Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Nieoficjalne czarne punkty

Data publikacji: Autor: Krzysztof M. Kaźmierczak

Miejsca oznaczone tablicami „czarny punkt” w większości nie są wcale najniebezpieczniejszymi odcinkami dróg. Wskazujemy najczarniejsze pod względem wypadków śmiertelnych miejsca na mapie drogowej Wielkopolski.

 

Bezpieczeństwo na drogach nie zależy wyłącznie od patrolujących drogi policjantów. Nie trzeba posiadać bloczka z mandatami, by ograniczyć liczbę wypadków. Udowodnili to funkcjonariusze z wielkopolskiej „drogówki”.

 

Policyjne szkiełko i oko

 

Wielkopolska policja jako jedyna w kraju przeprowadziła szczegółową analizę bezpieczeństwa na drogach. Już po raz drugi analitycy z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Poznaniu przekopali się przez stosy raportów z całego województwa, dotyczące zdarzeń na drogach krajowych. Po lupę wzięto wszystkie ich odcinki, gdzie w okresie od początku 2000 r. do maja 2004 r. doszło do przynajmniej dwóch wypadków śmiertelnych. Będący efektem tej pracy raport (zdobyliśmy go, chociaż finalne prace nad nim jeszcze trwają) zawiera najaktualniejsze dane na temat stanu bezpieczeństwa na drogach krajowych naszego województwa. Co ciekawe, lista najniebezpieczniejszych odcinków dróg nie pokrywa się z listą „czarnych punktów”, ustalaną przez Generalną Dyrekcję Dróg i Mostów. – Nasze „czarne punkty” to efekt akcji podjętej w 1998 r. Od tego czasu sporo się zmieniło, ale pozostawiliśmy znaki w celach prewencyjnych – wyjaśnia Jacek Gacparski z GDDiM w Warszawie.

 

Najpierw trzeba wiedzieć

 

Podobne raporty o zagrożeniach od lat opracowywane są przez policję naszych zachodnich sąsiadów. W znacznym stopni to właśnie dzięki nim udaje się eliminować tam miejsca zagrożone najgorszymi w skutkach wypadkami i ograniczać ilość takich zdarzeń.

Marząc o podobnie bezpiecznych drogach jak w Niemczech czy Austrii, możemy pocieszyć się tym, że zaledwie roczne „grzebanie w papierach” dało w Wielkopolsce efekty. – Jesteśmy mile zaskoczeni, że zagrożenie wypadkami zostało wyeliminowane lub ograniczone aż w 33 spośród 55 miejsc, które wytypowaliśmy w 2003 roku – mówi nadkom. Stanisław Małecki z WRD KWP w Poznaniu. – W części przypadków poprawa jest skutkiem modernizacji lub zmian w oznakowaniu dróg. W innych natomiast wyłącznie naszych wysiłków np. zwiększenia liczby patroli czy ustawienia radarów.

 

Mapa ostrzegawcza

 

Na policyjnej czarnej liście widnieją obecnie 22 odcinki dróg. W oparciu o te dane powstała mapa najniebezpieczniejszych miejsc regionu. Umieszczono na niej siedem punktów, w których nie udało się poprawić bezpieczeństwa i gdzie w przeciągu ostatniego roku nadal dochodziło do najtragiczniejszych w skutkach wypadków. Pominięto miejsca, które obecnie są już znacznie bezpieczniejsze – nie notuje się na nich zdarzeń z ofiarami śmiertelnymi. Z tego względu na mapie nie znalazło się np. skrzyżowanie w Pniewach. W tym najbardziej znanym oficjalnym „czarnym punkcie” Wielkopolski w latach 2000-2002 zginęło aż 11 osób, ale w ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. nie zginął już nikt.

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości