Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

„Nie” dla podatku ekologicznego?!

Data publikacji: Autor: (mp)

Przygotowany przez rząd projekt ekologicznego podatku od samochodów najprawdopodobniej zostanie odrzucony już w pierwszym czytaniu, które dziś odbędzie się w Sejmie.

 

Podatek mający zastąpić niezgodną z prawem Unii Europejskiej akcyzę na używane auta sprowadzane do Polski nie zyskał akceptacji klubów parlamentarnych.

 

- SLD będzie głosowało za odrzuceniem projektu podatku ekologicznego – powiedział nam Bronisław Cieślak, rzecznik klubu parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Przeciwko zagłosują także PO i zapewne PiS.

 

Ekologiczny podatek od samochodów płacony ma być jednorazowo przy pierwszej rejestracji auta w Polsce. Ma więc dotyczyć pojazdów nowych i używanych.

 

Odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu podatku może opóźnić jego wejście w życie, mało prawdopodobne jest jednak, że rząd po zniesieniu akcyzy nie zastąpi jej innym podatkiem, który zrekompensuje wpływy z akcyzy. Początkowo planowano, że nowy podatek wejdzie w życie w styczniu 2005 r., potem w marcu, lipcu, a ostatnio we wrześniu.

 

Odwlekanie wprowadzenia podatku ekologicznego to prawdopodbnie efekt zblizających się wyborów prlamentarnych. Żadna z opcji politycznych nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za wprowadzenie podatku i narazić się wyborcom. W końcu to do ich kieszeni sięgnie rząd chcąc zrekompensować straty związane z koniecznością zaniechania poboru akcyzy. Przed wyborami partie polityczne nie będą więc skłonne do poparcia nowego podatku, tym bardziej, że budzi on społeczny sprzeciw.

 

Według projektu ustawy, przelicznik ekologicznego podatku od samochodów kształtować ma się następująco:

 

- 1 zł za 1 cm3 pojemności skokowej silnika - w przypadku aut spełniających normę Euro 4, która obowiązuje od 1 stycznia 2005 r.,

- 1,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 3 obowiązującą w latach 2000 – 2004,

- 2,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 2 obowiązującą w latach 1996 – 1999,

- 3,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 1 obowiązującą w latach 1992 - 1995,

- 4 zł za 1 cm3 : dla aut nie spełniających żadnej z ww norm.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • MS (gość)

    Już myślałem że dbając o ekologię sprowadzę sobie tanio passata z 2001r. po spotkaniu z drzewem;)

  • Jacek (gość)

    NIE

  • wolly (gość)

    Jak dla mnie to ten podatek to jest niewypał, spoko mogli by go wprowadzić ale ze stawkami dla zwykłych ludzi a nie dla biznesmenów :).

  • domel (gość)

    zlodzieje i tyle

  • ww (gość)

    wszystko to jedno chamstwo iwyzysk....

  • Greyg (gość)

    Podawanie roczników aut jest co najmniej smieszne. Moj 10. letni amerykaniec spełnia planowaną normę Euro5. Ciekawe jak mi się do tego odniesie ta ustawa.

  • Stefan (gość)

    Ja jestem za podatkiem ekologicznym. To świetny pomysł i to chyba jedyny uczciwy podatek. Chciałbym żeby ograniczono przywożenie złomu do Polski. Polska nie może być śmietnikiem Europy!

  • Mao (gość)

    Czy ten nowy podatek ekologiczny ma dotyczyc tylko samochodow sprowadzanych, czy tez dotyczy kupowanych na terenie Polski ? Jak znam zapedy p... politykow to zaraz sie okaze ze to bedzie dotyczylo wszystkich rejestrowanych samochodow. Apropo tego cennika to nie rozumiem czym sie rozni samochod spelniajacy nore Euro 4 sprowadzonego od tego ktory kupie tu w komisie lub w salonie. To jawna dyskryminacja i ograniczanie wolnosci kupna. Tylko czekam kiedy Unia przyp... kare za te poronione ustawy. Szkoda tylko ze zaplacimy za to my wszyscy z podatkow, a nie ktorys z tych urzednikow ktory to wymysla.

  • Rob (gość)

    Chyba Bush kiedyś powiedział że Ameryka jest bogata bogactwem swoich obywateli i jak życie pokazuje ma rację bo niczego im tam nie brakuje a ta same modele aut mają 2-3 razy tańsze niż my, nie wposminając o tanim paliwie ,autostradach. Rolą Państawa jest po prostu nie wpierd-lać się po prostu w gospodarkę wtedy ona kwitnie. Ale według szkoły Lenina, Stalina czy tez Millera czy Kwasa Państwo powinno dawać koncesje, zezwolenia, pozlonienia, kontyngenty (oczywiscie w ramach Klubu Kolesiów) oraz zbierać jak najwiecej podatków, akcyz, opłat by można było dawać gwarancje kredytowe Klubowiczom (które potem oczywiście nie spłacą). No i tak wszystko kręcie sie w ramach Klubu nieźle. Ludzie przejrzyjcie w końcu na oczy !!!!Przecież to folwark - Kwas i spółka.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości