Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38018 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Nissan Ariya. Elektryczny crossover coupé

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

Nissan zaprezentował dziś w Jokohamie nowy model Ariya. Ten elektryczny crossover coupé ma otworzyć nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. 

Fot. Nissan Nissan zaprezentował dziś w Jokohamie nowy model Ariya. Ten elektryczny crossover coupé ma otworzyć nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. P

Ariya – pierwszy całkowicie elektryczny crossover coupé Nissana – ma oferować dynamiczne przyspieszenie oraz wysoki komfort jazdy w ciszy, a w jego wnętrzu ma panować przyjazna atmosfera luksusowego salonu. Funkcje jazdy autonomicznej uwalniają od stresu, a osobisty asystent głosowy oraz płynnie działające opcje łączności zwiększają poczucie pewności na drodze. Przy zasięgu szacowanym nawet na 500 kilometrów (w cyklu mieszanym wg WLTP; dane przed homologacją) Ariya ma być doskonałym partnerem zarówno w codziennych dojazdach do pracy, jak i w dalszych podróżach.

Nissan Ariya w dużym stopniu bazuje na podobnie nazwanym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2019 r., zapowiadanym wcześniej jako model IMx na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2017 r. To pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki Nissan. Przeciera on szlak ku nowej erze motoryzacji, w której elektryfikacja, platformy o zoptymalizowanej konstrukcji oraz płynnie działające technologie oparte na sztucznej inteligencji będą standardem w pojazdach.

Nissan Ariya. Nadwozie

Nissan zaprezentował dziś w Jokohamie nowy model Ariya. Ten elektryczny crossover coupé ma otworzyć nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. 

Fot. NissanZgodnie z japońską koncepcją iki, wyrażającą się poprzez szykowną nowoczesność modelu Ariya, przód prezentuje konsekwentną, elegancką i świeżą estetykę. Najważniejszym jego elementem jest tzw. tarcza, która w samochodzie elektrycznym zastąpiła kratę wlotu powietrza. Tarcza, w której tradycyjny trójwymiarowy japoński wzór kumiko prześwieca spod gładkiej powierzchni, osłania czujniki wykorzystywane przez funkcje systemu ProPILOT oraz system inteligentnego kluczyka, nie zakłócając estetycznej spójności przodu auta.

Przeprojektowane logo marki Nissan znajduje się pośrodku aerodynamicznej tarczy, odznaczając się na niej dzięki podświetleniu 20 diodami LED. Nowe logo ma reprezentować pasję i zaangażowanie Nissana na rzecz innowacyjności przejawiającej się w kwestionowaniu konwencjonalnego podejścia. Zachowano w nim zarówno okrąg „słońca”, jak i poprzeczną belkę, okazując szacunek dziedzictwu firmy. Zasygnalizowano jednak także drogę ku przyszłości opartej na usługach mobilności oraz elektryfikacji.

Dolna część tarczy jest otoczona subtelnym podświetleniem, które uaktywnia się – podobnie jak podświetlenie logo – gdy Ariya jest gotowa do jazdy. Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20‑milimetrowych miniprojektorów. Towarzyszą im sekwencyjne kierunkowskazy układające się w zaprojektowany na nowo motyw litery V.
Sportowe pięcioramienne 19‑calowe aluminiowe obręcze kół (w zależności od wersji wyposażenia dostępne są również koła 20‑calowe) podkreślają dynamiczną sylwetkę i sportowy charakter samochodu.

Pojedyncza, niczym niezakłócona pozioma linia biegnąca wzdłuż boku nadwozia łączy jego przedni i tylny pas. Potęguje ona wrażenie jednostajnego ruchu, dodając sylwetce zarówno urody, jak i dramatyzmu.

Tył modelu Ariya prezentuje się równie intrygująco, za sprawą mocno zakrzywionego słupka C, który płynnie przechodzi w klapę bagażnika. Jednoczęściowy pas tylnych świateł nie zdradza swojej funkcji w zaparkowanym samochodzie, natomiast w trakcie jazdy jest w całości podświetlony na czerwono. Przetłoczenia na tylnych błotnikach i wysoko zamontowany spojler dachowy sygnalizują imponujące możliwości samochodu elektrycznego.

Nowy miedziany pakiet kolorystyczny nadwozia Akatsuki nawiązuje do barwy nieba tuż przed świtem, gdy pierwsze promienie słońca zwiastują nowy dzień. Połączenie miedzi z czarnym dachem podkreśla wrażenie płynięcia i ruchu. Miedź jest również doskonałym przewodnikiem prądu, więc symbolizuje nadejście nowej, elektrycznej ery w motoryzacji.
Oprócz Akatsuki dostępnych będzie jeszcze sześć dwukolorowych kombinacji z czarnym dachem oraz cztery wersje w jednolitym kolorze.

Nissan Ariya. Wnętrze

Nissan zaprezentował dziś w Jokohamie nowy model Ariya. Ten elektryczny crossover coupé ma otworzyć nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. 

Fot. NissanJapońskie określenie ma — odnoszące się do otwartości miejsca i czasu — pasuje do kabiny modelu Ariya, którą zaprojektowano pod kątem maksymalnej efektywności i komfortu. Przypomina raczej elegancką kawiarenkę na pokładzie statku kosmicznego niż przedział pasażerski tradycyjnego samochodu — a przy tym intryguje i zapowiada znakomite osiągi. Zastosowanie zupełnie nowej platformy samochodu elektrycznego umożliwiło zaprojektowanie kabiny należącej do najprzestronniejszych w swojej klasie.

Kompaktowe elementy zespołu napędowego pozwoliły na przeniesienie układu klimatyzacji pod maskę w miejsce tradycyjnie zajmowane przez silnik spalinowy. Dzięki temu można było lepiej wykorzystać całą długość kabiny, usuwając tunel środkowy z podłogi czy systemy, które w tradycyjnych samochodach trzeba ukrywać pod rozbudowaną deską rozdzielczą. Otwartą przestrzeń na poziomie płaskiej podłogi uzyskano umieszczając akumulator pod podwoziem, natomiast zastosowanie foteli Zero Gravity o wąskim profilu zwiększa ilość miejsca na nogi oraz ułatwia interakcje między osobami podróżującymi w przedniej i tylnej części kabiny.

Cichy elektryczny zespół napędowy oraz duża ilość materiałów dźwiękochłonnych skutkują wyjątkową ciszą w kabinie, sprzyjającą relaksowi i bezstresowej podróży w saloniku na kołach.

Osoby siedzące na przednich fotelach mają przed sobą minimalistyczną deskę rozdzielczą, która wkomponowuje się w kształt kabiny i płynnie przechodzi w drzwi. Jest ona pozbawiona przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę przełączników pojemnościowych. Wibracja przy dotyku wywołuje wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi. Panel sterowania klimatyzacji ujawnia się dopiero po włączeniu silnika, co podkreśla technologiczne zaawansowanie i luksusowy charakter kokpitu.

Pod środkową częścią deski rozdzielczej ukryto schowek i rozkładany pulpit. Innowacyjny wysuwany stolik pozwala przekształcić kabinę w mobilne biuro.

Regulowaną konsolę środkową można przesuwać w zależności od preferencji kierowcy, a ustawienia można zapisać w indywidualnym profilu danego użytkownika. Na konsoli znajduje się selektor trybu jazdy, który idealnie leży w dłoni, sprzyjając jeździe w zrelaksowanej pozycji. Poszczególne funkcje są łatwo wyczuwalne pod palcami, a wybór trybu jest potwierdzany wibracją.

Pasażerowie podróżujący z tyłu mają mnóstwo miejsca na poziomie głowy oraz na nogi. Dzięki płaskiej podłodze mogą swobodnie nawet założyć nogę na nogę. Detale stylistyczne i dekoracyjne znajdują się także z tyłu kabiny, który jest równie finezyjny i komfortowy jak jej przód. Cienkie oparcia przednich foteli znajdują się dokładnie na wysokości słupka B, aby nie zakłócać panoramicznego widoku. Ariya jest też wyposażona w szyberdach dodatkowo zwiększający poczucie przestronności.

Nissan Ariya. e-4ORCE

Nissan zaprezentował dziś w Jokohamie nowy model Ariya. Ten elektryczny crossover coupé ma otworzyć nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. 

Fot. NissanAriya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła jest wyposażona w opracowany przez Nissana najnowocześniejszy system sterowania takim napędem – e‑4ORCE. Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym, „4ORCE” odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła. W e‑4ORCE wykorzystano doświadczenia zgromadzone przy opracowywaniu takich rozwiązań do kultowych samochodów terenowych i sportowych jak system rozdziału momentu obrotowego ATTESA E‑TS w Nissanie GT‑R czy inteligentny napęd 4x4 w Nissanie Patrolu.

Zarządzając przekazaniem mocy oraz charakterystyką hamowania pod kątem maksymalnej płynności i stabilności jazdy, e‑4ORCE zwiększa poczucie pewności za kierownicą. Samochód precyzyjnie utrzymuje zadany tor jazdy na różnych nawierzchniach, a kierowca nie musi zmieniać swojego stylu ani sposobu prowadzenia pojazdu. Dzięki wyjątkowej precyzji sterowania silnikami oraz hamowaniem reakcje samochodu ściśle odpowiadają oczekiwaniom kierowcy na przykład przy pokonywaniu zakrętów na zaśnieżonej drodze. Taka pewność prowadzenia niezależnie od jakości nawierzchni sprawia, że nawet kierowcy o krótkim stażu mogą czerpać pełną przyjemność z jazdy w każdych warunkach.

Inżynierowie dopracowali precyzję działania systemu e‑4ORCE oraz dwóch silników elektrycznych pod kątem zapewnienia niezrównanego komfortu jazdy. Przechyły nadwozia przy ruszaniu i hamowaniu ograniczono do minimum, uzupełniając typowy dla współczesnych samochodów elektrycznych i hybrydowych układ hamowania regeneracyjnego na przedniej osi o analogiczny układ dla tylnych kół.

Oprócz optymalizacji rozdziału momentu obrotowego między przednie i tylne koła system niezależnie kontroluje hamowanie każdego z czterech kół, aby poprawić stabilność w zakrętach. Dzięki temu tor jazdy na zakręcie jest zgodny z intencjami kierowcy przy znacznym ograniczeniu potrzeby jego korygowania.

Pięć wersji przewidzianych na europejski rynek, w tym dwie z przednim napędem oraz wersje z napędem na wszystkie koła, zaspokoi potrzeby szerokiego grona klientów.

Ariya 63 kWh z napędem na jedną oś jest idealna dla mieszkańców miast i przedmieść, którzy chcą dojeżdżać do pracy samochodem elektrycznym nowej generacji, oferującym wyjątkowy styl i wysoką jakość. Ariya 87 kWh z napędem na jedną oś ma wzmocniony silnik i zwiększony zasięg, więc sprawdzi się na dłuższych trasach.

Ariya e‑4ORCE 63 kWh z napędem na wszystkie koła oferuje atrakcyjną równowagę między osiągami a ceną w swoim segmencie. Samochód wyróżnia się znakomitymi osiągami bez uszczerbku dla zasięgu oraz innowacyjnymi technologiami, takimi jak dwa silniki elektryczne oraz sterowanie napędem e‑4ORCE, zapewniające zrównoważone i przewidywalne przekazywanie mocy na wszystkie cztery koła. Ariya e‑4ORCE 87 kWh z napędem na wszystkie koła oferuje zwiększony zasięg i wszystkie zalety technologii e‑4ORCE. Ariya e‑4ORCE 87 kWh Performance to wersja flagowa o zwiększonej mocy, wyróżniająca się najlepszymi osiągami i najbogatszym wyposażeniem z zakresu technologii.

Niezależnie od tego, czy klient zdecyduje się na napęd na jedną czy obie osie, moc i osiągi modelu Ariya zapewnią mu wiele emocji zarówno w codziennych dojazdach do pracy, jak i w dalszych podróżach. Zwłaszcza w tym drugim przypadku istotna jest zdolność Nissana Ariya do holowania przyczepy o masie do 1500 kg.

Zgodnie z tradycją Nissana, który stara się produkować samochody dostarczające radości i emocji z jazdy, nowa platforma samochodu elektrycznego zastosowana w modelu Ariya została zoptymalizowana pod kątem znakomitych właściwości jezdnych. Pakiet akumulatorów znajduje się pod podłogą w środkowej części pojazdu, co przekłada się na nisko położony środek ciężkości i niemal równy rozkład mas między przednią a tylną osią. Płaski akumulator oraz poprzeczne wzmocnienie zintegrowane z jego obudową umożliwiły zastosowanie płaskiej podłogi przy imponującej sztywności konstrukcji. Odpowiednio dobrane elementy zawieszenia zapewniają stabilność i komfort jazdy oraz skutecznie izolują kabinę od wibracji i hałasu.

Tylne zawieszenie wielowahaczowe wraz z silnikiem elektrycznym (w wersjach z e-4ORCE) gwarantuje idealne proporcje między komfortem jazdy oraz właściwościami jezdnymi i dynamiką.

Trzy lub cztery tryby jazdy – Standard, Sport, ECO oraz Snow (śnieg; w egzemplarzach z napędem e‑4ORCE) – umożliwiają dostosowanie sposobu jazdy do nastroju i warunków drogowych. Sztywna konstrukcja nadwozia oraz precyzyjna zębatkowa przekładnia kierownicza zapewniają świetne prowadzenie na zakrętach, a rozkład mas między przodem a tyłem bliski idealnemu 50:50 – uzyskany dzięki umieszczeniu akumulatora w centralnej części pod podłogą – pomaga utrzymać przewidywalny tor jazdy na łukach i zakrętach. Płaski i aerodynamicznie wyprofilowany spód samochodu pozwala zachować stabilność, a mały promień skrętu sprawia, że Ariya doskonale radzi sobie nie tylko na autostradzie, ale także na wąskich ulicach miast i na parkingach.

Każda wersja Nissana Ariya nie tylko oferuje imponujący zasięg w swoim segmencie, ale także błyskawicznie go odzyskuje dzięki szybkiemu ładowaniu w standardzie CCS (Combined Charging System) w Europie. Jest to po części zasługą systemu kontroli termicznej akumulatora, który stale optymalizuje temperaturę tego chłodzonego cieczą elementu.
Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.

Nissan Ariya. Inteligentna jazda

Nissan zaprezentował dziś w Jokohamie nowy model Ariya. Ten elektryczny crossover coupé ma otworzyć nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. 

Fot. NissanAriya zapewnia wysoki komfort i poczucie pewności dzięki najnowszym technologiom Nissana, takim jak na przykład udoskonalona wersja systemu ProPILOT. System ten, stanowiący standardowe wyposażenie Nissana LEAF drugiej generacji (w zależności od wersji), pomaga utrzymać pojazd pośrodku wybranego pasa ruchu, ruszać i zatrzymywać się w czasie jazdy w korku na autostradzie oraz kontrolować zadaną prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu.

ProPILOT z Navi-link oferuje jeszcze więcej funkcji w stosunku do oryginalnego systemu wprowadzonego po raz pierwszy właśnie w modelu LEAF. Na podstawie danych o warunkach ruchu drogowego i informacji rejestrowanych przez czujniki technologia ta poprawia płynność jazdy autostradą bez zmiany pasa ruchu. W połączeniu z systemem nawigacji i mapami może ona również korygować prędkość zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami. System może też dostosowywać prędkość, uwzględniając zbliżającą się zmianę warunków jazdy, na przykład łagodnie zwalniając przed ostrym zakrętem w celu poprawy komfortu podróżowania.

Po dotarciu do celu podróży ProPILOT Park uwalnia kierowcę od stresu związanego z parkowaniem, pomagając mu wyszukać wolne miejsce na parkingu i wprowadzić na nie pojazd. Kierowca może łatwo zaparkować „na trzy” przodem, tyłem lub równolegle do krawędzi jezdni (funkcja będzie dostępna na wybranych rynkach).

Oprócz zupełnie nowych, zaawansowanych technologii zwiększających komfort jazdy i sprzyjających relaksowi za kierownicą, Nissan Ariya oferuje także rozwiązania, z których pomocy korzystają już setki tysięcy kierowców na całym świecie. e-Pedal, wprowadzony po raz pierwszy w elektrycznym Nissanie LEAF, umożliwia ruszanie z miejsca, przyspieszanie i zmniejszanie prędkości za pomocą wyłącznie jednego pedału, przyspieszenia. Zwolnienie pedału powoduje przełączenie silnika elektrycznego w tryb hamowania. Na nawierzchni o słabej przyczepności hamowanie odbywa się jednocześnie silnikiem i hamulcami działającymi na wszystkie cztery koła, aby bezpiecznie wytracić prędkość. W modelu Ariya z e‑4ORCE w hamowaniu regeneracyjnym uczestniczą nie tylko przednie koła, ale także tylne, co jeszcze bardziej zwiększa płynność jazdy i podnosi komfort, szczególnie podczas hamowania aż do całkowitego zatrzymania pojazdu.

Nissan Ariya jest też wyposażony w dodatkowe innowacyjne i kompleksowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak Nissan Safety Shield (tarcza bezpieczeństwa Nissana), w której skład wchodzi inteligentny system kamer 360°, inteligentne ostrzeżenie przed kolizją czołową, inteligentne hamowanie awaryjne oraz układ hamowania awaryjnego przy cofaniu.

Samochód komunikuje się z kierowcą przez ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala. Wyświetlanie różnych informacji w tej samej poziomej płaszczyźnie pozwala kierowcy szybko je rejestrować, bez przerywania obserwacji drogi. Układ wyświetlaczy przypomina falę, dzięki czemu najważniejsze informacje, w tym stan naładowania akumulatora, zasięg i podpowiedzi systemu nawigacji, są łatwo dostępne i można je przewijać prostym gestem. Poszczególne informacje można też przesuwać między wyświetlaczami, aby bezpośrednio za kierownicą były widoczne dane uznane przez kierowcę za priorytetowe.

Ariya ma również jeden z największych kolorowych wyświetlaczy przeziernych w swoim segmencie. Na wyświetlaczu projekcyjnym, w polu widzenia kierowcy oraz w przejrzystym formacie, podawane są podobne informacje, jak na zestawie wskaźników.

Ariya jest również pierwszym modelem Nissana, w którym oprogramowanie sprzętowe jest aktualizowane zdalnie, drogą radiową. Technologia Remote Software Upgrade umożliwia aktualizację oprogramowania zainstalowanego w pojeździe, w tym oprogramowania systemu multimedialnego, układów elektrycznych i elektronicznych, układów sterujących charakterystyką zawieszenia, klimatyzacji oraz innych ustawień samochodu elektrycznego. Właściciel nie musi się w tym celu udawać do serwisu. Dzięki przesyłanym na bieżąco okresowym aktualizacjom Ariya zawsze wykorzystuje swój pełen potencjał. Podwójny system pamięci pozwala odbierać aktualizacje nawet w czasie jazdy. Dane aktualizujące są pobierane i zapisywane w osobnym module pamięci. Po zakończeniu pobierania system przełącza się na zaktualizowany moduł. Aktualizacje przebiegają szybko i bezproblemowo, a z nowych funkcji można korzystać praktycznie natychmiast po ich zainstalowaniu.

W Europie dostępnych będzie pięć wersji Nissana Ariya:

Dane techniczne pojazdów na rynek europejski

Ariya (2WD)

Ariya (AWD – e-4ORCE)

 

63 kWh

87 kWh

63 kWh

87 kWh

87 kWh

Performance

Pojemność
akumulatora

65 kWh
(nominalna)

90 kWh
(nominalna)

65 kWh
(nominalna)

90 kWh
(nominalna)

90 kWh
(nominalna)

(szacunkowa, przed homologacją)

63 kWh
(użyteczna)

87 kWh
(użyteczna)

63 kWh
(użyteczna)

87 kWh
(użyteczna)

87 kWh
(użyteczna)

Moc

160 kW

178 kW

205 kW

225 kW

290 kW

Moment obrotowy

300 Nm

300 Nm

560 Nm

600 Nm

600 Nm

Przyspieszenie
(0-100 km/h)

7,5 s

7,6 s

5,9 s

5,7 s

5,1 s

Prędkość
maksymalna

160 km/h

160 km/h

200 km/h

200 km/h

200 km/h

Szacunkowy zasięg
(Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP)

Do 360 km

Do 500 km

Do 340 km

Do 460 km

Do 400 km

Długość

4595 mm

Szerokość

1850 mm

Wysokość

1660 mm

Masa
(w zależności od
wersji i wyposażenia)

1,8-2,3 t

Rozstaw osi

2775 mm

Pojemność
bagażnika

2WD: LHD 468 l; RHD 466 l
4WD: LHD 415 l; RHD 408 l

Standard
ładowania

CCS (dla Europy)

Rozmiar opon
(przód i tył)

235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie)

Nissan zaprezentował dziś w Jokohamie nowy model Ariya. Ten elektryczny crossover coupé ma otworzyć nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. 

Fot. Nissan

Nissan zaprezentował dziś w Jokohamie nowy model Ariya. Ten elektryczny crossover coupé ma otworzyć nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana.

Fot. Nissan

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Losek (gość)

    Jak widać elektryfikacja aut pełną gębą

  • Michalak (gość)

    Bardziej podoba mi się c-hr, a jeszcze chwila to pewnie i wersję elektryczną tego auta zobaczymy. Toyota w elektryfikacji aut ma całkiem spore doświadczenie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Nissan zdjęcia

Nissan dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Nissan Cena

Części dla marki Nissan

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

431 zł