Nissan IMQ. Takie będą auta przyszłości?

Mariusz Michalak
Nissan IMQ Nissan prezentując model koncepcyjny IMQ pokazuje kierunek, w którym podąży następna generacja crossoverów.Fot. Nissan
Nissan IMQ Nissan prezentując model koncepcyjny IMQ pokazuje kierunek, w którym podąży następna generacja crossoverów.Fot. Nissan
Nissan prezentując model koncepcyjny IMQ pokazuje kierunek, w którym podąży następna generacja crossoverów.

Pod względem wymiarów IMQ plasuje się pośrodku europejskiego segmentu kompaktowych crossoverów. W wyglądzie dominują czyste linie i przyjemne dla oka wzornictwo, a nadwozie tworzy z wnętrzem jedną całość.

IMQ wskazuje nowy, śmiały kierunek stylistyki Nissana. Z przodu wyeksponowano logo Nissana zintegrowane z osłoną wlotu powietrza w kształcie litery V, która celowo zyskała subtelniejszy wygląd. Osłona wlotu powietrza stapia się z pokrywą silnika w pionie i ze zderzakiem w poziomie, tworząc wyraziste narożniki po obu stronach. Przez pokrywę silnika biegną chromowane wcięcia, a błotnik wznosi się ponad nadkola, a następnie chowa pod środkową częścią nadwozia.

W tylnej części pojazdu wyrazista, pionowa linia poprowadzona od świateł pełni nie tylko rolę estetyczną, ale również poprawia aerodynamikę pojazdu. W górnej części łączy się ze smukłą linią tylnych lamp w kształcie bumerangu. Jednoelementowa klapa tylna zachodzi za błotniki, co stanowi powtórzenie zabiegu wzorniczego z przodu.

Patrząc z bliska, na przyciemnianych, dolnych częściach nadwozia można dostrzec mnóstwo trójwymiarowych elementów. Te bogate w detale warstwy – nazywane lamelami – stanowią nawiązanie do japońskiej tradycji i są widoczne w całym pojeździe.

Całości dopełniają 22-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z oponami Bridgestone Connect. Są to „inteligentne” opony, które przekazują kierowcy informacje za pomocą interfejsu graficznego. Wśród przekazywanych danych jest między innymi obciążenie opon, ciśnienie, temperatura i głębokość bieżnika. To pomaga w kalibracji systemów bezpieczeństwa w modelu IMQ, zapewniając ich optymalne działanie.

Japońskie motywy wzornicze, połączone z nowoczesną technologią, są widoczne również we wnętrzu. Drzwi IMQ mają zawiasy na zewnętrznych krawędziach, a po ich otwarciu oczom ukazuje się futurystyczne, przestronne wnętrze z czterema oddzielnymi fotelami zgranymi z pokrytą lamelami podłogą, która nawiązuje do stylistyki nadwozia.

Charakterystyczna dla Nissana deska rozdzielcza typu „szybujące skrzydło” jest dominującym elementem przedniej części kabiny, z wychodzącą spod niej konsolą środkową, która biegnie między przednimi fotelami do tyłu.

Każdy z wyprofilowanych foteli został wykończony dwukolorową, techniczną tkaniną 3D, wycinaną laserowo w geometryczne wzory inspirowane kunsztem stolarskim kumiko. Ten sam wzór powtórzono na panelu oprzyrządowania, wykończeniu drzwi i półce z tyłu, a także na metalowym wykończeniu tylnej części foteli. Lamele są widoczne również w wykończeniu drzwi oraz w górnej części oparć foteli, gdzie pełnią rolę wsporników zagłówków.

Futurystyczne sterowanie

Całe wnętrze IMQ zostało zaprojektowane przede wszystkim z myślą o kierowcy. Jest to widoczne choćby w graficznym interfejsie użytkownika, zdominowanym przez 840‑milimetrowy ekran wbudowany w panel oprzyrządowania. Po wyłączeniu jest zupełnie czarny – niczym smartfon – a włączony wyświetla stan układu e-POWER i inne informacje o pojeździe. Wzór z lamelami znalazł się i tutaj, za ekranem.

Drugi, mniejszy ekran znajdujący się powyżej konsoli środkowej służy do obsługi Wirtualnego Osobistego Asystenta IMQ. Asystent potęguje przyjemność z jazdy, kontrolując funkcje pojazdu, takie jak nawigacja, zgodnie z poleceniami kierowcy.

Kierownica ma ergonomiczny kształt, dzięki czemu kierowca może przyjąć wygodną pozycję, jednocześnie zachowując maksymalną widoczność panelu oprzyrządowania. Zaawansowane, przyjemne w dotyku manetki umiejscowiono z tyłu kierownicy.

Technologiczny przepych

Model IMQ jest wyposażony w opracowaną przez Nissana technologię Invisible-to-Visible (I2V), trójwymiarowy interfejs, w którym świat rzeczywisty łączy się ze światem wirtualnym.

Dostrzeżenie tego, co niewidzialne, umożliwia technologia Omni-Sensing, która łączy IMQ ze światem rzeczywistym, pobierając dane wewnątrz i na zewnątrz kabiny oraz zestawiając je z informacjami ze świata wirtualnego, a następnie wyświetlając je przed kierowcą i pasażerami, co daje wrażenie światów połączonych.

Technologia ta pomaga zobaczyć, co znajduje się za zakrętem, i wizualizować precyzyjne informacje o natężeniu ruchu – wraz z przyczyną korków – a następnie ustalić alternatywną trasę w celu zapewnienia bezstresowej podróży. Kierowcy mogą cieszyć się towarzystwem „pasażera” z wirtualnego świata w formie trójwymiarowego awatara siedzącego obok, stworzonego za pomocą rzeczywistości rozszerzonej.

W modelu IMQ wyraźnie widać również zaangażowanie Nissana w technologie autonomicznej jazdy przyszłości, nakreślone w wizji Nissan Intelligent Mobility. Pojazd wyposażono w zaawansowany, prototypowy system wspomagający kierowcę – ProPILOT – który pomaga zarówno w jeździe po mieście, jak i podczas podróży autostradami. System korzysta z całej gamy zaawansowanych czujników, radarów i kamer rozmieszczonych w różnych miejscach pojazdu, które potrafią interpretować dane dotyczące drogi, ruchu i sygnalizacji, zapewniając płynną i pewną jazdę.

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty