Pojawiły się problemy z właściwym planowaniem inwestycji. Przede wszystkim nie określono kryteriów wyboru, ani kolejności realizacji inwestycji, co prowadziło do dzielenia przedsięwzięć na etapy. W efekcie korygowano planowany wcześniej przebieg tras drogowych, przekraczano terminy wykonania, a kolejne opóźnienia powodowały zwiększenie kosztów. Stwierdzono również, że nie zrealizowano też w pełnym zakresie jednego z priorytetów programu, czyli ukończenia wszystkich kluczowych odcinków autostrad. Pełen ciąg autostradowy uzyskano jedynie przy budowie autostrady A4.
Zobacz także: Renault Megane Grandtour w naszym teście
Kontrola wykazała także niewykonanie planów finansowych w zakresie wydatków na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Do 31 sierpnia 2015 r. nie wydano na realizację zadań kwot założonych w planach na lata 2011-2015. Z 73,2 mld zł nie wydano 11,1 mld zł, co spowodowało nieosiągnięcie zakładanej w programie liczby kilometrów nowych tras.
Zwrócono również uwagę na brak uwzględnienia i kontynuacji w kolejnych Programach Budowy Dróg Krajowych już rozpoczętych inwestycji, na które zostały poniesione nakłady, a także na limity finansowe, które były niewystarczające na realizację ujętych w tych programach inwestycji.
W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, do 31 sierpnia 2015 r. oddano do ruchu łącznie 1826,6 km dróg krajowych, w tym: 706,7 km autostrad, 835,1 km dróg ekspresowych oraz 284,8 km obwodnic i przebudów lub wzmocnień dróg. Jednocześnie podkreślono, że wybudowana w latach 2011-2013 infrastruktura autostrad, dróg ekspresowych i dróg szybkiego ruchu, a także poniesione w tym okresie nakłady były do tej pory najwyższe w historii kraju.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?