Nie daj się zaskoczyć zimie

(ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
W ciągu kilku najbliższych dni powinniśmy spodziewać się pierwszych opadów śniegu. Dlatego też w tym roku już się nie dajmy zaskoczyć i zmieńmy wreszcie opony letnie na zimowe w odpowiednim czasie, tzn. gdy temperatura powietrza spadnie poniżej +7 st. C. a nie dopiero wtedy, gdy pojawi się płatki białego puchu.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

- "Mieszanka gumy stosowana w oponach zimowych jest bardziej miękka, a znajdujący się w niej bieżnik wyposażony jest w szerokie rowki i duże kostki. Dzięki temu, opona dostosowuje się do warunków na drodze, wpływając na poprawię przyczepności i krótszą drogę hamowania, w porównaniu do opon letnich w niskich temperaturach. Interesującą ciekawostką jest wynik badań, że opona zimowa jest w stanie przenieść na koła pięć razy większy moment obrotowy, niż opona letnia, co oznacza, że neutralizuje ona tendencje do efektu “buksowania" przy ruszaniu. Opony należy bezwzględnie wymienić, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm. Zachowajmy się równie odpowiedzialnie w okresie wiosennym, zmieńmy opony zimowe na letnie, gdy widzimy, że temperatura powietrza już nam na to pozwala. Jazda na zimówkach w wyższych temperaturach powoduje szybkie zużycie opony. Ponadto, opona zimowa gorzej odprowadza wodę, co powoduje powstanie zjawiska aquaplaningu, utraty przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą" - radzi Pan Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss.

**CZYTAJ TAKŻE

Letnie opony zimą?10 przykazań kierowcy przed zimą

**

Fot. Archiwum Polskapresse, opona letnia symetryczna
Fot. Archiwum Polskapresse, opona letnia symetryczna

Poza oponami letnimi i zimowymi, na rynku dostępne są opony uniwersalne, inaczej nazywane oponami całorocznymi lub wielosezonowymi. Są one połączeniem jednych i drugich. W opinii wielu kierowców, są wystarczające do użytkowania zimą, w polskich warunkach klimatycznych.

Każdy z nas, ma już upatrzone swoje ulubione punkty zajmujące się doborem właściwych opon i wymianą. Dla tych kierowców, którzy sami wolą zadbać o swój środek transportu, poniżej praktyczne rady, jak dobrać właściwie opony, by nasza jazda była bezpieczna, podpowiedział nam Pan Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss:

1. Rozmiar opony, indeks prędkości oraz indeks nośności muszą być zgodne z homologacją samochodu
I tutaj ważna uwaga - zdarza się, że producent samochodu dopuszcza w homologacji więcej niż jeden rozmiar opon, w takim przypadku zaleca się zakładanie na zimę opon węższych;

2. Jeżeli eksploatujemy samochód w warunkach miejskich, gdzie na drodze spotkamy się częściej z tzw. błotem pośniegowym należy dobrać opony z bieżnikiem zdecydowanie innym niż np. na teren górski, gdzie ze względu na śnieg i pochyłości terenu opona będzie musiała posiadać bardziej agresywną

Fot. Archiwum Polskapresse, opona zimowa asymetryczna
Fot. Archiwum Polskapresse, opona zimowa asymetryczna

rzeźbę bieżnika kierunkowego;

3. Nasz styl jazdy oraz rozwijana przez nas prędkość również powinna być brana przez nas pod uwagę dobierając oponę zimową - do eksploatacji w zimie z dużymi prędkościami najlepsza będzie opona asymetryczna.

Przed zakupem najlepiej skonsultujmy się z doświadczonym sprzedawcą, który ma w swojej ofercie różne opony i poprośmy o właściwy ich dobór, biorąc pod uwagę warunki w jakich będziemy je eksploatować.

Bieżniki - który wybrać?

Bieżnik symetryczny
Dwie połówki opony posiadają ten sam wzór. Cena: Relatywnie niska. Zalety: Komfort akustyczny. Mniejsze opory toczenia - mniejsze zużycie paliwa. Łatwy montaż, można je zakładać w dowolnej pozycji. Wady: Słabe odprowadzanie wody, wydłużona droga hamowania. Nie sprawdza się w wa- runkach zimowych. Produkt mniej zaawansowany technologicznie. Dla kogo: Mniejsze auta, mała moc silnika.


Fot. Archiwum Polskapresse, opona zimowa kierunkowa
Fot. Archiwum Polskapresse, opona zimowa kierunkowa


Bieżnik kierunkowy

Na obwodzie opon kierunkowych znajduje się zazwyczaj jeden szeroki rowek obwodowy (służy on gromadzeniu wody) oraz lejkowate rowki poprzeczne, których zadaniem jest skuteczne wyrzucenie wody spod opony. Cena: Wyższa. Zalety: Radzą sobie z nadmiarem wody, zapewniają dobrą przyczepność. Mniejsze prawdopodobieństwo ślizgania się na warstwie wody. Wady: Wyższy poziom emitowanego hałasu. Dla kogo: Dla właścicieli aut średniej i wyższej klasy.

Bieżnik asymetryczny
Bieżnik na dwóch połowach opony różni się: Zewnętrzna połowa - klocki są większe, bardziej masywne. Po wewnętrznej stronie - większe zagęszczenie. Zalety: Najbardziej zaawansowane technologicznie. Zewnętrzna połowa ma gwarantować stabilną jazdę na wprost oraz pewne pokonywanie zakrętów. Wewnętrzna ma poprawiać odprowadzanie wody oraz przyczepność w trakcie jazdy. Komfort akustyczny. Oszczędne w eksploatacji. Cena: Raczej wysoka. Dla kogo: Raczej dla właścicieli aut wyższej klasy.

Pamiętajmy, zmiana opon na zimowe zapewni nam większe bezpieczeństwo!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty