Niebezpieczna woda

Maciej Fabijański
Zbiorniczek płynu hamulcowego to jedno z  miejsc, z których płyn chłonie wilgoć.
Zbiorniczek płynu hamulcowego to jedno z miejsc, z których płyn chłonie wilgoć.
Niewielka ilość wody w płynie hamulcowym powoduje bardzo wyraźny spadek jego temperatury wrzenia, co może mieć bardzo niebezpieczne następstwa.

Płyny hamulcowe to mieszanina eterów glikoli i alkoholi uszlachetniona dodatkiem środków smarnych oraz zabezpieczających

Zbiorniczek płynu hamulcowego to jedno z  miejsc, z których płyn chłonie wilgoć.
Zbiorniczek płynu hamulcowego to jedno z miejsc, z których płyn chłonie wilgoć.

przed korozją i procesami starzenia. Glikole są higroskopijne, czyli że wchłaniają wilgoć. Płyn hamulcowy pobiera wilgoć z najbliższego otoczenia, ze zbiorniczka płynu, z uszczelek i ścianek przewodów elastycznych.

Podczas hamowania temperatura niektórych elementów układu hamulcowego potrafi wzrastać do ok. 800 stopni Celsjusza. Od mocno rozgrzanych tarcz, klocków i zacisków nagrzewa się również płyn hamulcowy. Jeśli w pewnym miejscu jego temperatura przekroczy punkt wrzenia, płyn zaczyna się gotować i zmienia swój stan skupienia z ciekłego na gazowy.

W rezultacie pojawia się tzw. korek parowy. Para w odróżnieniu od płynu jest ściśliwa, a to obniża ciśnienie przekazywane z pompy hamulcowej lub pompy ABS do siłowników hydraulicznych ( zacisków i cylinderków) przy kołach. Hamulce po prostu przestają działać.

Temperatura wrzenia płynu hamulcowego spada wraz ze wzrostem ilości wchłoniętej przez niego wody. Zaledwie jednoprocentowa zawartość wody w płynie powoduje obniżenie temperatury wrzenia aż o około 15 proc. Oprócz temperatury wrzenia płynu bez wody podawana jest jeszcze temperatura wrzenia płynu zawilgoconego ( przy granicznej zawartości wody wynoszącej 3,5 proc.). Dla płynu hamulcowego klasy DOT4 wynoszą one odpowiednio 230 i 155 stopni Celsjusza.

Temperaturę wrzenia płynu hamulcowego można sprawdzić za pomocą odpowiednich przyrządów. Jedne określają ten parametr na postawie pomiaru przewodności elektrycznej płynu, która się zwiększa wraz ze wzrostem zawartości wody. Inne przyrządy podgrzewają płyn i bezpośrednio mierzą temperaturę jego wrzenia. Jeszcze inne określają temperaturę wrzenia na podstawie pomiarów optycznych.

Sprawdzanie temperatury wrzenia nie jest jedynym kryterium przydatności płynu hamulcowego. Producenci zalecają okresową jego wymianę (w przypadku płynu DOT4 ma to następować przeważnie co dwa lata). Pomiar temperatury wrzenia może tylko tę czynność przyspieszyć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty