Pierwszym egzemplarzem Nissana Ariya, który został oficjalnie zaprezentowany nad Wisłą była wersja z napędem na obie osie, czyli e-4ORCE w kolorze Akatsuki Copper.
Ariya zapoczątkowała realizację strategii Nissan NEXT, czyli planu transformacji na lata 2020-2023, zakładającego koncentrację działań marki w Europie na segmencie samochodów zeroemisyjnych oraz crossoverów. Jednym z najbardziej widocznych elementów przyjętego podejścia jest nowe logo, które po raz pierwszy zostało zaprezentowane właśnie na modelu Ariya.
Nissan Ariya. Tak wygląda nowość
Na potrzeby modelu projektanci Nissana opracowali nie tylko zupełnie nową paletę odcieni nadwozia, ale również zastosowali technologię ich nakładania umożliwiającą zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 25%.
Ariya zbudowana została na zupełnie nowej platformie stworzonej specjalnie dla pojazdów zeroemisyjnych. Elektryczny układ napędowy umożliwia nie tylko przeniesienie systemu klimatyzacji pod maskę – w miejsce tradycyjnie w całości zarezerwowane dla silnika spalinowego – ale również na rezygnację z tunelu środkowego. Przekłada się to na zauważalne zwiększenie powierzchni użytkowej i całkowicie płaską podłogę. Efektem jest nie tylko wygospodarowanie większej ilości miejsca na nogi, ale również ułatwienie interakcji pomiędzy osobami podróżującymi w przedniej i tylnej części kabiny.
Podobnie jak karoseria, również pełne zaawansowanych rozwiązań wnętrze zostało utrzymane w prostym, nowoczesnym stylu.
Minimalistyczna deska rozdzielcza, która wkomponowuje się w kształt kabiny i płynnie przechodzi w drzwi, jest pozbawiona przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę przełączników haptycznych, podobnie jak w nowoczesnych smartfonach. Wibracja przy dotyku wywołuje wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi. Panel sterowania klimatyzacji ujawnia się dopiero po włączeniu silnika, co podkreśla technologiczne zaawansowanie i luksusowy charakter kokpitu.
Ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz tworzą monolityczną całość. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala. Wyświetlanie różnych informacji w tej samej poziomej płaszczyźnie pozwala kierowcy szybko je rejestrować, bez przerywania obserwacji drogi. Poszczególne informacje można przesuwać między wyświetlaczami, aby bezpośrednio za kierownicą były widoczne dane uznane przez kierowcę za priorytetowe.
Ariya ma również jeden z największych kolorowych wyświetlaczy przeziernych w swoim segmencie. Na wyświetlaczu projekcyjnym, w polu widzenia kierowcy oraz w przejrzystym formacie, podawane są podobne informacje, jak na zestawie wskaźników.
Efektem wszystkich zastosowanych rozwiązań stylistycznych i technologicznych jest pojazd sprawiający wrażenie przyjemnej przestrzeni mieszkalnej przeniesionej na „drogę”.
Nissan Ariya. Crossover o duszy sportowca
Dwa silniki elektryczne o mocy sięgającej łącznie 394 KM zapewniają przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 5,1 sekundy.
Napęd na cztery koła umożliwia optymalizację rozdziału momentu obrotowego – dostępnego w całości i od razu – na przednie i tylne koła. W ten sposób system wspiera kierowcę w każdych warunkach drogowych – zarówno podczas podróży w słoneczny dzień po autostradzie, jak i w czasie śnieżnej zamieci na górskich serpentynach. Oprócz optymalizacji rozdziału momentu obrotowego między przednie i tylne koła system niezależnie kontroluje hamowanie każdego z czterech kół, aby poprawić stabilność w zakrętach. Dzięki temu tor jazdy na zakręcie jest zgodny z intencjami kierowcy przy znacznym ograniczeniu potrzeby jego korygowania.
Ariya będzie dostępna z akumulatorami o pojemności 63 kWh lub 87 kWh. Pierwszy z nich oferuje zasięg około 360 kilometrów, a drugi do 500 kilometrów (dane przed homologacją).
W zależności od wybranej wersji zakres mocy będzie rozciągał się pomiędzy 218 KM a 394 KM. Klienci będą mogli również zdecydować pomiędzy napędem na przednią lub obie osie. Łącznie będą dostępne 4 kombinacje.
Niezależnie od wybranej wersji pojazd będzie mógł być ładowany w standardzie szybkiego ładowania CCS do 130 kW, co umożliwi uzupełnienie energii niezbędnej do przejechania 300 km w około 30 minut.
Wersje Nissana Ariya na Europę
Dane techniczne pojazdów na rynek europejski | Ariya (2WD) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | ||
63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh | |
Performance | ||||
Pojemność | 65 kWh | 90 kWh | 90 kWh | 90 kWh |
akumulatora | (nominalna) | (nominalna) | (nominalna) | (nominalna) |
(szacunkowa, przed homologacją) | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
(użyteczna) | (użyteczna) | (użyteczna) | (użyteczna) | |
Moc | 218 KM | 242 KM | 306 KM | 394 KM |
Moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
Przyspieszenie | 7,5 s | 7,6 s | 5,7 s | 5,1 s |
(0-100 km/h) | ||||
Prędkość | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
maksymalna | ||||
Szacunkowy zasięg | Do 360 km | Do 500 km | Do 460 km | Do 400 km |
(Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP) | ||||
Długość | 4595 mm | |||
Szerokość | 1850 mm | |||
Wysokość | 1660 mm | |||
Masa (w zależności od wersji i wyposażenia | 1,8-2,3 t | |||
Rozstaw osi | 2775 mm | |||
Pojemność bagażnika | 2WD: LHD 468 l / 4WD: LHD 415 l | |||
Standard ładowania | CCS (dla Europy) | |||
Rozmiar opon | 235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie) | |||
(przód i tył) |
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?