Nie wszystko złoto, co się świeci
Data publikacji: Autor: (mp)

Dla menedżerów koncernów samochodowych najważniejsze są trendy. To, czy popyt na samochody rośnie jest ważniejsze od bezwzględnej ilości sprzedanych sztuk. Dany rynek może być obiecujący, rozwijający się lub nierozwojowy.
Od stycznia do końca lutego nabywców znalazło w Polsce 42 077 aut osobowych. To o 29 proc. mniej niż w tym samym okresie 2004 r. Mimo spadku popytu, sześciu markom z pierwszej dwudziestki udaje się sprzedawać więcej.
Z danych raportu firmy Samar monitorującej polski rynek motoryzacyjny wynika, że największy wzrost sprzedaży zanotował Hyundai – o 242 proc. To m.in. wynik dobrej sprzedaży modelu Getz, który kupiło 802 klientów – 331 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Mimo, że żaden z modeli marek Kia i Suzuki nie znalazł się w pierwszej dwudziestce rankingu sprzedaży, to popyt na auta tych firm wyraźnie wzrósł - o 198 proc. w przypadku Kii i 159 proc. w przypadku Suzuki. Większym zainteresowaniem cieszyły się także pojazdy Seata, Audi i Hondy, chociaż marki te odnotowały spadek sprzedaży poszczególnych modeli.
Wzrosła natomiast sprzedaż VW Golfa (o 23,4 proc.), Hondy Civic – 20,7 proc., Renault Kangoo – 12,8 proc. i Citroena Berlingo – 6,2 proc. Skoda Octavia ze wzrostem sprzedaży 1,2 proc. należy do czołówki notowań zajmując wśród modeli oferowanych w Polsce piątą pozycję. Dla porównania z Hyundaiem Getzem kupiło ją dwukrotnie więcej, bo 1 676 klientów. Możliwe, że dynamika wzrostu sprzedaży Octavii jeszcze wzrośnie, gdyż na rynek została wprowadzona wersja kombi.
Spadek sprzedaży najbardziej zauważalny jest w segmencie aut najmniejszych. W styczniu i lutym znacznie bo o 77 proc. wzrósł natomiast popyt na samochody terenowo-rekreacyjne. O 36,6 proc. więcej osób zdecydowało się na zakup auta luksusowego. Sprzedaż vanów (Chrysler Voyager, Peugeot 806) była wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego o 27,3 proc., a minivanów (Opel Zafira, Fiat Multipla) o 13 proc. Polacy częściej kupowali pojazdy sportowe (wzrost o 9,6 proc.) i kombivany (Renault Kangoo, Citroen Berlingo) – wzrost o 8 proc.
Marki, których sprzedaż najbardziej wzrosła
Marka |
Sprzedaż |
Zmiana (%) |
|
styczeń – luty 2005 |
styczeń – luty 2004 |
||
Hyundai |
919 |
269 |
241,64 |
Kia |
742 |
249 |
197,99 |
Suzuki |
318 |
123 |
158,54 |
Seat |
1 271 |
783 |
62,32 |
Audi |
337 |
268 |
25,75 |
Honda |
1 556 |
1 304 |
19,33 |
Źródło: Samar
Modele, których sprzedaż najbardziej wzrosła
Model |
Sprzedaż |
Zmiana (%) |
|
styczeń – luty 2005 |
styczeń – luty 2004 |
||
Hyundai Getz |
802 |
186 |
331,18 |
VW Golf |
774 |
627 |
23,44 |
Honda Civic |
751 |
622 |
20,74 |
Renault Kangoo |
707 |
627 |
12,76 |
Citroen Berlingo |
680 |
640 |
6,25 |
Skoda Octavia |
1 676 |
1 656 |
1,21 |
Źródło: Samar