Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Naprawa szyby samochodowej. Jakie uszkodzenia da się naprawić?

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Fot. NordGlass Uszkodzenie szyby może się przydarzyć każdemu kierowcy. Okazuje się, że w nie każdym przypadku konieczna jest jej wymiana.

Fot. NordGlassKilka lat temu badanie na temat eksploatacji szyb samochodowych przeprowadził ośrodek Millward Brown SMG/KRC na zlecenie firmy NordGlass, największej polskiej sieci naprawy i wymiany szyb samochodowych. Wyniki pokazały, że 26 proc. kierowców jeździ z uszkodzonymi szybami, a 13 proc w ogóle nie zwraca uwagi na jej stan. Tymczasem ignorowanie uszkodzenia szyby to nie tylko potencjalne ograniczanie widoczności w czasie podróży. To również narażanie się na mandat, nawet w kwocie 250 zł.

Bez szlifowania

Po zimie może się zdarzyć, że przednia szyba w samochodzie jest zarysowana (efekt zdrapywania lodu z szyby i piasku sypanego przez piaskarki). Specjaliści nie polecają wówczas szlifowania szklanej powierzchni. Szlifowanie ma na celu minimalne usunięcie części materiału do momentu zniknięcia rysy.

Niestety, w tym miejscu szyba trwale zmienia swoją grubość. Działanie to skutkuje powstawaniem zniekształceń w polu widzenia kierowcy oraz tzw. refleksów, szczególnie niebezpiecznych w trakcie nocnej jazdy lub w słoneczny dzień. Co więcej, w wyniku szlifowania szyba czołowa może też być mniej odporna zarówno na wstrząsy i uderzenia, jak i ruchy karoserii w czasie jazdy. Zaś w razie kolizji drogowej osłabiona przez szlifowanie szyba pękając może rozbić się na drobne kawałki.

Rysy jednak można naprawić inaczej. Jeśli średnica uszkodzenia nie przekracza 22 mm, czyli ma średnicę pięciozłotowej monety i nie znajduje się minimum 10 mm od najbliższej krawędzi, ubytki można naprawić w specjalistycznym serwisie.

Proces naprawy

Jak przebiega proces naprawy szyby? Na przykład w serwisach NordGlass usługa polega na oczyszczeniu miejsca uszkodzenia, usunięciu zabrudzeń i wilgoci z uszkodzonego miejsca oraz wypełnieniu go specjalną żywicą, a następnie utwardzenie promieniami ultrafioletowymi. Na koniec następuje polerowanie powierzchni szyby.

W procesie naprawy szyb ważna jest również temperatura otoczenia. Dlatego np. zimą samochód powinien spędzić w pomieszczeniu serwisu na tyle dużo czasu, by temperatura szyby wyrównała się i ustabilizowała. Według producenta, w ten sposób można przywrócić do 95 proc. pierwotnej wytrzymałości szyby i zabezpieczyć ją przed dalszym pękaniem. Średnio czas naprawy trwa ok. 20 minut. Koszt takiej naprawy wynosi od 100 do 150 zł.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

Jednak specjaliści podkreślają, że na efekt naprawy duże znaczenia ma czas, jaki upłynął od momentu uszkodzenia. Czym szybciej udamy się do serwisu po zauważeniu uszkodzenia, tym lepiej. Szyba nie kwalifikuje się do naprawy, jeśli pęknięcia znajdują się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. W samochodach osobowych jest to strefa o szerokości 22 cm zlokalizowana symetrycznie względem kolumny kierownicy, gdzie górną i dolną granicę wyznacza pole działania wycieraczek.

Rozwarstwienie szyby

Częstym powodem uszkodzenia szyby jest rozwarstwienie, tzw. delaminacja, czyli utrata spójności pomiędzy poszczególnymi warstwami składowymi szyby. Szyba czołowa odpowiada za około 30 proc. sztywności konstrukcyjnej nadwozia. Wpływ zmiennych sił odkształcających, środki chemiczne oraz różnice temperatury pomiędzy wnętrzem auta a jego otoczeniem zewnętrznym też wpływają na stan szyby.

Tymczasem rozwarstwienie osłabia spójność warstw szyby, a tym samym ogranicza widoczność oraz zmniejsza odporność na pęknięcia. Niestety, tak uszkodzony laminat nie nadaje się już do naprawy, a zdelaminowaną szybę należy wymienić zanim zacznie pękać. Tego typu uszkodzenia nie powinny mieć miejsca w przypadku, gdy szyba jest poprawnie zamontowana i gdy nie używa się agresywnych środków do mycia, które mogłyby wejść w reakcję z laminatem.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Drabek (gość)

    A jak to jest podczas przeglądu, nie będą się tego czepiać że szyba jest naprawiona?

  • oenordglass (gość)

    Witam, nie ma obaw, po naprawieniu szyby w naszym serwisie dostanie Pan od nas specjalny certyfikat respektowany przez policję i stację diagnostyczne, dzięki temu nawet widoczne uszkodzenie szyby naprawione przez naszych specjalistów nie będzie stanowiło kłopotu podczas kontroli drogowej, czy badania technicznego auta. Pozdrawiam, Sebastian Nikulski Online Ekspert NordGlass

  • Marynia (gość)

    Ja mialam przez długi czas problem z porysowanymi szybami od wycieraczek. Dopiero jak sobie dobrałam odpowiednie do modelu przzez apke visee i kupilam takie dedykowane mojemu polo to przestaly sie pojawiac nowe rysy.

  • Szymon (gość)

    Naprawiałem kiedyś przednia szybę . uszkodzenie było małe i czyste . Podjechałem do nord glass na drugi dzień po spotkaniu z kamykiem.

  • Drabek (gość)

    To bardzo fajnie, zawsze to lepiej mieć taki papier w ręku niż narażać się na mandat. A tak przy okazji to jaki jest koszt wymiany szyby na nową w serwisach nordglass?

  • Felek (gość)

    W marcu wymieniałem w nord glass przednią szybę , to za usługę wymiany zapłaciłem 90zł

  • nordglass

    Witam, jeżeli chodzi o kompletną wymianę szyby będzie to koszt 99 zł plus koszt szyby. Będzie on uzależniony od modelu auta i rodzaju szyby, która ma zostać wymieniona.​ Pozdrawiam, Sebastian Nikulski Online Ekspert NordGlass

  • Drabek (gość)

    Dziękuję bardzo za informację. W sumie opłaca się wymienić na nową i mieć pewność, że jest nowa. Bezpieczeństwo przede wszystkim :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości