Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Nawierzchnie betonowe. Spadną koszty utrzymania dróg?

Data publikacji: Autor: (mm) / Newseria.pl

Fot. Archiwum Po ubiegłorocznej nowelizacji Prawa zamówień publicznych betonowe nawierzchnie dróg stały się bardziej atrakcyjne dla inwestorów. Beton jest nawet dwukrotnie trwalszy od nawierzchni asfaltowej. Jest też bardziej przyczepny i wymaga słabszego oświetlenia. To obniża koszty utrzymania drogi, co jest istotne dla zamawiającego.

Fot. Archiwum ‒W zeszłym roku wprowadzono bardzo ważne zmiany w postępowaniach przetargowych, wpisując w koszt całość produktu, czyli drogi. Cała realizacja inwestycji obejmuje koszty utrzymania drogi i jej napraw w określonym czasie, które nie ograniczą się tylko do kosztów budowy. To bardzo ważne – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Federico Tonetti, prezes zarządu i dyrektor generalny Lafarge w Polsce.

Ubiegłoroczna nowelizacja Prawa zamówień publicznych miała na celu m.in. odejście od powszechnego stosowania najniższej ceny jako dominującego kryterium. Według nowego prawa zamawiający ma obowiązek wprowadzić co najmniej jedno inne kryterium. Nowe przepisy mają skłonić zamawiających, by nie oceniali ofert wyłącznie pod kątem ceny wykonania, lecz raczej patrzyli na koszt całkowity. Taki koszt uwzględnia m.in. koszty utrzymania oraz koszty wszystkich innych usług niewchodzących w skład oferty.

Przy inwestycjach drogowych takie podejście to szansa na szersze niż do tej pory wykorzystanie nawierzchni betonowej. Obecnie w Polsce z 3050 km dróg szybkiego ruchu w technologii betonowej wykonanych jest ponad 500 km. W planach jest, aby do 2023 roku, drogi szybkiego ruchu wykonane taką techniką liczyły ok 1,4 tys. km.

Zobacz także: Znamy półfinałowe pary Pucharu Polski. Lech i Legia kontra pierwszoligowcy 

‒ Dzisiaj cena dróg betonowych i dróg bitumicznych jest w Polsce porównywalna. Jeżeli jednak dodamy do niej koszt utrzymania, przewagę zdecydowanie ma beton. Dodatkowo trwałość dróg betonowych jest 100%. wyższa niż dróg bitumicznych – przekonuje Tonetti.

Jak wynika z opracowania Stowarzyszenia Producentów Cementu, przy obecnych wymaganiach technicznych koszt budowy 1 metra sześciennego nawierzchni asfaltowej (tzw. podatnej) dla ruchu lekkiego waha się w zależności od typu nawierzchni od ok. 92 zł do ok. 124 zł. Taka sama powierzchnia nawierzchni betonowej (tzw. sztywnej) kosztuje od ok. 105 zł do ok. 134 zł. Dla ruchu ciężkiego beton jest nawet tańszy – 1 metr sześcienny nawierzchni sztywnej kosztuje 200-225 zł, a nawierzchni podatnej 244-271 zł.

Nawierzchnie betonowe są do tego znacznie tańsze w utrzymaniu oraz trwalsze. Tonetti mówi o dwukrotnie większej trwałości, a niemieckie badania wskazują nawet na ponadtrzykrotną. Stowarzyszenie Producentów Cementu podkreśla, że w Niemczech po 23 latach tylko 5% dróg betonowych wymaga naprawy, podczas gdy dla asfaltu wskaźnik ten sięga 80-100%.

Na drogach betonowych w Niemczech dochodzi też do ponad 30% mniej wypadków, ponieważ beton jest jaśniejszy, dzięki czemu ‒ według danych Polskiego Cementu ‒ jego oświetlenie pochłania o ponad 40% mniej energii.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • wiadomo (gość)

    nic nowego, na zachodzie od dawna leją beton, który wytrzymuje znacznie dłużej, ale u nas jest kultura remontów, kładzie się asfalt i za chwile remontuje... zwłaszcza na drogach dosłownie rozjeżdzanych przez tiry powinien leżeć beton, który lepiej zniesie takie obciążenia

  • driver (gość)

    Zdarza mi się jeździć po Europie od lat i tam mają niezłe drogi z betonu, no i fakt są one jaśniejsze niż asfalt

  • Stanik (gość)

    To nic nowego betonowe Autobany juz budował Adolf Hitler przed wojną , i o tym wiedział, a Polacy dopiero teraz stwierdzili ze są lepsze od Asfaltowych.???

  • zibi (gość)

    urodziłem się i mieszkam w Polsce od 55 lat pracowałem tylko w Polsce trochę jeździłem po kraju ale jak czytam taki artykuł i takie stwierdzenia to się zastanawiam w jakim kraju ja żyje i w śród jakich ludzi żekomo [celowo] wykształconych inzynieruw [celowo ] co uważają że coś już zrobione od dawna jest złe i dopiero po latach zaczynają się zastanawiać ,, a może by wdrożyć to co było już dawno i służy do dziś ,,.Panowie opamiętajcie się otwórzcie oczy .

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości