„Nie” dla podatku ekologicznego?!
Data publikacji: Autor: (mp)

Przygotowany przez rząd projekt ekologicznego podatku od samochodów najprawdopodobniej zostanie odrzucony już w pierwszym czytaniu, które dziś odbędzie się w Sejmie.
Podatek mający zastąpić niezgodną z prawem Unii Europejskiej akcyzę na używane auta sprowadzane do Polski nie zyskał akceptacji klubów parlamentarnych.
- SLD będzie głosowało za odrzuceniem projektu podatku ekologicznego – powiedział nam Bronisław Cieślak, rzecznik klubu parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Przeciwko zagłosują także PO i zapewne PiS.
Ekologiczny podatek od samochodów płacony ma być jednorazowo przy pierwszej rejestracji auta w Polsce. Ma więc dotyczyć pojazdów nowych i używanych.
Odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu podatku może opóźnić jego wejście w życie, mało prawdopodobne jest jednak, że rząd po zniesieniu akcyzy nie zastąpi jej innym podatkiem, który zrekompensuje wpływy z akcyzy. Początkowo planowano, że nowy podatek wejdzie w życie w styczniu 2005 r., potem w marcu, lipcu, a ostatnio we wrześniu.
Odwlekanie wprowadzenia podatku ekologicznego to prawdopodbnie efekt zblizających się wyborów prlamentarnych. Żadna z opcji politycznych nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za wprowadzenie podatku i narazić się wyborcom. W końcu to do ich kieszeni sięgnie rząd chcąc zrekompensować straty związane z koniecznością zaniechania poboru akcyzy. Przed wyborami partie polityczne nie będą więc skłonne do poparcia nowego podatku, tym bardziej, że budzi on społeczny sprzeciw.
Według projektu ustawy, przelicznik ekologicznego podatku od samochodów kształtować ma się następująco:
- 1 zł za 1 cm3 pojemności skokowej silnika - w przypadku aut spełniających normę Euro 4, która obowiązuje od 1 stycznia 2005 r.,
- 1,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 3 obowiązującą w latach 2000 – 2004,
- 2,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 2 obowiązującą w latach 1996 – 1999,
- 3,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 1 obowiązującą w latach 1992 - 1995,
- 4 zł za 1 cm3 : dla aut nie spełniających żadnej z ww norm.
Źródło: Ministerstwo Finansów