Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan Micra. Nowe jednostki napędowe

Stanisław Rochowicz
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.Fot. Stanisław Rochowicz
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.Fot. Stanisław Rochowicz
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.

Dodatkowo Nissan wprowadził nową wersję specjalną – N-Sport – z atrakcyjnymi modyfikacjami stylistycznymi zarówno nadwozia, jak i wnętrza.

Trzy nowe jednostki napędowe powstały w ramach sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. Uzupełniają one dotychczasową benzynową 1,0-litrową jednostkę wolnossącą o mocy 71 KM.

1,0 l IG-T 100 KM i manualna skrzynia biegów

Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.

Fot. Nissan

To nowy turbodoładowany silnik IG-T o pojemności 1,0 litra rozwijający moc 100 KM, który jest dostępny z 5-biegową przekładnią manualną. Jego premiera w ofercie Nissana Micra jest jednocześnie debiutem wśród marek Sojuszu. Silnik spełnia normę Euro 6d-Temp i zastępuje w ofercie modelu Micra benzynową jednostkę o pojemności 0,9 l i mocy 90 KM. Korzyścią dla klienta jest przede wszystkim większa moc (+10 KM) i wyższy moment obrotowy (+20 Nm) w pełnej skali obrotów, przy obniżonej emisji CO2 (-13 do -15 g/km w zależności od wersji wyposażenia) oraz mniejszym zużyciu paliwa (-0,6 do -0,7 l/100 km w zależności od wersji wyposażenia), co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.

W nowym silniku 1,0 l IG-T 100 KM z przekładnią manualną wprowadzono wiele udoskonaleń technicznych w stosunku do jednostki o pojemności 0,9 litra Wśród udoskonaleń warto wymienić:
- dzielone chłodzenie - przepływ płynu chłodzącego został zoptymalizowany poprzez podział na dwa strumienie w głowicy silnika w celu maksymalizacji rozpraszania energii. Rozwiązanie to poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, zmniejszając zużycie paliwa i poziom emisji CO2;
- elektryczne sterowanie turbosprężarki - zapewnia szybką i precyzyjną odpowiedź turbosprężarki, poprawiając charakterystykę mocy silnika;
- powłoka gładzi cylindrów - dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano po raz pierwszy na świecie. Powłoka gładzi cylindrów została opracowana dla supersamochodu Nissana, modelu GT-R, i już wcześniej stosowano ją w jednostkach napędowych innych modeli sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, w tym w silniku benzynowym o pojemności 1,3 litra niedawno wprowadzonym do oferty crossovera Nissana Qashqai. Zmniejszając tarcie współpracy tłoka z cylindrem, powłoka ta poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, a także pozwala obniżyć masę silnika, a w konsekwencji zmniejszyć zużycie paliwa i poziom emisji CO2;
- głowica silnika ze zintegrowanym kolektorem wylotowym i pokrywą z tworzywa sztucznego - bardziej kompaktowa forma umożliwiła lepszą aranżację elementów silnika i zmniejszyła liczbę przewodów, dzięki czemu katalizator nagrzewa się szybciej i skuteczniej oczyszcza spaliny;
- elastyczny pasek napędu osprzętu - pasek wykonano ze specjalnego materiału, który umożliwia jego pracę bez napinacza, co przyczyniło się do zmniejszenia masy i tarcia, a w konsekwencji do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.
- wał korbowy odkuty ze stali - rozwiązanie to pozwala na zmniejszenie wymiarów wału, a zastosowanie superpowłok zmniejsza tarcie, prowadząc do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.

1,0 l IG-T 100 KM i przekładnia Xtronic

Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.

Fot. Nissan

Micra jest teraz dostępna — po raz pierwszy od premiery piątej generacji modelu w 2016 roku — z automatyczną przekładnią Xtronic. Przekładnia ta oferowana jest do opisanego już wyżej silnika benzynowego IG-T o pojemności 1,0 l i mocy 100 KM.
Przekładnia automatyczna, to opcja często wybierana przez miejskich kierowców, którzy przez większość czasu poruszają się w korkach ulicznych, a jej popularność stale rośnie: w 2016 roku, gdy Nissan wprowadził na rynek obecną generację modelu Micra, wersje z przekładnią automatyczną stanowiły 12% ogólnej sprzedaży w segmencie. Szacuje się, że w 2020 roku odsetek ten wzrośnie dwukrotnie, a w 2022 roku osiągnie ponad 30%.
Xtronic to zaawansowana przekładnia bezstopniowa (CVT). Zastosowana w niej technologia D‑step ma zapewnić wyższą kulturę przeniesienia napędu oraz lepsze wrażenia z jazdy w porównaniu z konwencjonalnymi przekładniami tego typu. Ma być to zauważalne zwłaszcza przy dynamicznym operowaniu pedałem przyspieszenia. Technologia D-step pozwala zarówno na szybsze redukcje przełożenia, jak i obniżenie zużycia paliwa.

1,0 DIG-T 117 KM i manualna skrzynia biegów

Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.

Fot. Stanisław Rochowicz

Nową flagową wersję Micry napędza 1-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy DIG-T o mocy 117 KM, zestawiony z 6‑biegową skrzynią manualną o nieco bardziej sportowej charakterystyce.
Nie jest to zmodyfikowana i wzmocniona wersja 100-konnej jednostki IG-T, ale zupełnie inna konstrukcja. Powstała w ramach sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi we współpracy z koncernem Daimler, wraz z 1,3-litrowym silnikiem benzynowym wprowadzonym niedawno do oferty crossovera Nissan Qashqai.
Silnik DIG-T o mocy 117 KM — również trzycylindrowy — został zaprojektowany z myślą o klientach preferujących bardziej dynamiczny styl jazdy. Maksymalny moment obrotowy o wartości 180 Nm można chwilowo zwiększyć o dodatkowe 20 Nm dzięki funkcji overboost.
Porównując obie nowe jednostki — 100-konną i 117-konną — ta druga zapewnia o wiele lepsze przyspieszenie, również w wyższych zakresach obrotów. Oczywiście silniki różnią się także mocą, ale też momentem obrotowym i prędkością obrotową, przy której dostępna jest maksymalna moc (180 Nm przy 1750 obr./min w przypadku jednostki 117-konnej i 160 Nm przy 2750 Nm w wersji 100-konnej). W efekcie silnik 117-konny rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy, czyli o całą sekundę szybciej niż jednostka 100-konna z manualną skrzynią biegów (10,9 sekundy).
Różnice nie ograniczają się do samego silnika: samochód z jednostką o mocy 117 KM jest bardziej dynamiczny na drodze także dzięki licznym zmianom konstrukcji.

Wersje wyposażone w ten silnik mają obniżone zawieszenie (-10 mm), które zostało również specjalnie zestrojone pod kątem tej modyfikacji. Układ kierowniczy także działa tu inaczej —zębatkowa przekładnia kierownicza pracuje lżej i wydajniej, przez co pojazd stał się zauważalnie przyjemniejszy w prowadzeniu.
Micra z tym zespołem napędowym przyciąga uwagę nową chromowaną końcówką rury wydechowej oraz 17-calowymi kołami ze stopów metali lekkich (we wszystkich wersjach wyposażenia oferowanych z tym silnikiem).
Z szeregu innowacji technicznych zastosowanych w tej jednostce wato wymienić m.in.:
- głowica silnika o przekroju trójkątnym - dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano po raz pierwszy na świecie. To innowacyjne rozwiązanie zmniejsza rozmiar i masę silnika;
- powłoka gładzi cylindrów - dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano również po raz pierwszy na świecie. Powłoka gładzi cylindra została opracowana dla supersamochodu Nissana, modelu GT-R, i już wcześniej stosowano ją w jednostkach napędowych innych modeli sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, w tym w silniku benzynowym o pojemności 1,3 litra niedawno wprowadzonym do oferty crossovera Nissana Qashqai. Zmniejszając tarcie współpracy tłoka z cylindrem, powłoka ta poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, a także pozwala obniżyć masę silnika, a w konsekwencji zmniejszyć zużycie paliwa i poziom emisji CO2;
- centralnie usytuowany wtryskiwacz - podobnie jak w niedawno wprowadzonym na rynek silniku benzynowym o pojemności 1,3 litra, dostępnym w Nissanie Qashqai, nowa jednostka w modelu Micra ma wtryskiwacz zamontowany centralnie w komorze spalania. Lepiej ukierunkowany wtrysk paliwa ma zapobiegać osadzaniu się paliwa na zaworach i świecach, co poprawia parametry emisji spalin. Paliwo dostarczane jest pod ciśnieniem 250 barów za pomocą pompy wysokociśnieniowej;
- turbosprężarka z elektronicznie sterowanym zaworem kontrolującym ciśnienie doładowania - technologia ta zapewnia większą kontrolę nad turbosprężarką, maksymalizując reakcje silnika i jego wydajność;
- elektryczne sterowanie turbosprężarki - zapewnia szybką i precyzyjną odpowiedź turbosprężarki, poprawiając charakterystykę mocy silnika;
- układ zmiany chwili otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych - zoptymalizowane sterowanie maksymalizuje osiągi i zmniejsza emisję spalin;
- filtr cząstek stałych silnika benzynowego (GPF) - obecnie obowiązkowy element wszystkich silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Filtr GPF zapewnia zgodność z przepisami dotyczącymi emisji spalin.

Nowy Nissan Micra N-Sport

Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.

Fot. Nissan

Nissan Micra N-Sport to nowa wersja specjalna na 2019 rok, która ma wykorzystać dwa ważne atuty modelu: stylistykę podkreślającą dynamiczne osiągi oraz charakter pojazdu zapewniający przyjemność z jazdy. Model jest pozycjonowany w samym sercu kategorii „warm hatch” w segmencie B, do którego należą takie samochody jak: Ford Fiesta ST Line, VW Polo R‑Line, Peugeot 208 GT Line i SEAT Ibiza FR.
Aby odróżnić to auto od standardowej Micry zastosowano wiele elementów stylistycznych obejmujących modyfikację nadwozia i wnętrza, wśród których zauwazymy m.in.:
wykończenie obręczy kół wykonanych ze stopów metali lekkich oraz nakładki lusterek bocznych stylizowane na włókno węglowe;
błyszczące czarne listwy boczne oraz listwy na przednim i tylnym zderzaku;
emblemat N-Sport z tyłu pojazdu;
przyciemniane tylne szyby;
halogenowe przednie światła przeciwmgłowe;
17” felgi ze stopów metali lekkich;
tapicerkę z połączenia skóry i alcantary;
białe oprawy nawiewów;
podłokietnik;
czarną podsufitkę;
dywaniki ze specjalnym, „sportowym” wzorem;
kamerę cofania i tylne czujniki parkowania;
I-Key (zdalne odblokowanie drzwi i przycisk uruchamiania silnika).
Wyposażenie opcjonalne obejmuje pakiet zimowy (podgrzewane przednie fotele i lusterka boczne) oraz reflektory i światła przeciwmgłowe w technologii LED.
Nowy Nissan Micra N-Sport jest dostępny z wszystkimi trzema nowymi silnikami – 1,0 l IG-T 100 KM z przekładnią manualną lub automatyczną Xtronic oraz DIG-T 117 KM z przekładnią manualną. Model jest oferowany w czterech wyrazistych kolorach nadwozia: czerwonym Passion, białym Solid, grafitowym Gunmetal i czarnym Enigma.
Micra N-sport, to druga seria specjalna piątej generacji modelu Micra, po popularnej wersji Micra BOSE Personal Edition, która weszła na rynek we wrześniu 2017 roku.

Nasz Typ

Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.

Fot. Nissan

Naszą uwagę zdecydowanie przyciągnęła wersja z silnikiem o mocy 117 KM i 6-biegową skrzynią manualną. Podczas jazdy aż trudno uwierzyć, że mamy do czynienia z jednostką trzycylindrową. Zarówno przyspieszanie, jak i dobór przełożeń skrzyni pozwalają na komfortową ale bardzo żwawą jazdę. Co ważne, biegi zostały bardzo optymalnie dopasowane do warunków w których przyjdzie nam podróżować (miasto, górzysty teren, autostrada), i ich zmiana nie spowoduje, że drążkiem będziemy musieli operować co chwilę. To bardzo podnosi komfort podróży. Silnik nie ma też nieprzyjemnych wibracji i nie wydaje charakterystycznych dla „trzycylindrówek” dźwięków.
Mniej komplementów należy się za wersję 100 KM. Tu od razu zauważymy, z jaką jednostką mamy do czynienia, a 5-biegowa spkrzynia nie jest juz tak finezyjna jak sześcio. Ale, Micrze nie można zarzucić, że nie poradzi sobie sprawnie na autostradzie. Auto udało się przy tym na tyle wyciszyć, by zminimalizować wpływ szumów opływającego powietrza czy samej jednostki napędowej, układu przeniesienia napędu czy samego podwozia. Szumią trochę ogromniaste opony, ale to taki ich urok.

Nissan Micra: sukces pięciu generacji

Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.

Fot. Nissan

Od czasu premiery Nissana Micra piątej generacji podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2016 roku, model ten zyskał uznanie wśród klientów, którzy pokochali nietuzinkowy kształt nadwozia, dwukolorowe wnętrze wykonane z przyjemnych w dotyku materiałów, kompleksowe możliwości personalizacji każdego auta oraz osiągi.

Micra w wyposażeniu standardowym ma m,in: inteligentny system hamowania awaryjnego, system aktywnej kontroli toru jazdy, ogranicznik prędkości, klimatyzację, trzy mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX (w tym jedno na przednim fotelu pasażera), system wspomagania ruszania pod górę oraz system monitorowania ciśnienia w oponach.

W wersji Acenta oferowanych jest wiele dodatkowych elementów stylistyki i technologii, w tym system Display Audio obsługujący aplikacje Apple CarPlay i Android Auto, tempomat oraz 5‑calowy wyświetlacz TFT pomiędzy wskaźnikami.

Wyposażenie w wersji N-Connecta obejmuje 16-calowe obręcze ze stopów metali lekkich, przyciemniane szyby, automatyczną klimatyzację, przednie reflektory przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, tylne czujniki parkowania oraz dyskretne oświetlenie wnętrza.

Najwyższa wersja Nissana Micra, Tekna, obejmuje 16-calowe obręcze ze stopów metali lekkich wykończone szlifem diamentowym, system inteligentnego kluczyka, podgrzewane przednie fotele, tylną kamerę ułatwiającą parkowanie oraz system audio BOSE Personal z głośnikami w zagłówku kierowcy.

Ile trzeba zapłacić?

Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną
Do europejskiej oferty modelu Micra dodano trzy nowe elementy: bardziej wydajny, turbodoładowany silnik benzynowy, oferowaną po raz pierwszy automatyczną przekładnię Xtronic (zestawioną z tym samym silnikiem), a także mocniejszą, flagową odmianę typu „warm hatch”, ze zmodyfikowanym i obniżonym zawieszeniem oraz bardziej bezpośrednio zestrojonym układem kierowniczym.

Fot. Nissan

I tu dochodzimy do sedna. Za Micrę z 100-konnym silnikiem i 5-biegową skrzynią manualną zapłacimy od 55 040 zł (wersja VISIA+) do 66 700 zł (TEKNA) i 66 990 zł (za wersję N-SPORT). Za ten sam silnik ale z przekładnią automatyczną XTRONIC zapłacimy od 60 240 zł (VISIA+) do 71 900 zł (TEKNA) i 72 190 zł (za wersję N-SPORT). Auta z silnikiem o mocy 117 KM z 6-biegową skrzynia manualną zaczynają się od 61 110 zł (wersja ACENTA) do 70 600 zł (TEKNA). Wersja N-Sport z tym silnikiem i skrzynią, to wydatek 70 890 złotych.

 

 

 

 

 

Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 KM i wybrani konkurenci


Nissan Micra 1.0 DIG-T 117 KM AcentaSeat Ibiza 1.0 TSI DSG Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium
Pojemność skokowa i rodzaj silnika999 ccm, R3, benzynowy turbo999 ccm, R3, benzynowy turbo999 ccm, R3, benzynowy turbo
Moc117 KM przy 5250 obr./min115 KM przy 5000 obr./min125 KM przy 5000 obr/min
Moment obrotowy180-200 Nm przy 1750-3750 obr./min200 Nm przy 2000-3500 obr./min170 Nm przy 1400-4500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd6-biegowa manualna, napęd przedni7-biegowa automatyczna, napęd przedni6-biegowa manualna, napęd przedni
Liczba miejsc555
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1510/15201525\15051523\1490
Rozstaw osi (mm)252525642493
Pojemność bagażnika (l)300355290
Pojemność zbiornika paliwa (l)414542
Długość/szerokość/wysokość (mm)3999/1743/14394059/1780/14444040/1735/1476
Typ nadwozia/liczba drzwiHatchback / 5Hatchback / 5Hatchback / 5
Prędkość maksymalna195 km/h193 km/h195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,99,59,9
Średnie zużycie paliwa5,9 l/100 km (producent)5,9-6,4 l/100 km (producent)4,7-4,8 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km)133133-143107-109
Masa własna (kg)109510891124
Cenaod 61 110 złod 67 900 złod 65 100 zł

Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty