Nissan Navara

Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Nissan Navara, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Nissan Navara, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Japoński pick-up stanowi połączenie samochodu dostawczego wyposażonego w skrzynię ładunkową i auta rekreacyjnego typu SUV. Za 111 000 zł możemy stać się właścicielami jego najtańszej wersji wyposażonej w kabinę King i z wyposażeniem XE, który napędzany będzie silnikiem 2.5D.

Model produkowany jest od 1997 roku. Dziś oferowana jest już trzecia generacja Navary, która swoją premierę miała w 2005

Nissan Navara, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Nissan Navara, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

roku na salonie samochodowym w Genewie. W 2010 japońska marka zdecydowała się przeprowadzić w modelu face lifting, który miał za zadanie nadążyć za silnie rozwijającą się konkurencją. Auto otrzymało wiele elementów, które zapożyczone zostały z innego modelu japońskiej marki SUVa Pathfinder. Na rynek europejski pojazd produkowany jest w hiszpańskiej fabryce Zona Franca w Barcelonie.

Nadwozie oferowanej obecnie Navary to pickup z podwójną czterodrzwiową kabiną pasażerską (Double Cab), w którą wyposażony był testowany pojazd lub krótką dwudrzwiową (King Cab). Konstrukcja mierzącego blisko 5,4 metra długości nadwozia oparta została na odpornej na naprężenia wykonanej ze stali ramie. Stylistycznie pojazd nie odbiega wiele od terenowego modelu japońskiej marki Pathfinder. Dotyczy to głównie przedniej części, gdzie trudno rozróżnić, z którym z aut mamy do czynienia. Dopiero, gdy spojrzymy z boku zauważymy kabinę pasażerską wyraźnie oddzieloną od przestrzeni bagażowej, którą stanowi sporych rozmiarów skrzynia ładunkowa. Wiele rozwiązań technicznych znanych z terenowego modelu Pathfinder wykorzystano przy projektowaniu Navary. Przykładem może być duży prześwit wynoszący około 23 cm, który powoduje, że oprócz właściwości użytkowych pojazd zyskuje cechy auta terenowego. Uwagę zwracają duże szyby przednich drzwi, które nie tylko podkreślają

Nissan Navara, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Nissan Navara, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

design pojazdu, ale również w znaczny sposób poprawiają widoczność kierowcy.

W porównaniu z poprzednią generacją modelu znacznie korzystniej wygląda teraz przedział pasażerki. Kabina w porównaniu z poprzednikiem zyskała na komforcie, przestronności oraz estetyce. Przedział pasażerki przypomina bardziej te spotykane w SUV-ach niż w pojazdach dostawczych. Fotele przednie mimo przeciętnego wyprofilowania są stosunkowo wygodne, na brak komfortu nie powinien nikt narzekać. Kabina pasażerska testowanego pojazdu to „Double Cab” tak zwana załogowa, która jest bardzo obszerna, osobom zasiadającym na fotelach przednich nie brakuje miejsca zarówno na nogi jak i nad głowami. Trochę gorzej wygląda to na siedzeniu tylnym. Nad głowami jest wystarczająco miejsca, jednak wysoko umiejscowiona względem kanapy podłoga powoduje, że trudno jest tam zająć wygodną pozycję. We wnętrzu wykorzystano wiele elementów wykonanych z wysokiej jakości, ale twardego plastiku a spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń.

Nissan Navara, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Nissan Navara, Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Obecnie na ryku polskim Nissan oferuje Navarę z trzema wysokoprężnymi turbodoładowanymi jednostkami napędowymi 2.5D o mocy 140 i 190 KM oraz 3.0 V6 o mocy 231 KM. Sercem testowanego modelu był zmodernizowany silnik diesla o pojemności 2488 cm3, mocy 190 KM, który osiąga imponujący maksymalny moment obrotowy 450Nm już przy 2000 obr/min. Wprowadzone w jednostce zmiany spowodowały oprócz podniesienia mocy o blisko 20 KM znaczne jej wyciszenie. Do wnętrza kabiny tylko niekiedy docierają odgłosy jej pracy. Silnik pracuje równomiernie, jest dynamiczny i odznacza się umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Kierowca ma do dyspozycji kilka wariantów napędu. Za pomocą przełącznika trybów, który znajduje się na konsoli centralnej może on wybrać 2WD, 4H lub 4LO. Napęd na oś tylną 2WD przeznaczony jest do poruszania się po drogach utwardzonych, 4H o równomiernym rozkładzie siły napędowej na osie znakomicie sprawdzi się na zabłoconych lub zaśnieżonych trasach, natomiast tryb 4LO służy do jazdy głównie w trudnych warunkach terenowych. Zawieszenie przednie pochodzi od modelu Pathfinder. Z tyłu znalazło się rozwiązanie częściej spotykane w samochodach ciężarowych i dostawczych - sztywny most z resorami piórowymi. Jest to układ mniej komfortowy od zaawansowanych zawieszeń wielowahaczowych. Model jednak na drodze zachowuje się bardzo poprawnie, tylko czasem podczas szybkiego pokonywania zakrętów mogą być odczuwalne przechyły nadwozia. Navara jest pojazdem, który znakomicie poradzi sobie zarówno z przewiezieniem sporych ładunków jak również podczas poruszania się w warunkach terenowych.

Wybrane dane techniczne Nissan Navara i konkurentów:

Marka / model

Nissan Navara

Toyota Hilux

Ford Ranger

Wersja

LE Double Cab

SR Double Cab

Limited 4d

Cena (zł) (brutto)

139 300

130 500

145 263

Silnik

Diesel

Diesel

Diesel

Pojemność (cm3)

2488

2494

2198

Moc (KM)

190

144

150

Moment obrotowy (Nm)

450

343

375

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,1

13,5

11,8

Prędkość maksymalna (km/h)

180

170

175

Średnie spalanie (l/100 km)

8,5

7,3

8,5

Skrzynia biegów

Manualna 6-biegowa

Manualna  5-biegowa

Manualna 6-biegowa

Tekst i zdjęcia: **Robert Kulczyk – Info-Ekspert**

Info-Ekspert


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty