Micra jest produkowana przez Nissana od 1983 roku. Od tamtego czasu auto było jednym ze sztandarowych modeli japońskiego koncernu. Największą popularnością cieszyła się Micra drugiej generacji produkowana w latach 1992 - 2002, którą sprzedano w liczbie 1 mln 350 tys. egzemplarzy. Obecnie na rynek wchodzi Micra piątej generacji, która całkowicie zrywa z dotychczasowym wizerunkiem tego samochodu.
Produkcję auta zlokalizowano w tej samej fabryce we Francji, gdzie powstaje Renault Clio (Renault i Nissan są połączone kapitałowo).
Dynamiczna muskulatura
Nowa Micra jest dłuższa (o 174 mm), szersza (o 74 mm), a przy tym niższa od poprzedniczki (o 55 mm). Ale przede wszystkim auto prezentuje rewolucyjną stylistykę. Nadwozie zaprojektowano w dynamicznym stylu, nie szczędząc efektownych dodatków i przetłoczeń. Skrócona maska silnika i mniejszy kąt nachylenia słupka A podkreślają muskularność sylwetki. Wąskie reflektory przednie są wyposażone w światła LED do jazdy dziennej w każdej wersji wyposażenia.
Z tyłu zastosowano lampy w kształcie przypominającym bumerang. Pod nimi jest masywny zderzak o teksturze włókna węglowego. Dach we wszystkich wersjach zakończony jest sportowym spojlerem, którego zadaniem jest polepszenie własności aerodynamicznych samochodu.
Kabina po zmianach
Ciekawy jest również projekt deski rozdzielczej. Całość jest czytelna i uporządkowana, zaś poszczególne przełączniki łatwo są łatwo dostępne. W stosunku do poprzedniej Micry zastosowano lepsze elementy wykończeniowe. Np. wprowadzono wielofunkcyjną, spłaszczoną u dołu kierownicę, plastiki maja przyjemną dotyku fakturę. Pojawiły się też chromowane wykończenie klamek oraz otworów nawiewu, które są oferowane we wszystkich wersjach Micry.
Producent informuje, że na przednich fotelach może siedzieć osoba o wzroście przekraczającym 2 metry. Faktycznie, miejsca z przodu jest sporo, a kierowca ma dużą swobodę ruchów. Przestrzeni na nogi wystarczy też z tyłu, ale na kanapie w przyzwoitych warunkach może siedzieć tylko dwóch pasażerów. Bagażnik ma pojemność 300 litrów, czyli jak na takie auto całkiem sporo. Po złożeniu siedzenia w stosunku 60:40 powierzchnię bagażową można powiększyć do 1004 litrów.
Multimedia i nagłośnienie
W nowym Nissanie Micra pojawiło się zaawansowane wyposażenie multimedialne. W bogatszych wersjach tego auta montowany jest system informacji i rozrywki NissanConnect. Jego głównym elementem jest 7-calowy dotykowy monitor zlokalizowany w środkowej części deski rozdzielczej.
System ten jest zaopatrzony w technologię Apple CarPlay. To ukłon stronę posiadaczy iPhone'ów. Użytkownik uzyskuje dostęp do obsługi głosowej Siri, map Apple z funkcją nawigacji, a także do muzyki, usług telefonicznych oraz wielu aplikacji. Ponadto nowa Micra jest pierwszym autem w tym segmencie, który w opcji może otrzymać system nagłośnienia Bose Personal. Ciekawostką są m.in. głośniki umieszczone w zagłówkach przednich foteli.
[page_break]
Trzy silniki
Na początek Nissan Micra V będzie dostępny w trzech wersjach silnikowych. Podstawową jednostką napędową jest benzynowy trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra i mocy 73 KM. Drugim silnikiem benzynowy jest turbodoładowana trzycylindrowa jednostka o pojemności 0,9 litra i mocy 90 KM (napędza też z Renault Clio). Ofertę uzupełnia czterocylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra i mocy 90 KM (również w Clio). Wszystkie trzy silniki współpracują z pięciostopniową manualną skrzynią biegów.
Wrażenia z jazdy
Podczas prezentacji prasowej nowego Nissana Micra mieliśmy okazję wypróbować egzemplarz wyposażony w trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności 0,9 litra. Jednostka pracuje cicho i gładko, głośniejsze pomruki spod maski dochodzą tylko w trakcie gwałtownych przyspieszeń. Ponadto niemal niewyczuwalne są drgania nadwozia, które generuje wiele trzycylindrowych silników.
Z pewnością żywiołem tego samochodu jest miasto. Małe gabaryty przydają się nie tylko podczas parkowania, ale także w jeździe po ulicach w ciasnej zabudowie. Ale i na trasie silnik 0.9 zdaje egzamin. Dopiero w górzystym terenie jednostka dostaje lekkiej zadyszki. O niebo lepsze o poprzedniej Micry jest zawieszenie. Może jest nieco mniej komfortowe, ale za to sprawdza się podczas dynamicznej, a ponadto gładko i cicho pokonuje nierówności. To samo dotyczy układu kierowniczego.
Pięć wersji wyposażenia
Nissan Micra V będzie produkowany tylko w pięciodrzwiowej. Auto będzie dostępne w pięciu wersjach wyposażenia: Visia, Visia+, Acenta, N-Connecta oraz Tekna. Wyposażenie bazowej wersji Visia obejmuje m.in: światła do jazdy dziennej LED, regulowane elektrycznie lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami, otwierane elektrycznie szyby przednie, system wspomagania ruszania pod górę, system inteligentnego hamowania awaryjnego, komputer pokładowy ze wskazaniem biegu oraz odczytem temperatury na zewnątrz, fotel kierowcy z regulacją wysokości, kierownica z regulacją w dwóch płaszczyznach oraz deskę rozdzielczą w dwóch odcieniach.
W polskich salonach Nissana nowa Micra pojawi się w kwietniu. Ceny auta poznamy za kilka tygodni.
Nissan Micra 0.9 Tekna 90 KM i konkurenci
Marka/model | Nissan Micra 0.9 90 KM Tekna | Ford Fiesta 1.0 100 KM aut. Titanium | Hyundai i20 1.0 100 KM Comfort |
Cena (zł) | b.d. | 61 150 | 61 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | ||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 3999/1743/1455 | 3969/1722/1495 | 4035/1734/1474 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1510/1520 | 1473/1460 | 1520/1519 |
Rozstaw osi (mm) | 2525 | 2489 | 2570 |
Masa własna (kg) | 1001 | 1046 | 1065 |
Pojemność bagażnika (l) | 300 | 281 | 326 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 41 | 42 | 50 |
Układ napędowy | | ||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 898 | 999 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/5 | manualna/5 | manualna/5 |
Osiągi | | ||
Moc (KM) przy obr./min | 90 przy 5500 | 100 przy 6000 | 100 przy 4500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 140 przy 2250 | 170 przy 1400 | 172 przy 1500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,1 | 11,2 | 10,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 180 | 188 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,4 | 4,6 | 4,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 105 | 99 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?