Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Niedoceniany układ

Data publikacji: Autor: (gw), Motoexpress

Układ wydechowy jest traktowany przez wielu użytkowników jako mało ważny zespół, który odprowadza spaliny z silnika i często uszkadza się podczas szybkich przejazdów przez nierówności terenowe.

W praktyce, wydech jest równie ważny jak inne zespoły pojazdu. Jest to skomplikowany technicznie układ, który spełnia wiele ważnych funkcji.

  • Po pierwsze jego zadaniem jest skuteczne odprowadzanie spalin poza obrys karoserii pojazdu.
  • Po drugie wycisza hałasy związane z wylotem spalin z głowicy silnika, do czego służą dwa, a niekiedy trzy tłumiki.
  • Wreszcie po trzecie, w układzie wydechowym odbywa się oczyszczenie gazów spalinowych ze szkodliwych związków chemicznych, które nie powinny przedostać się do atmosfery.
W niektórych jednostkach napędowych, dzięki odpowiedniemu ukierunkowaniu kanałów układu wydechowego napędzany jest wirnik sprężarki, która wówczas nazywana jest turbosprężarką.

Kolektor na początku
Początkiem układu wydechowego jest kolektor umieszczony przy głowicy silnika. Układ ten jest związany silnikiem, kopiuje jego ruchy, a dodatkowo wytwarza drgania własne, dlatego musi być połączony z nadwoziem elementami elastycznymi, które są jednym z gwarantów długotrwałej jego pracy. Mocowanie poszczególnych elementów ze sobą lub rurami wiodącymi spaliny powinno być wykonywane za pomocą skręcanych obejm z użyciem odpowiednich podkładek i przekładek amortyzujących i dylatacyjnych.

Głośne przypomnienie
Właściwie użytkownicy przypominają sobie o układzie wydechowym, gdy dziury w tłumikach i nieszczelności połączeń powodują zwiększenie głośności jego pracy. Jazda z nieszczelnym układem może nieść bardzo poważne skutki dla zdrowia i życia kierowcy i pasażerów. Należy podkreślić, że spaliny przedostające się pod podwozie różnymi drogami trafiają do wnętrza samochodu i mogą wywołać bóle głowy, złe samopoczucie, obniżenie koncentracji i czasami bywają przyczyną wypadków.

Dlatego wymiany elementów układu wydechowego trzeba dokonywać w profesjonalnych warsztatach, które używają oryginalnych części zamiennych i stosują technologie montażu zalecane przez producentów samochodów.

Uwaga na uszkodzenia
1 Układ biegnący pod podłogą samochodu narażony jest na stały kontakt z różnymi agresywnymi substancjami pochodzącymi z otocznia, a także produktami działającymi korozyjnie zawartymi w spalinach samochodu.
2 Dodatkowo jest on narażony na uszkodzenia mechaniczne wywołane przez kamienie czy przeszkody stałe.
3 Kolejnym czynnikiem wpływającym destrukcyjnie na ten zespół są różnice temperatur pomiędzy rozgrzanym metalem a otoczeniem np. podczas przejazdu przez kałużę.
4 Układy wydechowe, nawet te najdroższe podlegają zużyciu korozyjnemu. Proces korozji przebiega od wewnątrz tłumika i postępuje najszybciej, gdy pojazdu nie eksploatuje się przez długie okresy, a wewnątrz tłumików kondensuje się woda.

UWAGA! Wymienione warunki sprawiają, że trwałość układu wydechowego jest ograniczona i wynosi z reguły 4-5 lat lub 80-100 tys. km przebiegu. Nieco większą żywotność wykazują układy wydechowe silników wysokoprężnych.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości