Nieszczelne chłodzenie

Maciej Fabijański
W opaskach skręcanych trzeba okresowo sprawdzać siłę docisku.
W opaskach skręcanych trzeba okresowo sprawdzać siłę docisku.
Jednym z warunków prawidłowego działania układu chłodzenia silnika spalinowego cieczą jest jego szczelność.

Miejscami, które najbardziej są narażone na występowanie wycieków płynu są połączenia przewodów gumowych z innymi

W opaskach skręcanych trzeba okresowo sprawdzać siłę docisku.
W opaskach skręcanych trzeba okresowo sprawdzać siłę docisku.

elementami układu chłodzenia. Właściwy docisk przewodu do króćca zapewnia metalowa opaska. Może to być opaska skręcana lub samozaciskająca. Opaska typu samozaciskającego bardzo ułatwia wszelkie prace demontażowo-montażowe w układzie chłodzenia. Opaska z czasem może jednak stracić część swojej siły zaciskającej, która już nie wystarczy do utrzymania w tym miejscu szczelności. W opaskach skręcanych siła docisku regulowana jest za pomocą połączenia gwintowego. Siłę docisku takich opasek trzeba jednak okresowo sprawdzać. Zbyt mocne dokręcenie śruby regulacyjnej grozi uszkodzeniem gwintu, zwłaszcza, gdy jest on nacięty na powierzchni samej opaski.

Szczelność połączeń w układzie chłodzenia zależy nie tylko od opasek zaciskających ale i od samych przewodów. W większości przypadków są to przewody wykonane z gumy z dodatkowym wewnętrznym zbrojeniem. Proces starzenia stopniowo niszczy przewody. Świadczy o tym wyraźnie widoczna siateczka drobnych pęknięć na powierzchni gumy. Jeśli przewód puchnie, to znaczy, że jego wewnętrzne zbrojenie przestało działać i trzeba go natychmiast wymienić.

Ważnym miejscem układu chłodzenia dla zachowania odpowiedniej szczelności jest korek chłodnicy z wbudowanymi zaworami nadciśnieniowym i podciśnieniowym. Gdy ciśnienie w układzie chłodzenia wzrośnie ponad określona wartość , otwiera się zawór nadciśnieniowy umożliwiający przepływ cieczy do zbiornika wyrównawczego. Jeśli zawór będzie reagował na niższe ciśnienie niż projektowane, wypływ płynu z chłodnicy będzie znacznie większy i jego ilość może już nie zmieścić się w zbiorniku wyrównawczym.

Bardzo często nieszczelność układu chłodzenia spowodowana jest uszkodzeniem uszczelki pod głowicą. Przyczynami wycieków płynu chłodzącego są także uszkodzenia mechaniczne oraz korozja metalowych elementów układu chłodzenia. Ciecz z układu chłodzenia wydostaje się na zewnątrz również  przez wadliwe uszczelnienie wirnika pompy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty