com/watch/203232/evo_vs_fiat_stilo/

  • JHM (gość)

    Panie Robercie pan w swoim turbo-śmieciu trzy razy zmieni bieg a ja będę ciągnął na vtecu do 7800rpm.i łykam twojego fordziszona na trójce a ty szóstki już szukasz hahaha

  • Stefan (gość)

    Jakub - jakbyście dobrze oglądali to byście wiedzieli, że to było FQ400 które miało inna turbinę o innej charakterystyce. Normalne EVO wciągnęło by w takim teście stilo lewą dziurką co zresztą Jeremy powiedział.

  • Daniel (gość)

    Ja nie mam obrotomierza w moim aucie. Jadę na słuch. :)

  • Jarek (gość)

    Moc przekłada się na prędkość maksymalną. moment obrotowy na dynamikę. Tak fizyka e teorii i w praktyce. To, że jakaś mocna benzyna pomimo mniejszego momentu obrotowego silnika ma zbliżoną lub nawet większą dynamikę wynika z przełożenia. Bo co innego moment obrotowy na silniku a co innego na kolach. Ponieważ silnik benzynowy kręci się wyżej można odpowiednim przełożeniem ten mniejszy moment zlikwidować.

  • Mora (gość)

    Moje auto maksymalny moment obrotowy osiąga przy 4000 obr./min. a obroty mocy maksymalnej to 6000. Tak do 2500 obr./min. jedzie tak, że mam jako taki komfort z jazdy i nie zwracam na siebie uwagi całej ulicy, a powyżej tego zakresu piłuje niemiłosiernie i to wtedy mam wrażenie, że męczę silnik. Nie wiem, jak jeździć, żeby było dobrze dla auta.

  • Maciej (gość)

    Tylko Audi z motorem V6 benzynka zmiana biegów dopiero przy 3500obr. Ale pamietajcie ze trzeba rozbujać gablotę do 4200 obr bo w czasie zmiany biegów tracimy moment . BMW to ruiny nie polecam takich aut jak ktoś chce sobie poszaleć to tylko Quattro Przewaga dzięki technice Diesle są dla kobiet :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości