Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Nieważne, ile kosztuje. Ważne, ile na nim stracimy

Data publikacji: Autor: Adam Mirosiński

Fot. Małgorzata Genca Grubo ponad połowę swojej wartości może stracić nowy samochód po 3 latach użytkowania. To dowód, że wybierając auto warto kierować się nie tylko jego ceną i wyposażeniem.

Fot. Małgorzata GencaMoc silnika, zużycie paliwa, liczba poduszek powietrznych… Wybierając nowy samochód zwykle tego typu informacje bierzemy pod uwagę, zapominając o niezwykle istotnym parametrze, jakim jest spadek wartości. Dlaczego jest tak ważny? Bo przy odsprzedaży auta decyduje o tym, ile pieniędzy za nie dostaniemy i tym samym staje się kluczowym czynnikiem eksploatacyjnym. Oczywiście znaczenie mają też stan techniczny, przebieg czy ewentualne uszkodzenia konkretnego pojazdu, ale znacznie ważniejsza jest ogólna rynkowa ocena danego modelu, przekładająca się na jego wartość rezydualną. Mianem tym określa się właśnie cenę, na jaką może liczyć właściciel sprzedając samochód po upływie założonego czasu użytkowania.

– Spadek wartości zawsze największy jest w pierwszych 2-3 latach użytkowania. Później ulega stabilizacji na średnim poziomie. W przypadku aut 10-letnich i starszych, poziom wartości jest już dość niski i spadki są wręcz symboliczne. Wówczas zaczyna o niej decydować stan techniczny pojazdu oraz dokumentacja jego historii – wyjaśnia Bartłomiej Binkiewicz z firmy EurotaxGlass’s Polska.

Co wpływa na wartość pojazdu? W ciągu ostatnich lat, zwłaszcza w segmentach samochodów miejskich, kompaktowych i kasy średniej, daje się zaobserwować wzrost wartości aut z silnikami benzynowymi kosztem diesli. Trend taki spowodowały duże dopłaty do modeli z jednostkami wysokoprężnymi, obawy przed wysokimi kosztami ich napraw oraz unowocześnianie silników benzynowych przekładające się na zmniejszenie zużycia paliwa. – Mocno na wartościach zyskały też hybrydy. Liderem jest tu niewątpliwie Toyota, której samochody bardzo zbliżyły się cenowo do diesli, przez co stanowią ciekawą alternatywę – mówi Bartłomiej Binkiewicz.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

Jeśli chodzi o wpływ wyposażenia na wartość rezydualną, to można zauważyć prawidłowość, że najlepiej „trzymają cenę” auta wyposażone optymalnie, we wszystko co niezbędne. Samochody z bardzo ubogim wyposażeniem oraz te przesadnie bogate w gadżety tracą na wartości szybciej. Również swobodne dobieranie dużej liczby opcji obniża końcową wartość rezydualną.

Biorąc z kolei pod uwagę gusta klientów odnośnie marek pojazdów, to najchętniej wybierane są oczywiście te niemieckie i japońskie. Przebojem udział w rynku zdobyły marki koreańskie, oferując ciekawy desig za rozsądną cenę.
Poniżej prezentujemy ranking 30 modeli najmniej i najbardziej tracących na wartości. Prezentuje on średnią wartość rezydualną aut po 3 latach i 60 000 km przebiegu, a samochody uporządkowano według jej spadków.

Aż 17 modeli z 30 modeli najmniej tracących na wartości to SUV-y lub crossovery. Potwierdza to ogromne zainteresowanie autami tych segmentów oraz ich wysokimi wartościami na rynku wtórnym. Oczywiście nie mogło zabraknąć przedstawicieli popularnych i cenionych marek japońskich takich jak Toyota czy Mazda.

Grono aut najszybciej tracących na wartości obejmuje wiele modeli będących u schyłku cyklu życia, które niedługo zostaną zastąpione kolejnymi generacjami. Fakt ten obniża przewidywaną wartość rezydualną dla schodzącego z rynku modelu.

Przykładowe spadki wartości - modele i wersje tracące najwięcej na wartości:

Marka Model  Wersja Cena nowego (zł) Wartość rezydualna (%) Spadek wartości (%) Cena po 3 latach (zł)
AUDI A8 [D4] 13- A8 3.0 TDI clean diesel Quattro Sedan Automatyczna skrzynia biegów 365600 52,3 47,7 191253
HYUNDAI Santa Fe 12- Santa Fe 2.2 CRDi Style Kombi Manualna skrzynia biegów 164900 51,8 48,2 85427
ALFA ROMEO MiTo 08- MiTo 1.4 Progression Hatchback Manualna skrzynia biegów 56200 50,9 49,1 28598
BMW Seria 5 Gran Turismo [F07] 13- 530d Hatchback Automatyczna skrzynia biegów 291700 50,2 49,8 146497
BMW Seria 6 Coupe [F13] 11- 640d Coupe Automatyczna skrzynia biegów 395000 49,2 50,8 194361
BMW Seria 7 [F01, F02] 12- 730d Sedan Automatyczna skrzynia biegów 362700 49,1 50,9 178223
JAGUAR XF 11- XF 3.0 V6 D Premium Luxury Sedan Automatyczna skrzynia biegów 275400 48,6 51,4 133744
NISSAN Micra 13- Micra 1.2 Tekna Hatchback Manualna skrzynia biegów 53980 47,7 52,3 25731
SSANGYONG Rexton W 13- Rexton 2.0 D Quartz Kombi Manualna skrzynia biegów 119000 47,3 52,7 56318
NISSAN Evalia 11- Evalia 1.5 dCi Tekna 5os Van Manualna skrzynia biegów 91550 46,7 53,3 42757
LANCIA Thema 11- Thema 3.0CRD Executive Sedan Automatyczna skrzynia biegów 226900 46,7 53,3 105923
JAGUAR XK Convertible 09- XK 5.0 V8 Kabriolet Automatyczna skrzynia biegów 524000 46,4 53,6 242962
NISSAN Pathfinder 10- Pathfinder 2.5 D LE EU5 Kombi Manualna skrzynia biegów 212300 46,4 53,6 98599
CITROEN Berlingo Multispace 12-15 Berlingo 1.6 HDi Seduction Kombi Manualna skrzynia biegów 77100 46,3 53,7 35719
MERCEDES-BENZ Klasa E Kombi [S 212] 13- E 350 BlueTEC 9G-TRONIC Elegance Kombi Automatyczna skrzynia biegów 293730 46 54 135239
RENAULT Scenic III Grand 13- Scenic Gr. 1.6 dCi Energy Limited Kombi MPV Manualna skrzynia biegów 96700 46 54 44468
VOLVO S80 13- S80 D5 AWD Momentum aut Sedan Automatyczna skrzynia biegów 219700 45,3 54,7 99445
MAZDA CX-7 09- CX-7 2.3T Sport Kombi Manualna skrzynia biegów 158900 44,9 55,1 71299
RENAULT Kangoo 13- Kangoo 1.5 dCi Limited Kombi Manualna skrzynia biegów 78050 44,7 55,3 34894
VOLVO XC70 13- XC70 D5 AWD Momentum aut Kombi Automatyczna skrzynia biegów 233700 44,5 55,5 104017
FORD Mondeo Sedan 14- Mondeo 2.0 Titanium Hybrid Sedan Automatyczna skrzynia biegów 126800 44 56 55802
RENAULT Koleos II 13- Koleos 2.0 dCi 4x4 Limited aut Kombi Automatyczna skrzynia biegów 134700 43,7 56,3 58842
VOLVO V70 13- V70 D5 AWD Momentum Kombi Automatyczna skrzynia biegów 226800 43,5 56,5 98576
RENAULT Laguna III 10- Laguna 2.0 dCi Limited Hatchback Manualna skrzynia biegów 100100 43,4 56,6 43434
HYUNDAI Genesis 14- Genesis 3.8 V6 GDI Sedan Automatyczna skrzynia biegów 299000 43,4 56,6 129714
RENAULT Laguna Coupe 12- Laguna 2.0 dCi GT ESM Coupe Manualna skrzynia biegów 136900 42,2 57,8 57708
CITROEN C5 10- C5 2.0 HDi Seduction Sedan Manualna skrzynia biegów 104100 41,5 58,5 43200
NISSAN Leaf 13- Leaf Hatchback Bezstopniowa skrzynia biegów 126080 41,1 58,9 51778
FIAT Fiorino Qubo 08- Fiorino Qubo 1.4 Dynamic Kombi Manualna skrzynia biegów 55000 39,7 60,3 21835
JAGUAR XJ 09- XJ 3.0 D V6 Premium Luxury Sedan Automatyczna skrzynia biegów 432700 36 64 155775


Przykładowe spadki wartości - modele i wersje tracące najmniej na wartości:

Marka Model  Wersja Cena nowego (zł) Wartość rezydualna (%) Spadek wartości (%) Cena po 3 latach (zł)
SUBARU XV 12- XV 2.0D Comfort Hatchback Manualna skrzynia biegów 119000 65,8 34,2 78269
MAZDA CX-3 CX-3 2.0 Skyenergy Hatchback Manualna skrzynia biegów 77400 63,8 36,2 49408
NISSAN Qashqai 13- Qashqai 1.5 dCi Acenta Hatchback Manualna skrzynia biegów 91800 62,1 37,9 56971
PORSCHE Boxster [981] Boxster S Roadster Manualna skrzynia biegów 306900 61,6 38,4 189163
MERCEDES-BENZ Klasa V 14- V 220 CDI (dlugi) Kombi Manualna skrzynia biegów 168756 60,6 39,4 102297
VOLKSWAGEN up! up! 1.0 move up! Hatchback Manualna skrzynia biegów 40090 59,7 40,3 23950
PORSCHE Cayenne II 14- Cayenne Diesel Kombi Automatyczna skrzynia biegów 332500 59,6 40,4 198342
BMW X 1 [E84] 12- X1 xDrive20d Kombi Manualna skrzynia biegów 148400 59,5 40,5 88278
VOLKSWAGEN CC 12- CC 2.0 TDI DPF BMT DSG Sedan Automatyczna skrzynia biegów 145390 59,5 40,5 86468
VOLKSWAGEN Golf Cabriolet 11- Golf 1.4 TSI Kabriolet Manualna skrzynia biegów 98990 59,3 40,7 58676
LEXUS GS 12- GS 450h F Sport Sedan Bezstopniowa skrzynia biegów 357800 59,2 40,8 211771
HONDA Civic Sedan 12- Civic 1.8 Comfort Sedan Manualna skrzynia biegów 76100 59,1 40,9 44961
AUDI Q5 12- Q5 2.0 TDI clean diesel Quattro S tronic Kombi Automatyczna skrzynia biegów 179200 59 41 105776
VOLKSWAGEN Touareg 14- Touareg 3.0 V6 TDI BMT Kombi Automatyczna skrzynia biegów 241690 58,9 41,1 142395
VOLKSWAGEN Touran 10- Touran 1.6 TDI DPF Comfortline Kombi Manualna skrzynia biegów 94590 58,8 41,2 55573
VOLVO XC 90 14- XC 90 D5 AWD Momentum Kombi Automatyczna skrzynia biegów 273200 58,8 41,2 160647
DACIA Lodgy 12- Lodgy 1.5 dCi Laureate Kombi Manualna skrzynia biegów 54000 58,5 41,5 31576
LAND ROVER Range Rover Evoque 11- Evoque 2.2SD4 Dynamic Kombi Manualna skrzynia biegów 255400 58,5 41,5 149394
MINI [BMW] MINI Cooper 5dr 14- MINI Cooper S Hatchback Manualna skrzynia biegów 105000 58,4 41,6 61353
LEXUS CT 14- CT 200h Elegance Hatchback Bezstopniowa skrzynia biegów 119600 58,3 41,7 69724
DACIA Duster 13- Duster 1.5 dCi Laureate 4x4 Kombi Manualna skrzynia biegów 69900 58,3 41,7 40780
OPEL Mokka Mokka 1.6 CDTI Enjoy S&S Hatchback Manualna skrzynia biegów 87750 58,2 41,8 51073
PORSCHE Cayman [981] Cayman S Coupe Manualna skrzynia biegów 320300 57,9 42,1 185400
VOLKSWAGEN Tiguan 11- Tiguan 2.0 TSI 4Mot. Sport&Style Kombi Manualna skrzynia biegów 123190 57,2 42,8 70415
SUZUKI Vitara 15- Vitara 1.6 Premium 2WD Hatchback Manualna skrzynia biegów 68900 56,9 43,1 39184
LEXUS RX 12- RX 450h F Sport Kombi Bezstopniowa skrzynia biegów 363900 56,8 43,2 206795
TOYOTA Auris Hatchback 15- Auris 1.4 D-4D Active Hatchback Manualna skrzynia biegów 73000 56,8 43,2 41477
MAZDA CX-5 15- CX-5 2.0 Skyenergy Kombi Manualna skrzynia biegów 123900 55,7 44,3 69052
AUDI Q7 15- Q7 3.0 TDI Quattro Tiptr. Kombi Automatyczna skrzynia biegów 306900 55,5 44,5 170451
TOYOTA Prius 11- Prius 1.8 HSD Premium Hatchback Bezstopniowa skrzynia biegów 105900 54,8 45,2 58040

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Junghas (gość)

    Niestety trochę tak jest. Ja wychodzę z założenia, że wolę kupić z salonu i wiem, że mam gwarancję oraz świadomość że jestem jego pierwszym właścicielem. Poza tym kupując z salonu to raczej jeździmy trochę więcej niż 2-3lata także myślę, że i tak warto. Ja zakupiłem nowe xc90 i jestem bardzo zadowolony.

  • Piotrek (gość)

    Zgadzam się - nie znam nikogo kto po zakupie auta z salonu sprzedaje je w ciągu roku. Jak kupujesz auto to jest to raczej przemyślana decyzja, a nie spontaniczna. Ja jakbym mógł to chętnie bym kupił XC90 z salonu i jeździłbym na pewno więcej niż 10lat.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości