Najważniejsze obroty

Aureliusz Mikos
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
W standardowym wyposażeniu nowych samochodów coraz częściej znajduje się obrotomierz. Wielu kierowców jednak rzadko korzysta z jego wskazań.

Dzięki obrotomierzowi kierowca może optymalnie wykorzystywać osiągi pojazdu. Silniki spalinowe charakteryzują się tym, że tylko w pewnym zakresie obrotów pracują najbardziej efektywnie. W niemal każdym silniku ma on inną wielkość, ale można uogólnić, że jest to zakres między obrotami, przy których jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy, a obrotami

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

mocy maksymalnej. W takim przedziale występuje najmniejsze zużycie paliwa w stosunku do rozwijanej mocy oraz najmniejsze obciążenie mechaniczne ruchomych części.

 
Jeżeli np. dodamy mocno gazu i silnik osiągnie obroty większe niż te, których zakres jest najbardziej efektywny, to zwiększy się zużycie paliwa, silnik bardziej się będzie zużywał, ale na pewno nie poprawi się osiągów samochodu. Z kolei przy prędkościach obrotowych poniżej dolnej granicy tego zakresu, być może zużycie paliwa będzie nieco mniejsze, ale odbije się to na trwałości silnika.

 

Jakie obroty w samochodzie są najbardziej wskazane kierowca może się dowiedzieć z instrukcji obsługi. Tam należy znaleźć dane, jaki jest maksymalny moment obrotowy i przy jakich obrotach samochód osiąga moc maksymalną.

 

Utarło się przekonanie, że im większą moc maksymalną rozwija silnik, tym samochód jest lepszy.  W istocie tak nie jest. Należy pamiętać, że trudno porównuje się silniki, ponieważ są one wpisane w układ napędowy auta. Może więc mniej istotne jest, czy silnik jednego samochodu ma moc większą o 10 KM od drugiego, lecz ważniejsze jest, jaka moc jest dostępna w zakresie obrotów, w którym zwykle pracuje silnik i jakim momentem obrotowym wtedy dysponuje. Należy podkreślić, że siła napędowa na kołach zależy między innymi od wartości momentu obrotowego. Im moment jest wyższy, a kształt krzywej (mocy i momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej silnika) bardziej płaski w szerokim zakresie obrotów, tym silnik jest elastyczniejszy. Umożliwia to jazdę na konkretnym biegu w dużym zakresie prędkości bez szarpania i konieczności częstej zmiany biegów.

 

Dla kierującego ważna jest więc prędkość wału korbowego, przy której moment obrotowy osiąga taką wartość, że umożliwia zmianę biegu na wyższy. Są silniki, w szczególności wielozaworowe, które trzeba kręcić do 4500 obr./min, w innych można zmieniać bieg już przy 2500obr./min, a silnik będzie przyspieszać. W drugim przypadku silnik ma zdecydowanie wyższy moment przy niskich obrotach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty