Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Napęd 4x4 w aucie osobowym. Nie tylko na bezdroża

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Skoda Octavia 

Napęd 4x4, czyli na obie osie, jest charakterystyczny dla samochodów terenowych lub SUV-ów. Ale ten typ napędu stosowany jest również w zwykłych autach, dzięki czemu polepsza ich zalety trakcyjne i bezpieczeństwo.

Fot. Skoda Napęd 4x4, czyli na obie osie, jest charakterystyczny dla samochodów terenowych lub SUV-ów. Ale ten typ napędu stosowany jest również w zwykłych autach, dzięki czemu polepsza ich zalety trakcyjne i bezpieczeństwo.

Napęd na cztery koła przestał być już domeną samochodów terenowych. Dziś coraz częściej doceniają go zwykli kierowcy, szczególnie podczas sezonu jesienno-zimowego. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze.

Zalety układu 4x4 to m.in. efektywniejsze przekazanie mocy z silnika na wszystkie cztery koła, co zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów. To z kolei ma wpływ na większe bezpieczeństwo i radość z jazdy, niezależnie od stanu drogi i pogody. Napęd 4x4 jest nieoceniony zimą, kiedy można się natknąć na śliską nawierzchnię. Dzięki takiemu rozwiązaniu można też łatwiej pokonać zaspę.

Skoda Octavia 

Napęd 4x4, czyli na obie osie, jest charakterystyczny dla samochodów terenowych lub SUV-ów. Ale ten typ napędu stosowany jest również w zwykłych autach, dzięki czemu polepsza ich zalety trakcyjne i bezpieczeństwo.

Fot. Skoda Jedną z najszerszych ofert samochodów wyposażonych w napęd 4x4 posiada Skoda. Poza SUV-ami Kodiaq i Karoq napęd na obie osie występuje również w ofercie modeli Octavia i Superb.

W obu autach stosowany jest ten sam typ systemu 4x4 z wielopłytkowym, sterowanym elektronicznie sprzęgłem piątej generacji, którego zadaniem jest płynny rozdział napędu pomiędzy osie. Stosowany w Skodach napęd 4x4 jest inteligentny, ponieważ charakteryzuje się odpowiednim rozdziałem momentu obrotowego w zależności od przyczepności kół.

Domyślnie moment obrotowy z silnika skupia się na przednich kołach, co przyczynia się do optymalizacji zużycia paliwa. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś. System wykorzystuje dane z innych mechanizmów sterujących, takich jak: czujnik prędkości kół, czujnik prędkości kołowej kół, czy też czujnik przyśpieszenia. Sprzęgło napędu 4x4 wzmacnia kontrolę trakcji, zwiększa dynamikę auta i bezpieczeństwo. Moment załączenia napędu na tylną oś jest niezauważalny dla kierowcy.

Dodatkowo sprzęgło napędu 4x4 może współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, jak np. ABS i ESP. Dzięki takiemu rozwiązaniu przy zmianach w przekazywaniu mocy pod uwagę brane są nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy dane pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.

- Pamiętajmy, że napęd 4x4 ułatwi nam ruszanie, jednak droga hamowania będzie taka sama jak w przypadku auta napędzanego na jedną oś - informuje Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły.

Skoda Superb

Napęd 4x4, czyli na obie osie, jest charakterystyczny dla samochodów terenowych lub SUV-ów. Ale ten typ napędu stosowany jest również w zwykłych autach, dzięki czemu polepsza ich zalety trakcyjne i bezpieczeństwo.

Fot. Skoda Napęd 4x4 w rodzinie modelu Octavia jest dostępny w wersji RS (limuzyna i kombi) z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, który jest konfigurowany z sześciostopniową automatyczną przekładnią DSG. Ponadto w system napędu 4x4 są wyposażone wszystkie wersje silnikowe uterenowionej Octavii Scout, a są to: benzynowa jednostka turbo 1.8 TSI 180 KM z sześciostopniową przekładnią DSG, turbodiesel 2.0 TDI 150 KM (do wyboru: sześciobiegowa przekładnia manualna lub siedmiostopniowa DSG) oraz turbodiesel 2.0 TDI 184 KM z sześciostopniową przekładnią DSG. Dodajmy jeszcze, że Octavia Scout występuje tylko w wersji nadwoziowej kombi. Ma też o 30 mm zwiększony prześwit pod podwoziem (do 171 mm) oraz pakiet na bezdroża, w skład którego wchodzą plastikowe osłony podwozia, przewodów hamulcowych oraz paliwowych.

W modelu Superb napęd 4x4 występuje w czterech wersjach silnikowych. Silniki benzynowe to: 1.4 TSI 150 KM (skrzynia manualna sześciobiegowa) i 2.0 TSI 280 KM (sześciostopniowe DSG), zaś turbodiesle: 2.0 TDI 150 KM (skrzynia manualna sześciobiegowa) oraz 2.0 TDI 190 KM (siedmiostopniowe DSG). Superb 4x4 jest oferowany zarówno w wersji limuzyna, jaki kombi.

Do jakiej grupy nabywców adresowane są wspomniane auta? Z pewnością taki pojazd przyda się kierowcy, który często musi korzystać z dróg o gorszych nawierzchniach, w tym leśnych i polnych, np. mieszkaniec wsi. Napęd 4x4 nieoceniony jest też na terenach górski­ch, i to nie tylko zimą. Jest pomocny np. w trakcie stromego podjazdu z przyczepą.

Ale system 4x4 jest na tyle uniwersalny, że powinien go wybrać także użytkownik korzystający ze zwykłych dróg. Taki napęd znacząco zwiększa bowiem bezpieczeństwo jazdy.

Skoda Octavia 

Napęd 4x4, czyli na obie osie, jest charakterystyczny dla samochodów terenowych lub SUV-ów. Ale ten typ napędu stosowany jest również w zwykłych autach, dzięki czemu polepsza ich zalety trakcyjne i bezpieczeństwo.

Fot. Skoda

Skoda Octavia

Napęd 4x4, czyli na obie osie, jest charakterystyczny dla samochodów terenowych lub SUV-ów. Ale ten typ napędu stosowany jest również w zwykłych autach, dzięki czemu polepsza ich zalety trakcyjne i bezpieczeństwo.

Fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • fff (gość)

    sponsorowany shit

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości