Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Niedoskonałości usługi Historia Pojazdu

Data publikacji: Autor: (pp)

Fot: Archiwum Polskapresse Kilka dni temu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uruchomiło całkowicie nową e-usługę, która, przynajmniej w teorii, ma umożliwić szybki dostęp do informacji na temat m.in. przebiegu auta lub ważności polisy OC. Okazuje się jednak, że system wciąż posiada luki - podaje "Gazeta Wyborcza".

Przypomnijmy, że e-usługa Historia Pojazdu powstała z myślą o tych, którzy zamierzają kupić auto z drugiej ręki. Na stronie Fot: Archiwum Polskapresseinternetowej www.historiapojazdu.gov.pl wystarczy wypełnić prosty formularz, by uzyskać szereg istotnych informacji o pojeździe. Wszystkie dane pochodzą z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Okazuje się jednak, że system nie działa jeszcze tak, jak życzyliby sobie tego użytkownicy.

Pierwszym problemem są dane na temat aktualnej polisy OC. Może bowiem dojść do sytuacji, w której pomimo ważnego ubezpieczenia, system wyświetli komunikat o jej braku. Powodem jest wolny przepływ informacji pomiędzy CEPiK, a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym, który gromadzi dane na temat wszystkich polis komunikacyjnych w naszym kraju. W celu upewnienia się, czy samochód ma wykupione ważne ubezpieczenie, można również skorzystać ze strony internetowej UFG.

Kolejny kłopot stanowią informacje o stanie licznika pojazdu podczas ostatniej kontroli w stacji obsługi pojazdów. Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2014 roku, diagności mają obowiązek odnotować w system przebieg auta i przesłać te informacje do systemu CEPiK. W przypadku pojazdów, które przeszły kontrolę okresową jeszcze przed tą datą, usługa Historia Pojazdów wyświetla komunikat o braku danych na temat przebiegu.

System nie obejmuje również stanu licznika pojazdów młodszych, niż 3 lata. Przypomnijmy, że w przypadku nowych pojazdów, pierwsza kontrola techniczna odbywa się właśnie po trzech latach od rejestracji. Oznacza to, że jego właściciel można cofnąć licznik pojazdu przed wizytą w okręgowej stacji kontroli pojazdów, podwyższając tym samym wartość auta na rynku wtórnym. Rozwiązaniem takiej sytuacji byłyby rejestracje przebiegów podczas przeglądów gwarancyjnych. Wówczas, dane te trafiałyby do CEPiK, a następnie usługi Historia Pojazdu. Niestety, takie rozwiązanie ma się pojawić dopiero w 2016 roku.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Arturo (gość)

    I jak kupić samochód jeśli ciągle są jakieś braki. Nawet nie mogą zrobić porządnie systemu z danymi. Kupę kasy poszło a danych rzetelnych nadal nie ma. Zostaje przy swoim wypożyczam długo terminowo i po problemie

  • ZX z Pectrum (gość)

    Proponuję wprowadzić obowiązek wpisywania nr. rejestracyjnego i przebiegu na każdym dokumencie/fakturze/paragonie dotyczącym auta, np. kupujemy olej lub opony - na paragonie widnieje nr rej. i aktualny przebieg. Wbrew pozorom nie byłoby to uciążliwe, w ciągu roku uzbieralibyśmy najwyżej kilkanaście takich rachunków i byłoby o wiele trudniej ukryć rzeczywisty przebieg auta. W przypadku wykrycia fałszerstwa np. na stacji diagnostycznej podczas przeglądu - osoba odpowiedzialna powinna podlegać odpowiedzialności karnej. Powypadkowe strucle zespawane z dwóch i ze wstawianymi tzw "ćwiartkami" nie powinny być w ogóle ponownie dopuszczone do eksploatacji w żadnym kraju należącym do UE.

  • Jura (gość)

    Rok temu koło Stuttgartu kupiłem RAV-kę z 2005 r po lekkim gradobiciu za 4000 euro. Otrzymałem dokumentację tego pojazdu. A tam rachunki - wymiana opon - z wpisanym przebiegiem kilometrów, w innym warsztacie założenie spoilera na dach i wpisany przebieg. Następny rok wymiana tarcz i klocków hamulcowych w innym warsztacie i znów rachunek, nr. rej. nazwisko i przebieg kilometrów. Kilka rachunków z różnych warsztatów daje wiarygodność historii takiego pojazdu. Pewnie "zaradny" rodak- pośrednik, sprzedając taki sam. wyrzuci te rachunki i cofnie licznik, ale jest w tej metodzie sens i to musi być także i u nas.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości