Podstawowym impulsem uruchamiającym układ stabilizacji biegu jałowego jest sygnał o zamknięciu przepustnicy w pozycji biegu
jałowego. Drugi ważny sygnał dotyczy informacji o aktualnej temperaturze silnika. Dla niej sterownik odczytuje, z zaprogramowanej charakterystyki, wymaganą prędkość obrotową silnika na biegu jałowym. Następnie na podstawie informacji o rzeczywistej prędkości obrotowej silnika, sterownik oblicza różnicę pomiędzy rzeczywistą prędkością obrotową silnika a wymaganą prędkością obrotową silnika.
Proces regulacji rozpoczyna się, jeżeli różnica ta przekracza dopuszczalną wartość. Niemożliwość utrzymania prędkości obrotowej biegu jałowego na zadanym poziomie nie jest jedynie spowodowana uszkodzeniem układu odpowiedzialnego za położenie przepustnicy czy zaworu powietrza dodatkowego w kanale obejściowym przepustnicy. Różnorodność i jednocześnie złożoność układów wtryskowych benzyny sprawia, że możliwych przyczyn jest znacznie więcej. Na przykład w przypadku systemu Motronic nieprawidłowa praca na biegu jałowym wymaga sprawdzenia m.in. czujnika położenia przepustnicy, zaworu powietrza obejściowego, zaworu przewietrzania zbiornika paliwa, kąta wyprzedzenia zapłonu, ciśnienia paliwa, wtryskiwacza paliwa oraz układu ogrzewania sondy lambda. Z kolei w układzie pośredniego wielopunktowego wtrysku benzyny Honda PGM-FI za nierównomierną prędkość biegu jałowego po rozgrzaniu silnika mogą odpowiadać awarie związane z urządzeniem sterującym, wtryskiwaczem paliwa, zaworem zwiększania prędkości biegu jałowego, czujnikiem położenia wału korbowego, czujnikiem identyfikacji cylindrów lub czujnikiem ciśnienia w kolektorze dolotowym (tzw. MAP sensorem).
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?