Jeszcze w styczniu rząd ma się zająć projektem nowej ustawy o kierujących pojazdami. Dokument pod obrady Sejmu trafi w lutym. Nie obędzie się bez długiej debaty.
Pomysł wywołuje sprzeciw wśród kierowców po sześćdziesiątce, którzy obawiają się, że nie przejdą badań i stracą prawo jazdy. - To próba wyciągnięcia z naszych kieszeni kolejnych pieniędzy - twierdzi 62-letni Jerzy Owczarek ze Skierniewic, który prowadzi samochód od 39lat. - Rząd i posłowie chcą wydłużyć nasz wiek produkcyjny do nawet 70 lat, a prawo jazdy będą nam zabierać po sześćdziesiątce? Absurd - dodaje.
Pomysłodawcy projektu twierdzą, że nie chcą nastawać na wolność osób starszych. - Przecież jeśli ktoś przejdzie badania, będzie mógł dalej jeździć samochodem, nawet w wieku 80lat - zapewnia Wiesław Słojewski z Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców.
Ze statystyk wynika, że to niedoświadczeni kierowcy stanowią największą grupę wśród sprawców wypadków. Systematycznie jednak rośnie liczba tragicznych zdarzeń powodowanych przez najstarszych użytkowników dróg.
- Młodych i niedoświadczonych kierowców ponosi fantazja. Starsi mają zaś problemy z poruszaniem się w coraz bardziej ciasnych i zatłoczonych miastach. Obie grupy kierowców są szczególnie narażone - uważa Wojciech Smyk, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Skierniewicach.
W województwie łódzkim w pierwszej połowie 2009 r. na 2107 wypadków drogowych 182 spowodowali kierujący w wieku powyżej 60 lat.
Specjaliści twierdzą, że zmiany powinny pójść dalej, w kierunku wprowadzenia okresowych badań dla wszystkich kierowców. - Przecież 70-latek może być dużo sprawniejszy od 50-latka. Prawo jazdy powinno być wydawane maksimum na 10 lat. Potem, powyżej 60. roku życia kierowca co dwa lata powinien przejść badania lekarskie, a od 65. - co rok - podkreśla dr Jacek Jakubowski z ośrodka medycyny pracy. I dodaje: - Bezterminowe prawo jazdy dostajemy bardzo często w wieku 18, 20 czy 25 lat, kiedy jesteśmy w pełni sił. Ale zdrowie zmienia się w ciągu życia.
Możliwe, że okresowe badania dla wszystkich przyczyniłyby się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na drogach. Obecnie Polska jest jednym z najniebezpieczniejszych krajów w Europie pod względem liczby kraks drogowych. Liczba ciężkich wypadków jest u nas trzykrotnie większa niż na Zachodzie. Ginie w nich też trzykrotnie więcej ludzi. A w większości krajów Europy Zachodniej kierowcy mają obowiązek przechodzić okresowe badania.
W Polsce nie wszyscy lekarze informują pacjentów o… zapisywaniu im leków ograniczających zdolność do jazdy samochodem. Tymczasem firmy ubezpieczeniowe zwracają na to coraz większą uwagę i jeśli wyjdzie na jaw, że kierowca był po takich środkach, odmawiają wypłacenia odszkodowania, gdyż niesprawni kierowcy nie powinni siadać za kółkiem.
Opracowanie BST
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?