Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36541 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Nissan Note 1.2 DIG-S vs Citroen C3 Picasso 1.4 VTi

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Nissan Note / Fot. Nissan Nissan nie rezygnuje z walki o klientów w segmencie miejskich minivanów. Do oferty japońskiego producenta dołączyła ostatnio druga generacja modelu Note. Jednym z głównych rywali nowego Nissana jest Citroen C3 Pisasso, który w 2012 roku przeszedł face-lifting.

Nissan Note / Fot. Nissan Historia japońskiego minivana sięga 2004 roku. Wtedy to Renault zaprezentowało model Modus. Dwa lata później Nissan przedstawił bliźniaczego Note-a, który korzystał z płyty podłogowej i silników francuskiego auta. Wbrew oczekiwaniom, pojazdy te nie odniosły sukcesu na rynku, m.in. za sprawą rosnącej popularności crossoverów. Renault porzuciło koncepcję miejskiego minivana, zaś Nissan w dalszym ciągu konsekwentnie stawia właśnie na ten segment. Najlepszym tego dowodem jest premiera drugiej generacji Note-a.

Podstawowe założenia stylistyczne pozostały bez zmian. Note wciąż posiada klasyczne, dwubryłowe nadwozie o rozstawie osi mierzącym 2600 mm. Jednak styliści Nissana znacząco przeprojektowali zarówno przednią, jak i tylną część karoserii. Auto upodobniło się teraz do innych modeli oferowanych przez Japończyków. Patrząc na tego minivana z profilu, uwagę zwracają liczne przetłoczenia nadwozia, które nadają sylwetce dynamiki. Pod względem wymiarów zewnętrznych, nowy Note jest dłuższy (o 17 mm), nieznacznie szerszy (o 4 mm) oraz niższy (o 25 mm) od poprzednika.

Odważniejszy design odnajdziemy w Citroenie C3 Picasso. Mierząca ponad 4 metry, dwubryłowa karoseria zaprojektowana przez Donato Coco i Jeana-Pierre’a Ploué zdecydowanie zwraca na siebie uwagę. Jest to zasługą wielu detali, które połączone w jedną całość tworzą ciekawą kompozycję. Tym, co szczególnie wyróżnia C3 Picasso, jest masywny przód z reflektorami zachodzącymi aż nad przednie koła, a także cztery tylne lampy.

Citroen C3 Picasso / Fot. Citroen Jesienią 2012 Citroen zdecydował się na lifting swojego najmniejszego vana. Modyfikacje nadwozia należy jednak określić jako kosmetyczne. Pojawił się zupełnie nowy grill, a także światła do jazdy dziennej typu LED umieszczone tuż pod halogenami. Nowością są także dwa kolory nadwozia, które wcześniej nie były dostępne - biała perła oraz niebieski Ink. Pomimo dużej powierzchni czołowej, współczynnik oporu powietrza wynosi skromne Cx = 0,31. W przypadku minivanów, liczy się jednak przestronne wnętrze.

A pod tym względem, Citroen C3 Picasso nie ma powodów do wstydu. Karoseria zapewnia dużą ilość przestrzeni nad głowami pasażerów, co po części rekompensuje mniejszy niż u Nissana rozstaw osi, wynoszący 2540 mm. Sytuację poprawia regulacja tylnej kanapy, której siedzisko można przesuwać do przodu lub do tyłu. Odbywa się to jednak kosztem pojemności bagażnika. Kufer C3 Picasso może pomieścić od 385 do nawet 500 litrów ładunku. To więcej niż u japońskiego konkurenta. Atutem francuskiego minivana jest także możliwość uzyskania płaskiej podłogi bagażnika po złożeniu oparć tylnej kanapy.

Podobnie jak nadwozie, również kokpit C3 Picasso wyróżnia ten model na tle rynkowych rywali. Za kołem kierownicy zabrakło tradycyjnych zegarów, które ustąpiły miejsca wyświetlaczom umieszczonym w centralnej części konsoli. Obsługa większości przełączników jest intuicyjna, choć np. sterowanie głośnością radia nie odbywa się za pomocą dużego pokrętła (te służy do zmiany częstotliwości fal), lecz mniejszych przycisków. Można to było rozwiązać lepiej.

Zasiadając na miejscu kierowcy w Nissanie Note, uwagę zwraca środkowa część konsoli, która została wykonana z plastiku w modnym ostatnio kolorze fortepianowym. Niestety, nawet w połączeniu ze srebrnymi wstawkami, elementy te nie są w stanie ożywić deski rozdzielczej Note-a, która jest przytłaczająco czarna. Ponadto, zastosowane plastiki są twarde i łatwo je zadrapać. Kolejną wadą są szerokie słupki A, ograniczające widoczność. Sytuacji nie ratują nawet dodatkowe, trójkątne okienka.

Nissan Note / Fot. Nissan Przesuwana tylna kanapa znalazła się również w Nissanie. Co więcej, regulacji podlega także pochylenie jej oparcia. Wpływa to na i tak skromną pojemność bagażnika, który w zależności od ustawień może pomieścić od 295 do 381 litrów ładunku. Funkcjonalność kufra Nissana podnosi podwójna podłoga, ułatwiająca oddzielenie przewożonych przedmiotów.

Konstruując zawieszenie Note-a, inżynierowie Nissana postawili na sprawdzoną konstrukcję. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu znalazła się belka skrętna. Taki zestaw pozwala na komfortową podróż, nawet po drogach o nierównej nawierzchni. Co istotne, nagła zmiana kierunku jazdy skutkuje umiarkowanymi przechyłami nadwozia. Biorąc pod uwagę rodzinny charakter auta, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Note-a pracuje poprawnie i bez zastrzeżeń.

W przypadku Citroena C3 Picasso również zastosowano tradycyjny zestaw kolumn McPhersona z przodu oraz poprzeczną belkę z tyłu, którą wzmocniono stabilizatorem. Efekt? Samochód prowadzi się w sposób, do jakiego przyzwyczaił nas Citroen – miękko i komfortowo. Ma to jednak swoje wady podczas wszelkich prób agresywnej jazdy. C3 Picasso nieco bardziej niż konkurent wychyla się na zakrętach.

Nissan Note / Fot. Nissan Testowany egzemplarz Nissana Note był wyposażony w trzycylindrowy motor benzynowy o pojemności 1.2-litra DIG-S. To najmocniejsza jednostka w ofercie Note-a, której konstrukcja zasługuje na uwagę. Zamiast tradycyjnego cyklu pracy Otta, zastosowano tzw. cykl Millera. Oznacza to dłuższy czas otwarcia zaworów dolotowych w fazie sprężania. Inżynierowie Nissana wyposażyli ten motor także w sprężarkę mechaniczną.

Choć trzycylindrowy silnik Note-a generuje skromne 98 KM i 142 Nm maksymalnego momentu obrotowego, to wartości te zupełnie wystarczają do sprawnego poruszania się w terenie zabudowanym. Niestety, motor ten wykazuje wady spotykane częściej w przypadku jednostek wolnossących - dynamiczna jazda wymusza utrzymywanie go na wysokich obrotach. Wynika to z faktu, iż maksymalna wartość momentu obrotowego dostępna jest dopiero przy 4400 obr./min.

Z kolei do napędu Citroena C3 Picasso posłużyła wolnossąca, czterocylindrowa konstrukcja o pojemności 1.4-litra. Generujący 95 KM i 135 Nm maksymalnego momentu obrotowego silnik pozwala na osiągnięcie 100 km/h po upływie 12,2 sekundy. To o 0,5 sek. więcej, niż w przypadku Nissana. Francuski motor zaskoczył natomiast elastycznością. PomimCitroen C3 Picasso / Fot. Citroen o braku doładowania, już po przekroczeniu 2 tys. obr./min. zapewnia wystarczający ciąg.

W trakcie testu, bardziej oszczędna okazała się trzycylindrowa jednostka Nissana. Motor DIG-S zadowalał średnio 5,3 l benzyny na 100 km. Na tym samym dystansie jednostka VTi Citroena zużywała ok. 1,5 l paliwa więcej.

Podsumowanie:
W niemal każdej kategorii nowy Nissan Note okazał się lepszy od obecnego ponad 5 lat na rynku Citroena C3 Picasso. Na korzyść japońskiego auta przemawiają przede wszystkim względy ekonomiczne - mniejsze zapotrzebowanie na paliwo oraz niższa cena zakupu. Z kolei atutami francuskiego minivana są oryginalny design oraz przestronne wnętrze i większy bagażnik. Jednak w starciu z dopracowaną konstrukcją Nissana to za mało, by zwyciężyć.

Wybrane dane techniczne Nissana Note i Citroena C3 Picasso

Marka/model

Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

Citroen C3 Picasso 1.4 VTi Seduction

 

na (zł)

56 790

63 400

 

Typ nadwozia/liczba drzwi

Van/5

Van/5

 

Liczba miejsc

5

5

 

Wymiary i masy

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4100/1695/1530

4078/1766/1631

 

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1480/1485

1466/1465

 

Rozstaw osi (mm)

2600

2540

 

Masa własna (kg)

1118

1259

 

Pojemność bagażnika (l)

295

385

 

Pojemność zbiornika paliwa (l)

41

50

 

Układ napędowy

 

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

 

Pojemność (cm3)

1195

1397

 

Liczba cylindrów

3

4

 

Napędzana oś

Przednia

Przednia

 

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

 

Osiągi

 

Moc (KM) przy obr./min.

98 przy 5600

95 przy 6000

 

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

147 przy 4400

135 przy 4000

 

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

11,7

12,2

 

Prędkość maksymalna (km/h)

181

178

 

Średnie spalanie (l/100 km)

4,3

6,9

 

Emisja CO2 (g/km)

99

159

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

Citroen C3 Picasso 1.4 VTi Seduction

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr.

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/O

S/O

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S

S

Nasza ocena

 

Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

Citroen C3 Picasso 1.4 VTi Seduction

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++

++++

Nissan Note / Fot. Nissan

Nissan Note / Fot. Nissan

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • AndrzejM (gość)

    Jest tylko jeden drobny problem panowie, C3 Picasso jeździ się DUŻO PRZYJEMNIEJ. W środku też jakby przestronniej, Note sprawia wrażenia wąskiej długiej kiszki. Więc niestety, lepszy chyba jest C3 Picasso. Fajny test w temacie jest na francuskie.pl. Bo dane techniczne to jedno ale wrażenia z jazdy to drugie.

  • Icek Wicek (gość)

    Wydłużono renault clio i tak powstał modus/note. Pierwsza generacja nie zachwyciła, bo oszczędności było widać na każdym kroku a cenę zakupu ustalono na zbyt wysokim poziomie. Teraz jest trochę lepiej i note wciąż ma kilka istotnych zalet przydatnych zwłaszcza w ruchu miejskim: dzięki dość wysokiemu zawieszeniu wsiada i wysiada się z niego łatwiej niż z hatchbacka typu golf/focus/astra, co człowiek szybko doceni podczas codziennych, krótkich podróży. Parkowanie też nie sprawia problemów ze względu na niewielką szerokość nadwozia a cztery dorosłe osoby mają zaskakująco dużo miejsca w środku. Citroen C3 Picasso jest jednak od note'a odrobinę lepszy w każdej kategorii - z wyjątkiem ceny.

  • darek (gość)

    "C3 Picasso jest jednak od note'a odrobinę lepszy w każdej kategorii" - Cytryna pali realnie 1,5 litra wiecej! To ogromna różnica na korzyść Nissana- przy moim przebiegu to 1500 zł rocznie, czyli np. roczny przegląd z ubezpieczeniem. Miałem 6 lat Note 1,4 - średnio palił 6 do 6,3. Mam nowego Note 1,2 - średnia z pierwszego 1000km przebiegu (docieranie) to 5,3 litra - jestem zadowolony tym bardziej, że wnętrze w stosunku do jedynki znacznie na plus.

  • Michal (gość)

    140tys C3Picasso 1.4VTi i już 20tys Note DIG-S: Citroen: rewelacyjna elastyczność na autostradzie, dopracowana elektronika (automatyczne światła, wycieraczki, klima, tempomat), bardzo pakowny bagażnik (wszystkie 4 kola do zmiany mieszczą się w bagażniku bez składania siedzeń), tęsknie za tą konsolą na środku (rewelacja w każdych warunkach). Spalanie średnie na całym tym dystansie: 6.4, ale w trasie (nie autostradowej) potrafił zrobić do 1000km na jednym baku (50l). Z detali to: dużo lepszy/wygodniejszy dostęp do uzupełniania płynu spryskiwaczy niż w note, kiepska łamana półka na bagażnikiem. Pochylenie tylnej kanapy też jest regulowane w Citroenie. cdn...

  • Michal (gość)

    Nissan Note 1.2 DIG-S vs Citroen C3 Picasso 1.4 VTi c.d. Note: Intuicyjne prowadzenie (lepszy układ kierowniczy niż w Citroenie). Wygodniejsze fotele, zwłaszcza te dla pasażerów z tyłu. Rewelacyjny dostęp do tylnej kanapy (prawie prosty kąt otwarcia drzwi). Precyzyjniejsza skrzynia biegów, niestety nawet na autostradzie obroty są dużo poniżej max momentu obrotowego i redukcja jest konieczna. W wielu miejscach Citroen na 5 lub 4 bez zająknięcia przejechał wzniesienie, które w Note wymaga redukcji do 3ki. Odrobina więcej hałasu dociera do kabiny niż w C3P, tu duży plus dla Citroena. Niedopracowana automatyka: automatyczne światła nie przełączą się z dziennych na drogowe jak jest jasno, a pada deszcz; automatyczne wycieraczki nie dają rady przy małej mżawce (a brakuje manualnego przerywanego interwału), automatyczna klima nie radzi sobie do końca z ogrzewaniem (prawie cały ciepły strumień kieruje na nogi, a ręce marzną). cdn...

  • Michal (gość)

    c.d. Note: Po złożeniu siedzeń "płaskość" bagażnika jest daleka od satysfakcjonującej (w C3P jest płasko), ale za to lepsza dodatkowa podłoga bagażnika, która jest łamana i umożliwia wygodny dostęp do spodu, a jej przełożenie nie wymaga wyjmowania z samochodu. Lepsza niż w C3P jest półka nad bagażnikiem (mimo nie zakrywania całego bagażnika po przesunięciu tylnej kanapy), ale za to jest stabilna i nie lata. Tylna kanapa ma większy zakres przesuwania niż C3P, ale kosztem głębokości bagażnika w podstawowej pozycji), tu wolałem C3P. Nie myślałem że przyciemniane szyby aż tak poprawiają komfort jazdy nocą, przeboleję parkowanie na ciemnym parkingu w ciemną noc (a raz już na taki splot trafiłem). Sterowanie radiem/tempomatem na kierownicy.... tu kwestia gustu ja wolałem to rozwiązanie z C3P, ale żona woli to. Silnik jest 3 cylindrowy (ja akurat lubię jego jego dźwięk), ale za to hamowanie silnikiem prawie odpada (tu cykl Millera daje o sobie znać) cdn...

  • Michal (gość)

    c.d Note: Średnie spalanie to po 20tyś. km równe 5.0, ale tu dużo autostrad i ekspresówek. W czasach C3P na tych trasach było ich mniej.... Testowałem tryb EKO, ale nic nie wniósł do ekonomiki mojej jazdy (ocenę 5 dostałem za pierwszym podejściem), a kompresor się jednak przydaje w górzystym terenie. Mały bak 41l i bardzo panikujący komputer pokładowy... Mocna strona N w porównaniu do C3P to światła drogowe, tam ratowanie się dobrymi żarówkami to obowiązek. W nissanie nie ma problemu ze smarami w niskich temperaturach, w C3P poniżej 0C tylna klapa może się nie otworzyć na pełną wysokość samoczynnie (kilka razy głowę obiłem). Wycieraczki z przodu są w N normalnie dostępne, w C3P osobna pozycja do odchylania wymaga pamiętania w zimie przy parkowaniu bo... problem jest kilka godzin później jak trzeba je odchylić a są przymarznięte. Trudniej/mniej wygodnie w N jest umyć myjką na stacji światła (zwłaszcza tylne). cdn.

  • Michal (gość)

    cd. Note vs C3P Szkoda że inżynierowie Nissana nie mogli połączyć wysiłków z tymi od Citroena... Ostatecznie Nissan Note polecam, ale za C3 Picasso też tęsknię...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Citroen C3 Picasso zdjęcia

Citroen C3 Picasso dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Nissan Note dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C3 Picasso Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł