Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Naprawa ubytków lakieru. Co i jak możesz zrobić samemu - poradnik

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Naprawa ubytków lakieru - co i jak możesz zrobić samemu - poradnik Drobne otarcia, ubytki lakieru samochodowego, rysy, a także wykwity korozji to usterki, których nie da się uniknąć. Wiele z nich można jednak usunąć samodzielnie, szybko i niewielkim kosztem. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Zanim zabierzesz się za samodzielną naprawę oceń jednak, czy dasz sobie z nią radę. Pamiętaj, że bez komory lakierniczej, pieca oraz profesjonalnych materiałów i sprzętu malarskiego można naprawić tylko niewielkie ubytki. Jeżeli blacharka twojego auta jest mocno skorodowana albo pogięta, naprawy zleć lakiernikowi.

- Kompleksowe odnowienie jednego elementu to koszt ok. 400-500 zł. Cena zawiera rozebranie tapicerki, przygotowanie do lakierowania, a następnie malowanie, zamontowanie elementu na miejsce i powtórne uzbrojenie. Aby po naprawie nie było widać różnicy w odcieniu koloru w stosunku do sąsiednich elementów czasami trzeba wykonać cieniowanie – tłumaczy Sławomir Pałka, mechanik z Rzeszowa.

Na czym polega cieniowanie? Załóżmy, że lakierowania wymagają tylne drzwi. W tej sytuacji lakiernik naprawia szkodę, a następnie w całości pokrywa je lakierem bazowym, czyli kolorem. Zahacza nim także o jedną trzecią powierzchni przednich drzwi oraz tylnego błotnika. Następnie całość lakieruje lakierem bezbarwnym i poleruje. Wówczas naprawa jest o ok. 30 proc. droższa, ale efekt nieporównywalnie lepszy niż w przypadku malowania pojedynczego elementu.

ABC samodzielnych poprawek lakierniczych - tego będziemy potrzebować:

Papier wodny
Grubość ok. 500-800. Posłuży nam do wyrównania, dotarcia podkładu bezpośrednio przed nałożeniem lakieru. Cena ok. 1,5-2,5 zł za arkusz.

Papier ścierny (na sucho)
Grubość 80. Użyjemy go do gruntownego oczyszczania najbardziej zniszczonych miejsc. Ten o grubości 240 będzie potrzebny do dotarcia szpachli wykończeniowej. Grubość 360 przyda się do oczyszczania głębokich rys. Ceny w zależności od grubości wahają się od 2,40 do 5,00 zł za metr bieżący.

Szpachla
Użyjemy jej do wypełnienia wszystkich ubytków. Do tych głębszych będziemy potrzebowali szpachli z dodatkiem włókna szklanego. Do płytszych szpachlę bez włókna. Materiały jednej z popularnych firm w opakowaniu 750 g kosztują ok. 13-20 zł

Lakier w sprayu (kolor do wyboru)
Będzie potrzebny do wykończenia naszej pracy. Daje ładniejszy efekt niż lakier w puszce do nakładania pędzlem (bez smug i pociągnięć). Cena od 11 zł za opakowanie 150 ml.

Lakier w słoiczku z pędzelkiem
Użyjemy go do małych, miejscowych zaprawek, mniej widocznych elementów. Cena od 7 zł za słoiczek 10 ml.

Podkład
Według lakierników najlepsze są podkłady akrylowe, dwuskładnikowe. Najwygodniejsze w użyciu w warunkach domowych są gotowe podkłady w sprayu. Puszka aerozolu o pojemności 150 ml kosztuje 10 zł. Podkład chemoutwardzalny ok. 25-40 zł.

Przemywacz
Niezbędny do dokładnego odtłuszczania elementów przed malowaniem. W warunkach domowych może to być np. benzyna ekstrakcyjna.

Rozpuszczalnik
Często jest potrzebny do rozmieszania lakierów i podkładów.

Kredka maskująca zarysowania
Daje tylko chwilowy efekt, łatwo się wyciera i nie wypełnia zarysowanego miejsca. Polecana dla kierowców, którzy nie poradzą sobie z dłuższą naprawą. Cena - ok. 10 zł.

Pasta lekkościerna
Najlepszy sposób na usuniecie małych, płytkich rys. Ceny w zależności od producenta 6,5-30 zł.

Pistolet niskociśnieniowy
Podłączamy go do kompresora. Lakier nałożony przy jego użyciu będzie wyglądał lepiej niż ten w aerozolu. Cena ok. 300 zł.

Tak naprawisz uszkodzenia:

Pęknięta szpachla
- Zniszczony element oczyść do gołej blachy papierem ściernym „80”.
- Przygotowane w ten sposób miejsce dokładnie zagruntuj lakierem podkładowym, najlepiej w sprayu (w odróżnieniu od nakładanego pędzlem uzyskasz estetyczny efekt).
- Po wyschnięciu podkładu nałóż na ubytek lakieru szpachlę. Po wyschnięciu dotrzyj ją papierem ściernym „240”.
- Jeśli w dalszym ciągu nie uzyskasz równej powierzchni, uzupełnij ją szpachlą wykończeniową i ponownie zagruntuj podkładem.
- Na koniec dotrzyj powierzchnię papierem wodnym „500-800”. Teraz możesz nałożyć lakier.

Zarysowanie na lakierze

- Płytką rysę możesz spróbować usunąć przy pomocy pasty lekkościernej. Zarysowany fragment trzeba umyć i wysuszyć. Następnie miękką szmatką rozetrzyj pastę aż do uzyskania połysku.
- Jeśli rysa jest głęboka i sięga aż do gołej blachy zniszczone miejsce trzeba oczyścić papierem ściernym „360”, a następnie wytrzeć przemywaczem (np. benzyną ekstrakcyjną). Następnie gruntujemy miejsce podkładem a po jego wyschnięciu nakładamy lakier.

Lakier wytarty do pokładu

- Ta usterka najczęściej pojawia w okolicach progów, słupków i drzwi, czyli tam, gdzie najczęściej uderzamy i ocieramy nogami.
- Jeśli spod wytartego miejsca nie widać korozji, wystarczy odtłuścić je benzyną ekstrakcyjną i położyć nowy lakier.

Korozja niszczy obdarty element
- Małe pęcherzyki możemy usunąć samodzielnie. Zardzewiały element należy oczyścić do gołej blachy grubym papierem ściernym, a następnie pomalować podkładem antykorozyjnym. Po wyschnięciu malujemy go farbą. Jeśli korozja zniszczyła duży kawałek, naprawę trzeba powierzyć lakiernikowi, który wstawi w miejscu ubytku łatę.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Cantana (gość)

    Jeżeli chodzi o walkę z rysami, to sporo o tym wiem, chcąc nie chcąc, żona to sobie czasem lubi zahaczyć o to czy tamto :D a że samochód mamy jeden i ja porysowanym jeździć nie chcę, to walczę jak lew :D i mogę polecić to mleczko http://k2.com.pl/produkty/k2-venox?utm_source=b2cms&utm_medium=ko - jest naprawdę bardzo dobre

  • CarMix.pl (gość)

    Dla szybkiego efektu tylko Quick Detailery ;) natomiast dla samodzielnych napraw, zawsze służymy pomocą w wyborze asortymentu z Firmy www.carmix.pl

  • Witold (gość)

    Niezłe i tanie pistolety do lakierowania można znaleźć w profesjonalnych sklepach jak RG Narzędzia. Wystrzegajcie się natomiast marketów wszystko-czyli-nic, które posiadaja wszelaki asortyment od lakierowania po ogrodnictwo, a niestety jakosc produktow lezy!!!

  • Andrzej (gość)

    Co zrobić jezeli są małę pęcherzyki, usunąć rdzę , nałożyć szpachlę , podkład i lakier, czy bez szpachlowania- podkład i lakier. Po usunieciu pęcherza zostaje ślad, który będzie widać pod lakierem, jakaś rada Panwie.

  • Staszek (gość)

    O lakier należy dbać, więc stosuję od zawsze wosku. Niedawno sięgnąłem po naturalny twardy wosk K2 Proton i jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. Sprawdza jak mało który.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości