Niedoceniany układ

(gw)
Układ wydechowy jest traktowany przez wielu użytkowników jako mało ważny zespół, a tymczasem tak nie jest.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają
Układ wydechowy jest traktowany przez wielu użytkowników jako mało ważny zespół, który odprowadza spaliny z silnika i często uszkadza się podczas szybkich przejazdów przez nierówności terenowe.

Niedoceniany układ

W praktyce, wydech jest równie ważny jak inne zespoły pojazdu. Jest
to skomplikowany technicznie układ, który spełnia wiele ważnych funkcji.
Po pierwsze jego zadaniem jest skuteczne odprowadzenie spalin poza obrys
karoserii pojazdu. Po drugie wycisza hałasy związane z wylotem spalin z
głowicy silnika, do czego służą dwa, a niekiedy trzy tłumiki. Wreszcie
po trzecie, w układzie wydechowym odbywa się oczyszczenie gazów spalinowych
ze szkodliwych związków chemicznych, które nie powinny przedostać się do
atmosfery.
Dodatkowo, w niektórych jednostkach napędowych, dzięki odpowiedniemu
ukierunkowaniu kanałów układu wydechowego napędzany jest wirnik sprężarki,
która wówczas nazywana jest turbosprężarką.
Warto pamiętać o układzie biegnącym pod podłogą samochodu, który narażony
jest na stały kontakt z różnymi agresywnymi substancjami pochodzącymi z
otoczenia, a także produktami działającymi korozyjnie a zawartymi w spalinach
samochodu. Dodatkowo, jest on narażony na uszkodzenia mechaniczne wywołane
przez kamienie czy przeszkody stałe. Kolejnym czynnikiem wpływającym destrukcyjnie
na ten zespół są różnice temperatur pomiędzy rozgrzanym metalem a otoczeniem
np. podczas przejazdu przez kałużę. Układy wydechowe, nawet te najdroższe
podlegają zużyciu korozyjnemu. Proces korozji przebiega od wewnątrz tłumika
i postępuje najszybciej, gdy pojazdu nie eksploatuje się przez długie okresy
a wewnątrz tłumików kondensuje się woda. Wymienione warunki sprawiają,
że trwałość układu wydechowego jest ograniczona i wynosi z reguły 4-5 lat
lub 80-100 km przebiegu. Nieco większą żywotność wykazują układy wydechowe
silników wysokoprężnych.
Początkiem układu wydechowego jest kolektor umieszczony przy głowicy
silnika. Układ ten jest związany z silnikiem, kopiuje jego ruchy, a dodatkowo
wytwarza drgania własne, dlatego musi być połączony z nadwoziem elementami
elastycznymi, które są jednym z gwarantów długotrwałej jego pracy. Mocowanie
poszczególnych elementów ze sobą lub rurami wiodącymi spaliny powinno być
wykonywane za pomocą skręcanych obejm z użyciem odpowiednich podkładek
i przekładek amortyzujących i dylatacyjnych.
Właściwie użytkownicy przypominają sobie o układzie wydechowym, gdy
dziury w tłumikach i nieszczelności połączeń powodują zwiększenie głośności
jego pracy. Jazda z nieszczelnym układem może nieść bardzo poważne skutki
dla zdrowia i życia kierowcy i pasażerów. Należy podkreślić, że spaliny
przedostające się pod podwozie różnymi drogami trafiają do wnętrza samochodu
i mogą wywołać bóle głowy, złe samopoczucie, obniżenie koncentracji i czasami
bywają przyczyną wypadków.
Dlatego wymiany elementów układu wydechowego trzeba dokonywać w profesjonalnych
warsztatach, które używają oryginalnych części zamiennych i stosują technologie
montażu zalecane przez producentów samochodów.
Przeczytaj też: Układ
wydechowy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty